Nieuws:

Nu in MSM 266 PRAKTIJK: Belgische containerwagens Lgns 45' | Weinert-wissels verbelgischen

Hoofdmenu

sounddecoder vbv

Gestart door erik de noorman, 14 maart 2026, 15:32:11 PM

erik de noorman

Vandaag weer een sounddecoder van VBV van mijn 59 naar de kl....en. Ik stel me toch serieus vragen bij de kwaliteit van de sounddecoders van VBV. >:(  Dat is nu al de zesde (telkens een VBV) die kapot gaat. :(  Met de sounddecoders in andere loks (eender wel merk) nog nooit problemen gehad die werken nog steeds. Het is toch ook  niet dat die decoders goedkoop zijn. Werkt een gewone ESU 5 21 pins ook in een VBV.

Erik.

ERVIN

En het blijft zich maar opstapelen hé.  >:(
Maar een gewone ESU 5 - 21 pins decoder werkt prima in een VBV.

D_Loc

Zover ik weet gebruikt VBV gewoon standaard ESU Loksound decoders waar zij dan hun eigen soundfile opzetten. Ter info:De 55'ers die ik van hun met sounddecoder (Loksound V4 en 5) kocht heb ik allemaal probleemloos geherprogrammeerd met mijn eigen sound.

Lijkt mij dus eerder een probleem van ESU dan VBV tenzij er in de loc zelf iets niet helemaal in de haak is waardoor de decoder wordt opgeblazen.
Als de decoder telkens in dezelfde loc defect gaat dan zou het aan de loc kunnen liggen, is het telkens een andere loc dan houd ik het op een ESU probleem.
Ik heb begrepen dat er ooit een slechte serie decoders zijn geleverd door ESU, misschien heb je de pech dat je een groot aantal van deze decoders in je locs hebt zitten.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

erik de noorman

Citaat van: D_Loc op 14 maart 2026, 16:27:42 PMZover ik weet gebruikt VBV gewoon standaard ESU Loksound decoders waar zij dan hun eigen soundfile opzetten. Ter info:De 55'ers die ik van hun met sounddecoder (Loksound V4 en 5) kocht heb ik allemaal probleemloos geherprogrammeerd met mijn eigen sound.

Lijkt mij dus eerder een probleem van ESU dan VBV tenzij er in de loc zelf iets niet helemaal in de haak is waardoor de decoder wordt opgeblazen.
Als de decoder telkens in dezelfde loc defect gaat dan zou het aan de loc kunnen liggen, is het telkens een andere loc dan houd ik het op een ESU probleem.
Ik heb begrepen dat er ooit een slechte serie decoders zijn geleverd door ESU, misschien heb je de pech dat je een groot aantal van deze decoders in je locs hebt zitten.

Het zijn allemaal verschillende lok's maar altijd VBV. De lok's zijn ook in verschillende jaren aan gekocht. Blijf het toch raar vinden. Bij opstart geen reactie zowel MM als DCC. Zet ze analoog onder stroom dan werkt de sound en de motor wel. Weer onder digitale stroom niks om dan door te branden.

Erik.

T13 rules

ESU decoder probleem, geen VBV lokprobleem...

ceuleer

Iemand heeft me ooit eens verteld dat de ESU decoders goedkoop in bulk verkocht worden aan de modeltreinfabrikanten en dat die niet meer vallen onder garantie van ESU maar onder de garantie van de modeltreinfabrikanten. De decoders zullen een andere code hebben zodat ze herkend worden.

erik de noorman

Citaat van: T13 rules op 14 maart 2026, 17:24:32 PMESU decoder probleem, geen VBV lokprobleem...

Oke zover ben ik wel mee maar het blijft toch eigenaardig dat het steeds VBV lok's zijn met een esudecoder.

Serie 55/91/59/2X proto type 60/62 alles bij een €750.

Ik ga er toch eens mee bellen.

Erik.

Meester

Citaat van: ERVIN op 14 maart 2026, 16:26:21 PMEn het blijft zich maar opstapelen hé.  >:(
Maar een gewone ESU 5 - 21 pins decoder werkt prima in een VBV.

Nee, dat is niet zo.
Je krijgt problemen met de front- en sluitseinen en de cabineverlichting.
En als je een ESU luidspreker plaatst, ook daar mee.

ceuleer

Problemen zou ik niet zeggen, je plugt de decoder in, schrijft de juiste mapping weg, en de lichten en sound werken perfect.
Ik heb zelf al enkele loco's van de reeks 55 voorzien van een ESU V4-V5, en met de juiste mapping werkt alles perfect.

Meester

Niet iedereen heeft de mogelijkheid of kennis om de mappen van decoders aan te passen.
Dit is echt weer een Van Biervliet probleem omdat ze zich niet aan de gangbare normen houden zoals de andere fabrikanten

Metpetergaathetbeter

Tja, je kunt over blijven.....,.. alle eerlijkheid dat lijkt van die decoders niet zo bij mij te zijn. Maar ik laat ze programrren door iemand bij ons op de club.....ik heb geen sound decoders.......

Ronald

Citaat van: Meester op 15 maart 2026, 00:54:19 AMNiet iedereen heeft de mogelijkheid of kennis om de mappen van decoders aan te passen.
Dit is echt weer een Van Biervliet probleem omdat ze zich niet aan de gangbare normen houden zoals de andere fabrikanten

En dan? Mapping heeft niks te maken of een decoder sneuvelt of niet. Ook niet hoe een fabrikant CV's toewijst die niet vastliggen in welke norm dan ook. Dus als het hier Esu's betreft volgen ze gewoon dat wat Esu toegewezen heeft in de decoder.

D_Loc

Wat Meester bedoelt is als je zelf een decoder in een VBV loc plaats je niet uit de mapping voor de verlichting gaat komen.
Zonder Lokprogrammer sowieso kansloos en zelfs met Lokprogrammer een hel.
Omdat ze geen documentatie over de gebruikte AUX'en vrijgeven en ze letterlijk de meest achterlijke combinaties maken om de verlichting te mappen.
Dirk

D_Loc

Hmmm misschien zit daar eigenlijk toch wel het probleem, juist omdat ze geen standaard gebruiken waardoor langzaam decoder wordt gesloopt...

[Edit]
Ik zal nog straks eens naar eens naar die mapping kijken en aangeven waar ik mijn bedenkingen heb.
Dirk

Meester

Bedankt D_loc voor de aanvulling.

De ESU decoder geeft ook problemen als je een andere luidspreker gebruikt dan het waardeloze ding van Van Biervliet, waar vreselijk geluid uit komt door het ontbreken van een klankkast.

Een andere luidspreker, bv ESU type suikerklont, altijd rechtstreeks aan de decoder aansluiten en niet via de 21 pin en de printplaat.