Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Het schaduwstation

Gestart door Iebor, 21 januari 2007, 13:42:25 PM

glamo

#15
ik zou ook opteren om minimun 8mm te nemen!

mvg kurt
 

Iebor

#16
Ik zie dat er weer veel mensen een reactie hebben gegeven op mijn ban en met name het gebruikte materiaal. Ik weet niet hoe dat in Belgie is maar in Nederland betaal je voor multiplex van gelijke dikte toch gauw 3 x zoveel. Beide materialen hebben het nadeel bij vochtig worden. Of je moet natuurlijk watervast multiplex gebruiken (nog duurder)Het voordeel van MDF is dat het mooi te bewerken is en misschien is het nadeel dat het doorzakt. Het nadeel van multiplex vind ik dat het te snel splintert. Het doorzakken van MDF, waar hebben we het nu over, ik heb er een trein met een aantal wagons over de baan (spiralen)zien rijden en het door jullie genoemde doorzakken heb ik niet waargenomen. Door jullie ervaring zou het kunnen dat dit na jaren gebruik toch gebeurd. Ik kan het me niet voorstellen maar dat zeg ik dus als redelijk beginner. Ook als ik met mijn hand tussen de draadstangen op de rails in de spiraal druk merk ik niets van het doorzakken. Juist door de construktie van de draadstangen onderling en de verbindingen via MDF plaatjes middels andere draadstangen door de baan heb ik het gevoel dat het stevig genoeg is, maar ik nodig een ieder uit (niet tegelijk)het bij mij thuis te bekijken. De koffie staat klaar[:)]

ysbeer

#17
Iebor

Ik denk dat je volledig gelijk hebt.
Alles, ook multiplex, zakt door als je het niet voldoende ondersteund.
Ik zelf gebruik al jaren spaanplaat en nu MDF zonder enig probleem.

wim ysbeer

modelbaanHO

#18
Ikzelf heb altijd spaanderplaat gebruikt (12mm dik) en heb nog nooit last gehad van doorbuigen. Bij mijn nieuwe modelbaan gebruik ik opnieuw spaanderplaat. Ik plaats wel steunen om de 25 ? 30 cm. Ook bij MDF moet dit volstaan.
Voor het klimspiraal dat ik nog moet bouwen ben ik van plan om 6 mm MDF plaat te gebruiken die in 2 lagen half om half op elkaar worden gekleefd, zodat de totale dikte ook uitkomt op 12 mm. Spaanplaat in 6 mm dikte bestaat volgens mij niet (Ik weet geen winkel die het verkoopt), MDF van 6 mm daarentegen wel.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

glamo

#19
spaanplaat van 6mm bestaat hoor! vandaag nog gezien in de gamma.
het voordeel van multiplex is dat je het beter kunt bewerken(vijzen indraaien)en dat het niet zo hard is.

mvg kurt
 

Iebor

#20
In antwoord op uw schrijven moet ik toch concluderen dat wat ik ook doe dat MDF van 6 mm zoals ik heb gebruikt met de getoonde ondersteuning niet doorbuigt. Welk rijdend materiaal gebruiken jullie dan? Wat weegt nu een loc met zeg maar 10 wagonnen. Ik kan in de aanbiedingen geen loc vinden die laten we zeggen 300gr. weegt. Ik moet wel heel hard drukken op het MDF wil het doorbuigen en dan kom ik nog niet eens op 10mm doorbuiging. Wat is trouwens "vijzen indraaien". Die term ken ik niet.

SuSke

#21
citaat:
Geplaatst door Iebor

In antwoord op uw schrijven moet ik toch concluderen dat wat ik ook doe dat MDF van 6 mm zoals ik heb gebruikt met de getoonde ondersteuning niet doorbuigt. Welk rijdend materiaal gebruiken jullie dan? Wat weegt nu een loc met zeg maar 10 wagonnen. Ik kan in de aanbiedingen geen loc vinden die laten we zeggen 300gr. weegt. Ik moet wel heel hard drukken op het MDF wil het doorbuigen en dan kom ik nog niet eens op 10mm doorbuiging. Wat is trouwens "vijzen indraaien". Die term ken ik niet.


Doorbuiging van MDF is een gevolg van wisselingen in luchtvochtigheid. Als je die onder controle kan houden zal je met MDF geen problemen ondervinden (anders zou men er nu geen meubels mee maken), is dat niet dan heb je op termijn echter niet alleen problemen met het MDF maar met de hele baan.

Een verklaring van het vlaamse "vijzen indraaien" = schroeven inschroeven.
MDF is inderdaad iets minder geschikt om zware mechanische bevestigingen mee te maken, de toplaag is bovendien zeer hard maar dat kan je oplossen door vooraf met een spijker (nagel) even een startpunt te tikken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.