Class 66 Multiple geschakeld

Gestart door Spoor en Staal, 23 januari 2007, 13:51:46 PM

Spoor en Staal

Hoewel de Class 66 geen kleine jongens zijn, en aardige treingewichten kunnen slepen vroeg ik me af:

- kunnen ze multiple geschakeld worden (meerdere locs door een machinist bediend)
- mogen ze in NL en/of B multiple geschakeld rijden

Jeroen

dr3

Nee : wanneer twee loks nodig zijn is er op elke lok een bestuurder.
 

Roderik

Dus als je met twee locs in dubbeltractie rijdt, heb je nog altijd 2 machinisten? Hoe weet de ene dan wat de andere doet?
Ik stel me dat dan voor als bij een auto die gesleept wordt. Als de getrokken auto niet goed oplet naar wat de trekkende auto doet, bijvoorbeeld te vroeg remmen of zo, dan heeft dat toch zijn invloed?
Always be modelling!

5307

citaat:
Geplaatst door Roderik

Dus als je met twee locs in dubbeltractie rijdt, heb je nog altijd 2 machinisten? Hoe weet de ene dan wat de andere doet?


m?et de claxons (1 maal lang is dan bvb tractie geven 1 maal kort is tractie lossen 2 maal kort = remmen)

Anarchy

Roderik,

Treinen kunnen in dubbele trekkracht (DT) en/of treinschakeling rijden (TS). Hoe het bij de Class 66 zit weet ik niet. In DT rijden wil zeggen dat in elke locomotief (HL) een bestuurder zit. In TS rijden wil zeggen dat 1 bestuurder beide HL bedient vanuit 1 stuurpost. Stel dat een bepaald type HL enkel in DT kan rijden dan kan er op de achterzijde van HL 1 in de stuurpost een lichtpaneel zijn waar bepaalde letters kunnen oplichten. De bestuurder uit HL 2 ziet dan voor hem in de stuurpost van HL 1 deze oplichten. Aan de hand van dit weet bestuurder 2 wat hij moet doen. Het systeem van DT word nog amper toegepast denk ik. Er meestal (al dan niet altijd) in TS gereden.

Greg

Bij type 23-25 zijn die lampjes duidelijk aanwezig. Wanneer je voor de loc staat rechts boven.
Type 23 heeft 5 lampjes en type 25/25-5 heeft 4 lampjes.
nl:
- P = panto
- S = serie
- SP = serie parallel
- SH = shunt
- R = elektrische remming door recuperatie aangeschakeld. (enkel reeks 23)
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Roderik

Is dat daarom dat tussen de twee voorruiten van een HLD62 er twee lampen staan?

Omdat ik werk met de jaren 60 versie van deze locs schuur ik die bij mijn modellen steeds weg. (enerzijds uit onwetendheid [:I] anderzijds omdat die twee lampen er toen nog niet stonden.[:)])
Always be modelling!

Anarchy

Mooie aanvulling. Dit is hetgeen ik bedoel.

Spoor en Staal

Bedankt voor de antwoorden.

Ook in NL werd het systeem toegepast met de lampen.
De ertstreinen vanuit Rotterdam hebben een tijd in gemengede tractie gereden, een 1300 of 1600 i.c.m. 2x2200.
Hierbij had e-loc in de achterste cabine een lamp hangen, indien deze aanstond werd de machinist van de diesels geacht tractie te geven.

Jeroen

tunnelmotor2000

Het zou mij hoogst verbazen dat deze locserie NIET in MU (Multiple Units) zou kunnen rijden. Temeer daar sommige locs van EWS met middenbufferkoppeling zijn uitgerust om hogere lasten te kunnen slepen. Dus eventjes gezocht en dit gevonden:
 
EMD Classification: JT42CWR - "Class 66"
Built At: General Motors/EMD - London, Ontario (Canada)
Wheel Arrangement: CO?CO
Engine: General Motors 12N-710G3B-EC : 2.462 kW (3.300 HP) at 904 rpm
Traction Alternator: General Motors AR8PHEH
Auxiliary Alternator: General Motors CA6B
Traction Motors: General Motors D43TR Axle Hung (6x)
Power At Rail: 2.240 kW (3.000 HP)
Trucks: HTCR-E
Gear Ratio: 81:20
Wheel Diameter: 1,067 m.
Sanding Equipment: 8 x 42,5 litre carbody mounted sand boxes with air delivery (50 kg per box)
Maximum Speed: 120 km/h
Maximum Tractive Effort: 409 kN
Continuous Tractive Effort: 260 kN at 25.6 km/h
Length: 21,35 m.
Width: 2,64 m.
Height: 3,91 m.
Maximum Weight: 126.000 kg.
Brake System: Westinghouse PBL3 Air Brake
Brake Force: 68.000 kg.
Fuel Capacity: 6.550 lit.
Minimum Curve: 80 m. (radius)
Multiple Working: JT26CW-SS, JT42CWR and JT42HW-HS (Class 59, Class 66 and Class 67)

 

Klaas Zondervan

Op http://class66.railfan.nl/ ben ik een foto tegengekomen waarop twee locs voor een trein staan. Daarop is niet te zien hoe ze bestuurd worden. Maar op alle foto's van de 66'er is wel een stekkerdoos te zien midden op het front. Die zal daar toch niet voor niks zitten?

D_Loc

In 'Op de baan' nr 74 staan op pagina 45 en 46 totaal 3 foto's van DLC class 66 in treinschakeling. Ook hier is helaas niet te zien hoe de trein bestuurd wordt.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

tunnelmotor2000

citaat:
Geplaatst door D_Loc

In 'Op de baan' nr 74 staan op pagina 45 en 46 totaal 3 foto's van DLC class 66 in treinschakeling. Ook hier is helaas niet te zien hoe de trein bestuurd wordt.



En hoe kun je nou zien hoe een trein met bv een 26 en een 23 in treinschakeling bestuurd word van buiten af? X-ray vission misschien[:)] Van buiten af kun je enkel zien of die in MU of DT gekoppeld zijn aan het wel of niet verbonden zijn van de MU kabels.
De besturing van een MU gebeurt net gelijk als bij een enkele loc, echter met inachtname van regels qua verkeer.
Indertijd waren er zelf stelplaatsen waar men ronduit verbood of steldde dat het onmogelijk was om in MU te rijden met reeks 62/63
 

n/a

Zal jullie effe helpen met de class66.

De class 66 kan in treinschakeling rijden tot 3 locomotieven.Onze oudere loco's hebben de gehele uitrusting up to date, alleen is de software niet aanwezig in de computer.
Daarom word dus bij deze loco's ook geen treinschakelingen toegepast.
Ook van Infrabel mogen wij niet in treinschakeling rijden , de reden daar van wee tik niet.

DLC heeft ooit een trein gereden in walloni? voor R4C dacht ik in der tijd met 2 loco's.Deze trein hebben ze gereden met 2 class 66'rs maar wel in dubbeltractie , dus in elke loc een treinbestuurder.En wat is de oplossing voor de lampjes ? Je spreekt met beide treinbestuurders claxonsignalen af.(Liefst niet 's nachts)Dus die rit is gereden door 2 treinbestuurders die beide op claxoncommando's tractie leverden.

De laatste 4 nieuwe DE6306-> DE6309 kunnen wel in treinschakeling rijden.Extra aanpassingen in de loc hebben er voor gezorgd dat we door aan 1 schakelaar te draaien , de keuze maken vanuit welke locomotief we gaan besturen.
Enkel in extreme noodgevallen zal je dit dus zien gebeuren , (slippen , tractieproblemen etc...)aangezien we van infrabel het anders niet mogen , zal je dit dus ook vrij zelden tot nooit tegen komen.Enkel bij deze nieuwe locs kan je de kabel , in de 2 stekkerdozen steken en dus doorrijden.In de oudere is er geen garanty dat de computer voorzien is van de juiste software en weet wat er moet gaan gebeuren.

Wat als je op de dag van vandaag 2 class 66 vooraan de trein tegenkomt , weet ik 100% zeker dat die meegaat op sleep en dus geen tractie levert.De 2de loc kan draaien , die moet daarom niet stilliggen als die op sleep meegaat.

Ter info n ben zelf treinbestuurder bij Belgisch Priv?bedrijf die dus met deze kolossen rijd.Hoop dat jullie nu wat wijzer geraken en een antwoord vinden op jullie vragen[:)]

ERVIN

Hey Benny, merci voor de uitleg hieromtrent, ik heb ooit eens twee 66ers in Berchem zien doorkomen, dus die tweede zal dan wel als gesleept voertuig opgezonden zijn geweest, en trouwens welkom op het forum hier.[;)]