Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

nieuwe spoorbedding leuven

Gestart door factageklerk, 01 februari 2007, 17:41:56 PM

factageklerk

Ik heb gemerkt dat als ik de trein naar leuven neem vanuit aarschot dat men langs de rechterkant naast het zuiveringsstation en de nieuwe spoorboog ,men daar blijkbaar een nieuwe spoorbedding gelegd heeft die aansluit op de lijn leuven-aarschot  en leuven-mechelen. Weet iemand waarvoor men deze aangelegd heeft?
 

Bundesbahnfreak

Dit is de zogenaamde "Leuvenbocht" deze dient oa voor reizigerstreinen uit Limburg naar Brussel te laten rijden en omgekeerd, zonder in Leuven te moeten stoppen.  Vroeger stopten er 2 treinen uit Hasselt te Leuven;  1 kwam via St-Truiden en Tienen en de andere via Aarschot.
Die vanuit Aarschot moest van front veranderen te Leuven wat een aanzienlijk tijdsverlies maakte,de machinist moest van de ene kant naar de andere, dit met x-aantal deense neuzen (die 75 meter lang zijn per stuk) en moest dan nog tractie en remproeven doen.

Nu stopt alleen die via St-Truiden nog te Leuven en rijdt de trein die over Aarschot komt via de bocht naar Brussel zonder te Leuven te stoppen.

Een lang verhaal niet waar!

Groetjes




rgp

Dag,

Verhaal klopt niet.

De "Leuvenbocht" is een enkel spoor die de lijnen 35 met 36 verbindt zodat de treinen uit Hasselt, Aarschot, rechtsreeks naar Brussel kunnen zonder kop te maken in Leuven.

Maar men is tussen de fabriek en de huidige bedding van lijn 35 een nieuwe bedding aan het maken: ik vermoed dat dit de nieuwe lijn 35 vanuit Leuven naar Aarschot is, zodat men niet meer door de rangeerbundel moet.

Als het station Leuven af is, zal men dan 4 sporen naar Brussel hebben (36+36N), 2 sporen naar Mechelen (53) en 2 sporen naar Aarschot (35) en een toegang tot de rangeerbundel.

Roland

Bundesbahnfreak