Nieuwe motor voor ROCO NMBS reeks 20

Gestart door ThierryDS, 12 maart 2024, 10:06:24 AM

ThierryDS

Goedemorgen iedereen,

Ik heb nog een NMBS reeks 20 van roco met oude, dikke motor.  Het gaat om een 3-rail digitale loc.  Ik zou nu graag de motor willen vervangen door de nieuwere platte motor, art nr 85111 met adaptorschaal voor de motor.  Mijn vraag: kan ik zo'n motor gewoon vervangen of moet ik verder nog iets aanpassen?

Groeten,

nmbssncb

Je kan in elk geval eens kijken bij SB-Modellbau.
De NMBS reeks 20 staat er niet bij maar misschien is er een motor van een ander model die toe te passen is.  Je kan ook een bericht sturen naar SB-Modellbau met de vraag welke motor geschikt zou kunnen zijn.

Wat is het Roco artikelnummer?


Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

eric

Je kan ook die van Micromotor er in bouwen https://www.modeltreinhuis.nl/a-75128883/ombouw-sets-roco-h0/micromotor-hr003c-ho-ombouwset-roco/   op de foto staat wel een V200 maar in de tekst staat ook de reeks 20 vermeld.

janieburton

Citaat van: ThierryDS op 12 maart 2024, 10:06:24 AMGoedemorgen iedereen,

Ik heb nog een NMBS reeks 20 van roco met oude, dikke motor.  Het gaat om een 3-rail digitale loc.  Ik zou nu graag de motor willen vervangen door de nieuwere platte motor, art nr 85111 met adaptorschaal voor de motor.  Mijn vraag: kan ik zo'n motor gewoon vervangen of moet ik verder nog iets aanpassen?

Groeten,

Is de oude motor dn zo slecht?

Is art nr 85111 de vervangmotor van Roco?
 

ThierryDS

Dag Janie,
Volgens mij verbruikt de oude motor te veel waardoor een decoder sneller warm loopt.  Art. 85111 is, volgens de nieuwere handleidingen van de nieuwe modellen reeks 20, de vervangmotor.

Eén van de artikelnummers van de loc zelf is vandaag de dag 62462 (2-rail) en 68462 (3-rail)

nmbssncb

Hoeveel mA verbruikt de motor (kan je uitlezen als een Märklin CS of ESU ECoS hebt)?
Je kan ook de motor uitbouwen en testen, en meteen met multimeter de stroom meten.
En vergelijk dat met de specificaties van de decoder (maximale belastbaarheid).


Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

ThierryDS

Dag Willy,
340 tot 400 ma (piek bij start is hoger)Ik denk een oplossing te hebben. Nieuwere decoder erin met meer vermogen. Degene die er nu in zit is oudere generatie. Dan mag de motor blijven

janieburton

Citaat van: ThierryDS op 12 maart 2024, 14:16:16 PMDag Janie,
Volgens mij verbruikt de oude motor te veel waardoor een decoder sneller warm loopt.  Art. 85111 is, volgens de nieuwere handleidingen van de nieuwe modellen reeks 20, de vervangmotor.

Eén van de artikelnummers van de loc zelf is vandaag de dag 62462 (2-rail) en 68462 (3-rail)

Ik begrijp het.

Maar buiten het solderen van de de stroomvoorziening draden is de vervangmotor gewoon te plaatsen zonder aanpassingen te moeten doen aan de overbrenging?
 

krispy

Laat ulle hoofd toch ni zot maken , ik heb hier al jaren ne 2018 rijden met dikke motor , nog nooit iets voor gehad met men sound decoder van esu ,staat hier soms volledige dagen rondjes te lopen zonder problemen , als hij echt defect is , ja dan kan men verbouwen ,maar als hij mooi  loopt waarom dan toch
Allee das mijn mening dan toch .Ik heb wel indertijd mijn hamo 55tigers van marklin met SB setje omgebouwd ,maar dat was om van het geratel af te zijn ,rijden nu geruisloos en kunnen perfect kruipen , wat ze voorheen ni deden
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

raf

hier hetzelfde ik heb een deel oude roco's omgebouwd met esu V4 en esu V5 decoders en nooit een probleem gehad
wat wel was geweest dat esu een deel slechte decoders heeft gehad
na een tijdje knalde een van de gelijkrichter diode's er uit
maar die werd prompt vervangen/omgewisseld  door esu

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

ThierryDS

Go
Citaat van: janieburton op 13 maart 2024, 15:54:28 PM
Citaat van: ThierryDS op 12 maart 2024, 14:16:16 PMDag Janie,
Volgens mij verbruikt de oude motor te veel waardoor een decoder sneller warm loopt.  Art. 85111 is, volgens de nieuwere handleidingen van de nieuwe modellen reeks 20, de vervangmotor.

Eén van de artikelnummers van de loc zelf is vandaag de dag 62462 (2-rail) en 68462 (3-rail)

Ik begrijp het.

Maar buiten het solderen van de de stroomvoorziening draden is de vervangmotor gewoon te plaatsen zonder aanpassingen te moeten doen aan de overbrenging?
Ik heb geen flauw idee eigenlijk.

Ik bouwde zonet een lopi 5 in en hij rijdt fantastisch. Stroomverbruik nu is ong 332 mA. Wordt niet warm dus opgelost hier😊