Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

HLD5519 op het net!

Gestart door the_gold, 29 februari 2024, 21:29:44 PM

the_gold

BREAKING NEWS! 🤩 

Na veel maanden werken door vrijwilligers van het TSP in de Tractie Werkplaats Antwerpen-Noord, gaat locomotief 5519 op donderdag 7 maart op de hoofdbaan rijden.
Het betreffen ritten als losse loc ter opleiding van personeel, met vertrek te Antwerpen-Noord rond 11u00 en terugkomst op Antwerpen-Noord rond 17u30. Vanaf Antwerpen rijdt de loc naar Roosendaal, waarmee er voor eerst in jaren weer een HLD55 in Nederland komt. In Roosendaal vertrekt de loc rond 13u, waarna verschillende spoorlijnen rondom Antwerpen worden bereden. Meer informatie volgt & onder voorbehoud van eventuele vertragingen of defecten.

‐---‐------------------

Ik stel mij wel de vraag hoe een museumloc plots op het net zelfstandig mag komen als dit de nmbs niet lukt. En waarom opleiding op het net? Dan toch museumritten met TSP als locleverancier?

Als @vanbiervliet dit leest...ik.weet dat de 5531 de laatste aangekondigde blauwe 55 was die jullie zouden produceren. Maar is er dan echt geen uitzondering op deze 5519 mogelijk? 😊

D_Loc

Lees de laatste SJ (nr 257) pagina 17 en er wordt het e.e.a. duidelijk.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

the_gold

Citaat van: D_Loc op 29 februari 2024, 21:43:48 PMLees de laatste SJ (nr 257) pagina 17 en er wordt het e.e.a. duidelijk.

Kan jij even toelichten a.u.b?

factageklerk

 

D_Loc

De loc rijdt waarschijnlijk onder licentie van een andere operator.
In het artikel wordt gesproken over Railtraxx voor België en Train Charter Service voor Nederland waarbij Rail Experts verantwoordelijk wordt voor het onderhoud.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

the_gold

Citaat van: D_Loc op 29 februari 2024, 22:36:58 PMDe loc rijdt waarschijnlijk onder licentie van een andere operator.
In het artikel wordt gesproken over Railtraxx voor België en Train Charter Service voor Nederland waarbij Rail Experts verantwoordelijk wordt voor het onderhoud.

Het zal toch niet de bedoeling zijn om ze in te zetten als loc voor transport van werktreinen aangezien het tsp maar 1 rijvaardige 55 heeft. 

D_Loc

Dat denk ik niet, ik vermoed dat het om slechts een administratieve handeling gaat.
Er is gezocht naar een constructie om de loc op het hoofdnet te kunnen laten rijden en via deze weg lijkt dat te kunnen.
De details ken ik verder ook niet. Ik haal de info ook maar uit SJ (257) en "Op de baan" (178). In deze laatste is te lezen dat men hoopte dat de testritten al eind vorig jaar zouden hebben plaatsgevonden.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

the_gold

Over welke veiligheidsystemen dient ze te beschikken? Natuurlijk is ze nog niet zo lang uit dienst. Wel een prachtrealisatie. Hopelijk lukt dit ook met de tsp 25.5 om ze in NL te gebruiken. De 5515 kan ze perfect daarheen slepen nu.

Klaas Zondervan

Op het Nederlandse net moet de loc ATB hebben. Dat is herkenbaar aan de opneemspoelen aan de voorkanten van de draaistellen.
Het kan zijn dat er compensatie is om zonder ATB tot Roosendaal te rijden. Maar verder op het Nederlandse net zal niet mogelijk zijn.

mark7758

NMBS locomotieven mogen zonder ATB naar het eerste grensstation rijden. Niet verder. (oude regelgeving.)
In NL geldt dat een LOC ATB moet hebben als hij zelfstandig harder dan 40 kan. (Liefste altijd.)
Er rijden genoeg rangeerloc's rond zonder ATB.
In Belgie geldt vanaf 1-1-2026 ?? dat ALLE locomotieven ERTMS moeten hebben. Dus we moeten genieten van de rit.
Veel plezier TSP. Complimenten
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Bart12

Citaat van: the_gold op 29 februari 2024, 21:29:44 PM...
Ik stel mij wel de vraag hoe een museumloc plots op het net zelfstandig mag komen als dit de nmbs niet lukt. En waarom opleiding op het net? Dan toch museumritten met TSP als locleverancier?
...

5519 is nooit uit het NVR (Nationaal Voertuig Register) geschrapt, ze is dus steeds actief gebleven.
De museumlocs van NMBS zijn wel geschrapt geweest (net zoals die van TSP), en DVIS weigert ze er weer in op te nemen.