Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Tekens op spoorplan

Gestart door dingske, 15 januari 2007, 19:02:13 PM

dingske

Ik heb sinds korte tijd de originele spoorplannen van het station van zolder in mijn bezit. Ik wil dit station gaan na bouwen op schaal 1/87.
Nu staan er op een aantal plaatsen tekens langs de sporen. Zijn dit seinen? Kijk eens op onderstaande afbeelding ik heb ze met rood om cirkelt in het rood.
imghttp://i146.photobucket.com/albums/r250/stationzolder/sein2b.jpg/img
Ik wil groot zijn in iets kleins.

erik de noorman

Dit zijn inderdaad ( h)armseinen, (L kandelaars).

Erik

dingske

Dank u wel voor de snelle reactie.


M.v.g. Wouter
Ik wil groot zijn in iets kleins.

wimmeke

de lijnen die je omkaderd hebt zijn de seinen en de sporen waar ze voor gelden .  Wanneer de verticale lijn (gezien zoals nu ) over een spoor gaat teld het voor dit spoor (hx 5.8), wanneer verticale lijn over meerdere sporen gaat teld ze voor alle sporen waar deze lijn over loopt (hx 3.4)
De benaming hx 5.8 en hx 3.4 zijn vereenvoudigde stopseinen en zijn gekoppeld aan gemeenschappelijk vertreksein HX 5  ( te zien aan grote /kleine letters van indentificatie van seinen )

Wanneer de vereenvoudigde seinen die sporen in budel afdekken niet gekoppeld zijn aan het gemeenschappelijk vertreksein dragen alle als indentificatie een HOOFDLETTER(s)

hx is indentificatie de cijfers zijn de sporen Na.  spoor 3 en 4 en de sporen van 5 tot 8 (bundersporen niet hoofdsporen dunner getekend dan hoofdsporen gans onderaan  het cijfer 5 bij HX 5 is de Nr van de blokpost

De sienen JX 5  en LX 5 zijn seinen in het hoofdspoor ( dikker getekende lijn

OPM: in nieuwe reglementering zij een paar termen veranderd
           men spreekt niet meer van indetificatie MAAR kenmerk van
           sein en men heeft enkel nog BEHEERDE en NIET BEHEERDE
           SEINEN