Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Verschil in prijs Nederland en België

Gestart door janieburton, 01 april 2024, 14:45:16 PM

janieburton

Daar ik een nieuwe wagen zoek te kopen heb ik in google een merk van een wagen ingetypt.

Google gaf me direct een site van de invoerder maar groot was mijn verbazing toen ik de prijs zag van de wagens.

Wat bleek nu ik was beland op de site van Nederland en niet die van België.

Blijkbaar zijn de prijzen voor dezelfde wagen in België lager.

Nederland

https://www.toyota.nl/modellen/landcruiser

België

 https://nl.toyota.be/modellen/land-cruiser

Hier is het prijsverschil voor een basis model groot, namelijk het model is in Nederland €63.808 duurder.

Nederland

https://www.toyota.nl/modellen/aygo-x

België

https://nl.toyota.be/modellen/aygo-x

Hier is het prijs verschil iets bescheidener maar is de wagen in Nederland toch nog €3985.

Kunnen de Nederlandse forum leden hiervoor een uitleg geven?
 

Martin Welberg

Luxe belasting, dat is wat er in NL extra wordt gerekend op auto's. Een fijne 33%.

RUNE

Prijsverschil in Nederland heeft te maken met de bijtelling BPM. Is eigenlijk een ingewikkelde formule maar in grote lijnen komt het  neer op de co2 uitstoot (grootste deel). Dus hoe meer, hoe duurder. Hoe zwaarder model, hoe duurder. Kan oplopen boven de € 15000.- verschil.
Ik had geluk dat ik België woon, was bij mij toendertijd bijna € 10000.-
Gelukkig is dat niet bij modeltreinen.

janieburton

#3
Citaat van: Martin Welberg op 01 april 2024, 15:43:12 PMLuxe belasting, dat is wat er in NL extra wordt gerekend op auto's. Een fijne 33%.

33% bovenop de 21%?

Een luxe belasting kan ik begrijpen maar een Aygo X is nu niet echt een "luxe auto".

Er is wel een RAV model die in Nederland wel iets goedkoper is dan in België.

En wat als jullie een auto in België aankopen? Moeten jullie dan het verschil bijbetalen achteraf als je er een Nederlandse nummerplaat opzet?(vrij verkeer van goederen in de EU)

 

ronaldk

Citaat van: janieburton op 01 april 2024, 16:46:00 PM33% bovenop de 21%?

Klopt. De BPM komt erbij en daar wordt de BTW over betaalt.

Citaat van: janieburton op 01 april 2024, 16:46:00 PMEn wat als jullie een auto in België aankopen? Moeten jullie dan het verschil bijbetalen achteraf als je er een Nederlandse nummerplaat opzet?(vrij verkeer van goederen in de EU)

Klopt. Je moet achteraf bij invoer de BPM betalen. Die komt bij het invoeren erop.

Martin Welberg

Tsja, onze overheid ziet het bezit van een auto als luxe en belast dat me de BPM.


janieburton

En ik dacht dat we in België uitgeperst  :o  werden  :o
 

SuSke

Zowel in België als in Nederlands zijn er gevallen van wettelijk geregelde diefstal. 8)  8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

janieburton

Citaat van: SuSke op 02 april 2024, 15:51:47 PMZowel in België als in Nederlands zijn er gevallen van wettelijk geregelde diefstal. 8)  8)

En ik maar denken dat "wettelijk geregelde diefstal"  >:(  een typische Belgische uitvinding  ::)  was en enkel in België gebeurde.  :D  :D  :D
 

SuSke

Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zijn ze in België wel 'Meesters in deze discipline' en dus zeker een voorbeeld voor vele anderen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Of het in België erger is dan in Nederland kan ik niet beoordelen. Ik ken België alleen als vakantiebestemming. Misschien is het wel andersom, kijk maar naar de grote aantallen Nederlanders die in België gaan wonen.

In Nederland ken ik nog wel een paar voorbeelden van gelegaliseerde diefstal.

janieburton

Citaat van: Klaas Zondervan op 03 april 2024, 12:22:00 PMOf het in België erger is dan in Nederland kan ik niet beoordelen. Ik ken België alleen als vakantiebestemming. Misschien is het wel andersom, kijk maar naar de grote aantallen Nederlanders die in België gaan wonen.

In Nederland ken ik nog wel een paar voorbeelden van gelegaliseerde diefstal.

Ik denk dat het heeft te maken met de vermogensbelasting in Nederland dat er een groot aantal vermogende Nederlanders in België komen wonen.