Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

M-3 wagens

Gestart door Peter, 10 januari 2007, 15:33:31 PM

Peter

Wat is/zijn de verschil(len) tussen de M-2 en de M-3 wagens?
Met vriendelijke groeten
Peter

Kedeng Kedeng

Foto?s & informatie van de site van de NMBS geplukt.

M2
citaat:
In 1954 werden vier M 2-rijtuigen gebouwd in de Centrale Werkplaats Mechelen. Die zouden als prototype dienen voor een nieuwe generatie binnenlandse rijtuigen. Het eerste M 2-rijtuig werd getoond op de wereldtentoonstelling in 1958. In de periode 1958-1960 volgde een reeks van 620 lichtjes afwijkende rijtuigen die veertig jaar lang de dienst uitmaakten op het binnenlandse net, eerst in de directe treinen, later in de P-treinen en tenslotte in de L-treinen. Ze waren geschikt voor een snelheid van 140 km/u. Momenteel zijn ze bijna allemaal buiten dienst gesteld.




M3
citaat:
Het type M 3, waarvan er in 1960-1961 46 in dienst werden genomen, is een vereenvoudigde versie van de M 2 met een beperking tot 120 km per uur, die sterk gelijkt op de 6 jaar oudere prototypes. Ze werden in 1994 uit dienst genomen.



Tom

De M3's weren later ook gebruikt in de 7 driedelige diesel-motorwagens.
Tom

nmbs

M2's aan 140 km/h?  125 is ook goed zeker? [:)]

dgrr57

citaat:
Geplaatst door nmbs

M2's aan 140 km/h?  125 is ook goed zeker? [:)]


de 4 prototypes waren voorzien voor 120 km/u. De 620  M2-rijtuigen waren voorzien voor 140 km/u. Deze snelheid werd daarna teruggebracht naar 125 km/u (ik vermoed rond het einde van de 'groene' periode).

ps. Nederlands is geen taal dat ik gewoon ben te schrijven [:)]

mardelat

Het meest in het oog springend deel van de M3 zijn de doorgangsbalgen tussen de rijtuigen. Bij de M2 zitten die "onbeschermd" buiten de carrosserie, bij de M3 is er een overbouw waardoor men de indruk krijgt dat ze ingebouwd zijn.
Marcel