Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Beginner met Digitaal

Gestart door trickl, 05 januari 2007, 13:18:34 PM

trickl

Na het lezen van de verschillende artikels in MSN over de digitale systemen van Roco en Piko begin ik toch te overwegen om digitaal te gaan rijden.
Ik zou gaan voor een Roco Multimaus oplossing.
Momenteel is mijn baan analoog, en verdeeld in 4 secties met elk een ringleiding er onder.
Normaal rijden er 4 treinen tegelijkertijd op de baan.
Nu heb ik een paar vraagjes voor ik mijn keuze voor digitaal definitief kan maken.
(Moderator: indien ik deze moet opsplitsen in verschillende onderwerpen, weet het maar te zeggen.)

1. De Roco multimaus werkt met de versterker 10764 en transformator 10725. Deze combinatie kan 50 VA aan. Hoeveel loco's kan ik daarmee laten rijden, zonder nog een booster te moeten bijzetten?

2. Mag ik de verschillende ringleidingen parallell aansluiten op een zelfde versterker/booster, als het stroomverbruik dit toelaat natuurlijk?

3. Stoppen: In het schaduwstation zouden de treinen stoppen door stroomonderbreking (gebeurt nu analoog ook zo), stopt de trein dan abrubt, of zoals ingesteld in de de decoder?
Als er opnieuw stroom op de rail gezet wordt, rijdt de loc dan weer verder, of moet je de loc opnieuw laten vertrekken met de rijgerelaar?

4. Wisseldecoders. Ik zou voor wisseldecoders gaan van Viessman, mag de decoder ook op de ringleiding aangesloten worden op het digitale signaal te ontvangen?


Een pak vragen, dank bij voorbaat voor de antwoorden.

Groetjes,
PP

Brunel

1. Een stuk of 5 treinen minimaal, is afhankelijk van de aanwezigheid van binnenverlichting.
2. Ja.
3. Abrupt, zonder stroom rijdt ook een digitale trein niet. Daar zijn mooiere oplossingen voor. Bij herstel stroom rijdt de loc weer verder.
4. Ja. Dat moet in ieder geval voor het ontvangen van het digitale signaal. Bij veel wisseldecoders is het daarnaast mogelijk de wissels door een aparte trafo te voeden, zodat de digitale versterker niet nodeloos wordt belast.

Je kunt een losse 10764 met trafo ook als booster gebruiken. Die dingen zijn veel goedkoper dan de offici?le 10765 booster, omdat ze uit startsets worden gehaald. Is een draadje over.
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=3183&whichpage=2

trickl

Brunel,

bedankt, dat zijn duidelijke antwoorden.

Toch nog een vraagje betreffende het verbruik van de locs:
Een lok die stilstaat(wel met kop-en sluitverlichting aan), verbruikt deze veel stroom, of alleen de stroom van de leds/lampjes van de verlichting. Ik verklaar mij nader: op de versterker/transfo zouden ongeveer 5 loks gelijk kunnen rijden, maar als er dan nog een paar stilstaan in het station of uitwijkspoor, kan dit dan toch problemen geven, of is hun verbruik op dat moment verwaarloosbaar?

Voor het stoppen: ik weet dat er betere systemen zijn (abc of remmodules) maar daarvoor heb ik te weinig lengte in de stopsecties. Als er ooit eens een uitbreiding komt zal ik dit zeker in rekening nemen.



Brunel

Een stilstaande loc verbruikt in beginsel alleen stroom voor de verlichting. De decoder zal nog wel een paar miliamp?re nodig hebben, maar veel is het alles bij elkaar niet.

dikken

ivm puntje 4. Afhankelijk van het type wissel decoder kan je een aparte transfo gebruiken om de stroom van de wisselmoter te leveren.

Voor alle duidelijkheid: het signaal voor de decoder komt van de digitale centrale (via je ringleiding dus) Je wisselmotoren vragen echter ook stroom en deze kan je leveren met een kleine aparte trafo. Zo ontlast je je trafo van het digitale gedeelte een beetje.

en nu zie ik dat ik hetzelfde als brunel vertel[:I][:I][:I]
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

trickl

Hoi,

daarvoor is dit forum zo leuk: je stelt een paar vragen, en meteen heb ik de nodige antwoorden [:)].

Voor de wisseldecoders: ik heb een apparte transfo voor de aandrijving van de wissels zelf, en de wisseldecoders van viessmann laten dit gebruik ook toe.

Mijn keuze is dus gemaakt, nu beginnen met voorichtig hints geven aan het vrouwke, want begin volgende maand is het mijn verjaardag [:D].

Groetjes,
PP

Janssfs

citaat:
3. Abrupt, zonder stroom rijdt ook een digitale trein niet. Daar zijn mooiere oplossingen voor. Bij herstel stroom rijdt de loc weer verder.


Het zou leuk zijn mocht dit iets meer uitschrijven worden, ikzelf worstel ook rond dit fenomeen.
  • Er is de afremmodule met de diodes uit vorige MSM
  •  
  • In een schaduwstation mag de trein abrupt stoppen - of niet?
  •  
  • In het station stop je dan manueel of werk je met zo'n 3-deel blok waarin een melding - afremspoor en noodstopstuk zit?


Alvast bedankt!
Jan