Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Sporenplan Dreha

Gestart door Dreha, 15 januari 2007, 22:26:20 PM

Dreha

Ongeveer anderhalf jaar geleden heb ik mij modeltreinspullen terug van de zolder gehaald. :)Na 18 jaar pauze wou ik er terug aan beginnen.
Alleen zag ik het zo niet meer in die kleine N-treinen en ik wou ook een typisch Belgische baan. Dus heb ik al mijn N-materiaal verkocht. En ik ben ik gaan nadenken over hoe de baan er zou moeten uitzien.
Ondertussen had ik wel wat locomotieven en wagons gekocht.

Het verlanglijstje voor de baan was:
  • Een dubbelsporige hoofdbaan voor hoofdzakelijk elektrische tractie.  
  • Een middelgrOot station aan deze hoofdbaan.
  • Een enkelsporige aftakking met diesel verkeer.
  • E?n of meerdere industrie aansluitingen.
  • Digitale besturing.
  • Maximale treinlengte 250cm
  • Periode V ca. 2000.


De beschikbare ruimte is een zolder met 2 nadelen:  
  • een schouw in de midden  
  • vier schuine kanten (zie tekening hieronder  

imghttp://users.fulladsl.be/spb7855/Zolder%20configuratie.jpg/img

Na heel veel verschillen de versies heb ik het volgende sporenplan getekend (een naam heb ik nog niet echt).
De hoofdbaan ligt op 90cm boven de vloer, vandaar gaat de enkelsporige zijlijn naar een tweede niveau op ongeveer 140cm.
De 2 schaduwstations liggen op 70 en 60cm boven de vloer.
De klimspiraal van de schaduwstations naar het zichbare niveau hebben een straal van 52,3cm tot 70cm en het hoogte verschil komt op 78mm per toer.De klimspiraal naar het bovenste niveau heeft een straal van 42,5cm. Voor de wisselaandrijvingen dacht ik te werken met geheugendraad (minder inbouw hoogte).

De gebruikte sporen in het plan zijn van Tillig.

Graag had ik jullie mening geweten over het sporenplan. Ben ik niets vergeten, kunnen de rangeringen korrect uitgevoerd worden enzovoort.:)

Het bovenste niveau (+140).
imghttp://users.fulladsl.be/spb7855/QCV4_niveau1.jpg/img
Het normale niveuau (+90).
imghttp://users.fulladsl.be/spb7855/QCV4_niveau0a.jpg/img
Het schaduwstation op (+70).
imghttp://users.fulladsl.be/spb7855/QCV4_niveau-1.jpg/img
Het schaduwstation op (+60).
imghttp://users.fulladsl.be/spb7855/QCV4_niveau-2.jpg/img

Alvast bedankt.;)

Greg

#1
Ziet er op het eerste zicht wel een mooi plan uit. Alleen kan ik het bovenste deel op 140 cm niet bekijken.
Verder lijkt de locomotiefloods me nogal klein uitgevallen.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Dreha

#2
Zo het is opgelost, blijkbaar mag je geen plus teken in de naam gebruiken.

Jan de loco loods is niet zo groot maar hier worden enkel de diesels voor de zijlijn onderhouden en blijft er al een loco slapen die een goederentrein heeft gebracht. De rest van het reizigers- en goederenverkeer is meer van doorgaande aard.

Gerolf

#3
Dat ziet er een ferm plan uit, Dreha. Door de verschillende lagen op vrij grote afbeeldingen te plaatsen is het lezen ervan niet zo eenvoudig, maar ik meen dat je goed werkt hebt geleverd.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Brossel

#4
Dat plan ziet er fraai uit hoor! Met veel leuke speel en spel mogelijkheden.

Wel een paar opmerkingen:

1
Je hoofdstation beschikt niet over uithaalsporen. Rangeerbewegingen van en naar de goederensporen en lokloods vinden daardoor altijd plaats via de hoofdlijn of via het raccordement naar de schroothandel, hetgeen in werkelijkheid niet frequent voorkomt.

Aan de zijde van de stad kan zo'n spoor worden aangelegd door i.p.v. een normaal wissel een engels wissel toe te passen bij de goederensporen.

Aan de zijde van de zagerij zou tussen het engels wissel naar de zagerij / schroothandel en de hoofdlijn wellicht een wissel kunnen worden toegevoegd op de plek van het huidige rechte stukje rails. Het uithaalspoor komt daarmee parallel te liggen aan de hoofdlijn en eindigt uiteraard in een stootblok.

2.
In zowel je hoofdstation als je zijlijnstation heb je wel aandacht besteed aan industrieaansluitingen (Grinderij, hout, schroothandel), maar niet aan een normale goederenkoer. Vrijwel elk Belgisch station beschikte in 2000 nog over een goederenkoer. Is het niet voor het laden en lossen van lokale goederen, dan werd het wel gebruikt als alternatieve parking voor auto's en het stallen van werktreinen. In weinig plannen op dit forum wordt rekening gehouden met een goederenkoer, maar het is echt heel erg Belgisch. Het biedt in ieder geval heel wat extra mogelijkheden.

Redelijk standaard werd een goederenkoer meestal gesitueerd aan de zijde naast het stationsgebouw. Hoe is eigenlijk het hoofdstation gedacht: gebouw haaks op de sporen als in Verviers? Want dan moet het gebouw boven de wissels worden geplaatst met rechtstreekse toegang tot de perrons (en dus niet zoals ingetekend).

3.
Bij de lokloods ben je uitgegaan van drie sporen. Veel Belgische stelplaatsen kenden loodsen die veel meer sporen kende. Drie sporen kan echter ook heel best volstaan. Wel is het vaak zo, dat naast de loods (dus buiten) nog een spoor ligt, waarop de goederenwagens voor de onderdelen, ketelwagens voor stookolie of een afgedankte locomotief een plaats vindt. Wellicht leuk om toe te voegen.

4.
Wellicht kunnen de opstelsporen in je schaduwstation nog wat langer worden gemaakt. Het lijkt alsof daar ruimte voor is. Zeker bij automatisch treinbedrijf moet je rekening houden met enig uitloop en dus langere sporen, dan de maximale lengte van je treinen.

Voor de rest....best jaloers hoor!

Groetjes Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

Dreha

#5
Davy:

Bedankt voor je reaktie. Ik heb de meeste punten wel kunnen aanpassen denk ik.
1.
De uithaalsporen zijn nu aanwezig. Aan de kant van de stad is het wel enkel te gebruiken voor locomotieven, daar ik aanders in mijn klimspiraal zou sukkelen.
2.
De goederenkoer in het kleine station in nu aanwezig, in het grote station heb ik ze niet getekend daar ik niet echt zou weten waar. Het is er reeds vrij druk.
3.
Het bijkomende spoor bij de locloods is erook, heb trouwens de hele locloods wat verplaatst, omdat ik anders geen ruimte had voor het station (dit moest immers boven de wissels komen, had ik echt niet gezien).
4.
De opstelsporen in het schaduwstation kunnen inderdaad nog elk met ongeveer 1m verlengd worden (heb ik nu geen nieuwe afbeelding van gemaakt = te evident).

Geerolf:
De afbeelding zijn iets kleiner geworden, zo zijn inderdaad beter zichtbaar
niveau +90

niveau +140


Brossel

#6
H? hoi,

Met die wijzigingen ziet het er beter uit hoor!

Over mijn opmerking over de de goederenkoer bij het hoofdstation:
Als je het stationsgebouw inderdaad zo situeert ziet het geheel er heel stedelijk uit. Een goederenkoer is dan niet perse noodzakelijk. Wellicht ligt de goederenkoer elders in de stad, niet waar?

Wel nog een andere opmerking:
De wisselstraat bij de lokloods is erg rechtlijnig. Om ruimte te besparen zie je in werkelijkheid bij stelplaatsen vaak waaier vormige vertakkingen. De sporen worden daardoor per saldo langer.
Wellicht is dat hier ook mogelijk. Zie mijn voorbeeldje:



Ik denk dat dat ook mooier staat bij de gebogen vorm van het station.

Groetjes, Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

mini-bs

#7
mooi plan met veel realistische mogelijkheden. En goede suggesties ook ! goeie thread mannen !!
 

just4fun

#8
Prachtig plan, wou dat ik ook zo'n zolder ter beschikking had [;)].
Wel opletten dat ge goed bij de sporen en landschap kan achter het strand (rechts bovenaan in het plan).
Succes,
Paul