Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Waar zet ik welke seinen op mijn sporenplan?

Gestart door Roderik, 18 januari 2007, 01:08:35 AM

Roderik

Even een oproep aan iedereen die wat af weet van seinen.
Dit is mijn sporenplan.

imghttp://www.b-diesel.net/images/sporenplan/Tollenove-Definitief.jpg/img

Deze link gaat naar een grotere uitvoering:
urlhttp://www.b-diesel.net/images/sporenplan/Tollenove-Definitief-groot.jpg/url

Waar moet ik welk sein zetten om volgens het Belgisch seinsysteem te kunnen rijden?
Waar hangt dat allemaal van af?

Ik ga rijden met armseinen.
Always be modelling!

glamo

dat vindt ik nu eens een simpel en goed plan dat te doen is om ooit helemaal af te raken.
van seinen weet ik jammer genoeg niet zoveel af om je te helpen.
veel succes met je ontwerp.

mvg kurt
 

Anarchy

Lichtseinen ok, maar armseinen ken ik niets van. Hopelijk zijn er anderen die wat verstand hebben van die armseinen.

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Roderik


<CUT>

Waar moet ik welk sein zetten om volgens het Belgisch seinsysteem te kunnen rijden?
Waar hangt dat allemaal van af?

Ik ga rijden met armseinen.



eens kijken op mijn site, deel documentatie, R?glement G?n?ral de La Signalisation. Het is wel in het frans, maar er zijn veel voorbeelden van implementatie.

FREMO e.V. - afd België

citaat:
Geplaatst door Roderik

Even een oproep aan iedereen die wat af weet van seinen.
Dit is mijn sporenplan.



Deze link gaat naar een grotere uitvoering:
http://www.b-diesel.net/images/sporenplan/Tollenove-Definitief-groot.jpg

Waar moet ik welk sein zetten om volgens het Belgisch seinsysteem te kunnen rijden?
Waar hangt dat allemaal van af?

Ik ga rijden met armseinen.

----------------------------------------------------------------------------------------
Hallo,

Zowel in EPO II als EPO III staan alle (arm)seinen steeds LINKS van de te volgen rijweg (=spoor).
Bij uitzondering, wegens te weinig plaats kan een (arm)sein rechts van de te volgen rijweg geplaatst worden, echter steeds met een duidelijk PIJL verwijzing naar het beteffende spoor.

Dit geld ook voor de kleine bewegingsseinen, die een aftakking bewaken   of die je in een goederen emplacement tegenkomt.

Hoop dat je dit reeds helpt, ook kan je veel  info vinden in de reeds 2 uitgebrachte werken van de TSP over het Belgisch seinen stelsel.

Mvg
Herman

Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Gerolf

De reeks artikels van Peter Embrechts over seinen in MSM kan je ook al helpen.
Hoe ga de seinen maken, trouwens? Setjes van PB?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Roderik

Ombouw van Duitse Veissmann seinen naar Belgische.
Always be modelling!

poco loco

citaat:
Geplaatst door Roderik

Even een oproep aan iedereen die wat af weet van seinen.

Ik ga rijden met armseinen.



Roderik,

Misschien ben je er ondertussen al uit, maar voor 'armseininfo':

- http://www.wallorail.be/europe/belgique/signalisation/meca.htm
is en fran?ais, maar heel grafisch voorgesteld.

- "De seininrichting bij de NMBS" van Dirk Viaene,
is een te downloaden, uitermate interessant dossier van 117 blz tekst,
waarin ook de armseinen ter sprake komen.

Mooi plan, trouwens [^]!

groeten, luc.

Kennethvr

Ga je rijden met het 2-of 3 standenstelsel?

Aangezien je Duitse seinen gaat ombouwen zal het dus 2 standen zijn?
Je zit dan wel met het probleem dat je geen rangeerarmen kan gebruiken, of kan je die op ??n of andere manier aanbrengen op het sein?

In ieder geval vanaf een lijnsnelheid van 70km/h moet je een verwittigingssein plaatsen, dat is een sein met een gele arm in de vorm van een pijl.

De inrit van je station moet dan beveiligd worden met een groot stopsein (rode arm met een bol aan het einde = 2 standen).
Meestal hangt daar dan ook een paarse rangeerarm mee aan om rangeringen te kunnen uitvoeren.
Elk uitritspoor moet ook beveiligd worden door een groot stopsein.
(einde perron, voor de wissels)

Je kan ook een kandelaar plaatsen aan de inrit zodat je per gekozen reisweg het respectievelijke sein kan openzetten, maar ik denk dat die seinen heel duur zijn en moeilijk ineen te steken zijn...

Persoonlijk zou ik je doodlopende sporen en raccordementen beveiligen met verhoogd opgestelde kleine stopseinen (zo'n rechthoekige rode plaat met witte rand),of een gelijkgronds opgesteld rangeersein (ronde paarse schijf).
Die twee laatste zijn echter (denk ik) niet beschikbaar op de markt dus dat zou zelfbouw moeten zijn....

Vergeet je seinen in volle baan ook niet aan te kondigen met bakens (van die grote niet reflecterende, verkrijgbaar denk ik bij Jocadis) beginnend met 5 schuine strepen aftellend per 50 m naar 1.