Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Wattenbach

Gestart door Ferdinand, 30 januari 2007, 00:16:46 AM

Gerolf

Je locatie voor een groot station lijkt me niet slecht. Ook het gegeven van "een station aan een splitsing" vind ik ferm.
Echter: je kan rechts niet van het bruine gedeelte naar het blauwe. Dat zou ik toch trachten aan te passen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ferdinand

Hallo Gerolf,

Heb de zijlijn verbonden aan de hoofdlijn ( oranje aan blauw ).
http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/Wattenbach1d.jpg

Ik ga nog een andere opzet maken, station komt vooraan het werkblad ( lange gedeelte ) diepte van het station wordt ongeveer 52 cm.
(Station bestaat uit 3x hoofdlijn, dan perron, dan 3 zijlijnen, dan een perron met nog een zijlijn onder deze sporen nog een 3 ? 4 tal sporen voor evt opstel en treinen die niet stoppen in het station )

Daarachter een stad, gebouwen in de lengte deze strook wordt ongeveer 25 cm diep, daar achter een plaat met achter die plaat een verhoogde schaduwstation voor de zijlijnen die door de bergen heen slingeren.
(schaduwstation krijgt 3 of 4 sporen mee ) om met een lus in de linkerhoek weer terug te gaan.
(Hiervoor heb ik ( denk ik )een diepte nodig van +/- 1 mtr dus valt mee ) alleen hoe de bereikbaarheid wordt van het schaduw station moet ik nog bekijken )

Linkerbeen komt het depot en opstelsporen

Rechterbeen en onderste been landschap, met bergstation ( die gekoppleld is aan de verhoogde schaduw station ).

Weet niet of je een voorstelling kunt doen[:o)][:D]

Probeer vandaag de ruwe opzet hier neer te zetten, en dan gaan we maar kiezen welke optie  de voorkeur heeft

Groetjes Ferdinand

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Ferdinand
Heb de zijlijn verbonden aan de hoofdlijn ( oranje aan blauw ).
http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/Wattenbach1d.jpg
...nu kun je van links naar rechts van oranje naar blauw, maar van het dubbelsporige oranje geraak je niet naar blauw van rechts naar links.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ferdinand

Ik dacht dat je niet altijd met alle sporen op elk spoor moest komen.

Ik zal er eens naar kijken

Groetjes Ferdinand

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Ferdinand
Ik dacht dat je niet altijd met alle sporen op elk spoor moest komen.
Als je een station hebt waar meerdere lijnen samenkomen, lijkt het me logisch dat je via dat station van elke lijn naar elke lijn kan geraken. Daarom niet langs elk mogelijk perron, maar kruisingen moeten mijns inziens w?l kunnen.
Maar misschien zijn er voorbeelden uit de realiteit waar het anders is.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ferdinand

Hallo, oranje sporen zijn de zijlijnen en blauwe lijnen de hoofdlijn.

Ik dacht dat het zo goed was, omdat een lokale trein niet over de hoofdlijn hoeft te rijden, vandaar deze keuze qau wissels, maar zal wel helemaal fout zitten hahaha

groetjes Ferdinand

Ferdinand

Hallo allemaal,

Hier een andere opzet.

http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/Wattenbach1e.jpg

UItleg :

Blauwe spoor = Hoofdlijn
Oranje spoor = Zijlijn
Groene spoor = opstelsporen

De opstelsporen ( groene sporen ) hier kunnen de treinen die niet in het station stoppen ook langs rijden, lijkt me een leuk gezicht om een trein langs wagons te zien rijden die opgesteld staan

Het stations gebouw staat hoger dan de sporen ( +/- 7 ? 8 cm ) met daarachter de stads gedeelte ( ongeveer 25 cm diep en 3 mtr lang )

Achter de stad komt een wand om zo mijn verhoogde schaduw station te kunnen creeren. ( wordt in de gaten gehouden dmv een camera heb zoiets al getest en werkt naar behoren ), dan kan ik altijd mijn wagons traceren.

Ik denk aan een weg die dan via links vanuit de stad naar beneden gaat richting het depot gaat mensen moeten toch ergens werken ( wil hier dan de faller carsysteem gaan maken )

Graag hoor ik Uw reactie en evt verbeteringen qau wissel bv

Groetjes Ferdinand

De sporen geheel boven is mijn verhoogde schaduwstation die voor mijn bergtraject dient, dus komend vanaf rechter gedeelte.

Ferdinand

Nou ben weer verder gegaan, heb de linker ne rechter wisselstraat aangepast.

De locloods links bij station is verwijderd, en hiervoor zijn 2 opstelsporen gekomen.

Heb nu de linkerbeen aangekleed, met een locdepot.

http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/Wattenbach1g.jpg

Hier even een uitleg, de lengte van de tafel was te klein om de diverse handelingen in 1 lijn te zetten, vandaar deze opzet graag jullie meningen.

1 = inspectieput
2 = Slakkenput ( ontslakking )
3 = Kolen installatie
4 = Werkplaatst ( voor evt laswerk aan de locs )
5 = Kolenbunker ( wil deze zelf wat groter maken )
6 = Dieseltankplaatst
7 = Ketelhuis
8 = Zandinstallatie ( met opslag )
9 = Watertoren + waterkraan
10 = Locloods voor de E-locs of diesels
11 = Locloods voor E-locs
12 = hier worden de evt rijtuigen schoon gemaakt.

Ben ik wat  vergeten of kan ik iets beter ergens anders zetten,

Met vriendelijke groet Ferdinand

Tom

Je moet in je depot vooral zorgen dat alles praktisch te regelen is.
Je moet met een kolentrein gemakelijk de bunker kunnen bevooraden, waternemen gebeurt meestal bij de slakkenput, kortom de locomotief moet met zo weinig mogelijk bewegingen weer in orde zijn, en dan rechte de stelplaats kunnen binnenrollen.
Ik denk dat je nog een beetje moet zoeken. [;)]
Tom

Ferdinand

Hallo Tom, daar was ik al bang voor.

Dan zal ik maar eens gaan kijken wat ik moet veranderen

Groetjes Ferdinand

Ferdinand

Hallo Tom

Heb het een en ander veranderd.

Kolenbunker, kolenkraan, watertoren, waterkraan en zaninstallatie zijn verplaatst.

De kolenbunker met kolenkraan heb ik gedraaid, nu kan er een lijn achterlangs lopen voor de bevoorrading

Hopelijk is deze optie beter

http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/Wattenbach1H.jpg

Groetjes Ferdinand.

ps. als er nog op of aanmerkingen zijn betrft het station, graag ben een beginneling, en merk dat ik vaak dat ik spoor neerleg die achteraf geen functie hebben[:o)]

Tom

Het stoom gedeelte ziet er heel wat beter uit.
Nu zou ik de ruimte rond nr. 10 nog wat aanpassen.
Ik zou dat enkel voor diesel maken met een loods over de de hele breete van de kopsporen, en die kopsporen bij de dieseldepot wegdoen, en de tanks en vulinstalatie verplaatsen, zodanig dat de locs geen onodige rangeringen moeten doen om te tanken, meestal gebeurt dit bij het inruiden van het depot, of staan de slangen tussen de sporen voor de loods, en de tanks naast de loods.
Tom