Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

BR186 van Piko

Gestart door janieburton, 18 februari 2024, 20:10:50 PM

janieburton

Had jaren geleden een BR186 van Piko gekocht.

Wou vandaag een decoder in plaatsen.

Na het vijsje verwijderd te hebben was het onmogelijk om de "kap" van het chassis te scheiden.

Volgens de bijgevoegde istructie moet men de kap in het midden los "klikken" maar er gebeurt niet, heb met tandenstokers geprobeerd maar het chassis beweegt voor geen millimeter.

Weet iemand de oplossing? 
 

janieburton

Vandaag nog eens een poging gedaan om de kap er af te krijgen.

Vijsje los verwijderd zoals op de instructie en dan zoals op de afbeelding de kap van het chassis te verwijderen en het lukt langs geen kanten.

Ik vreesde  dat ik op een bepaald moment de kap ging breken.

Weet niet hoe ik dit moet oplossen daar het chassis voor geen millimeter beweegt.
 

Metpetergaathetbeter

tandenstokmethode geprobeerd ? Anders eens meepakken naar (een)de club misschien dat iemand anders er wel in slaagt

stoomlokje

moet je mogelijk de buffers of imitatie slagen nog verwijderen ?

janieburton

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 19 februari 2024, 15:46:17 PMtandenstokmethode geprobeerd ? Anders eens meepakken naar (een)de club misschien dat iemand anders er wel in slaagt

Heb de "tandenstokmethode" al zondag geprobeerd.

Citaat van: stoomlokje op 19 februari 2024, 15:46:36 PMmoet je mogelijk de buffers of imitatie slagen nog verwijderen ?

Volgens de instructies op de bijgeleverd blad moet je buiten de vijs niets anders verwijderen.

 

Klaas Zondervan

Ik heb zelf geen BR186, maar wel een BR218 van Piko.
Volgens de instructie gaat het op dezelfde manier, schroef verwijderen en dan kap omhoog trekken.
Maar bij de 218 blijkt er nog aan beide einden een klikverbinding te zitten. Die zitten zeer straf en het kost de nodige kracht om ze los te krijgen.
Ze zitten zo straf dat ik het niet eens nodig vond om na hermontage de schroef terug te plaatsen.

Wat is het artikelnummer van jouw loc? Dan kan ik op de handleiding eens kijken of die een soortgelijke constructie heeft.

janieburton

Klaas,

Het artikelnummer is 59962.
 

Klaas Zondervan

Helaas, ziet er heel anders uit.
Waar heb je de tandenstokers gestoken? Als er kliknokjes aan de kap zitten, dan verwacht ik dat ze ter hoogte van de draaistellen zitten. Probeer daar eens je tandenstokers te steken.

janieburton

Klaas,

Alvast bedankt.

Heb met tandenstokers op verschillende plaatsen geprobeerd ook aan de draaistellen en niets beweegt.  :-\

Ik weet zelf niet meer waar ik de loc heb gekocht anders ging ik naar de winkel om er een decoder te laten inzetten.

Ga het nog éénmalig proberen en als het niet lukt stuur ik een mailtje naar Piko met de vraag hoe ik die loc moet openmaken of stuur ik hem naar Piko.
 

Klaas Zondervan

Is er verder niemand op dit forum die deze loc (of een soortgelijke) heeft en weet hoe die open moet?

Klaas Zondervan

Ik heb nog wat op het net gevonden. https://gertvanvoorst.nl/treinproject_captrain.html

Deze heeft de loc geopend om een decoder in te bouwen. Lees de inleiding, en dan de laatste zinnen.

Driesel

Hebben we jaren geleden ook gemerkt in de club: een model van de Piko 2844 was na het verwijderen van de vijsjes ook niet los te krijgen. Ik meen me te herinneren dat Piko te veel lijm heeft gebruikt om de bufferbalken vast te zetten, en zo de kap deels aan het chassis is gelijmd. Dus probeer eens de bufferbalken te verwijderen.

Andere 186-modellen van Piko (zoals diegene die ik heb gebruikt om Lineas 186ers te maken) hebben dat probleem niet en daar kan men wel na het lossen van de vijsjes de kap probleemloos verwijderen.

Succes!

janieburton

#12
Citaat van: Klaas Zondervan op 20 februari 2024, 20:49:44 PMIk heb nog wat op het net gevonden. https://gertvanvoorst.nl/treinproject_captrain.html

Deze heeft de loc geopend om een decoder in te bouwen. Lees de inleiding, en dan de laatste zinnen.

Klaas,

Bedankt voor de link.

Heb het vandaag nogmaals geprobeerd en met een fijne schroevendraaier maar het chassis beweegt voor geen millimeter.

Citaat van: Driesel op 21 februari 2024, 18:54:13 PMHebben we jaren geleden ook gemerkt in de club: een model van de Piko 2844 was na het verwijderen van de vijsjes ook niet los te krijgen. Ik meen me te herinneren dat Piko te veel lijm heeft gebruikt om de bufferbalken vast te zetten, en zo de kap deels aan het chassis is gelijmd. Dus probeer eens de bufferbalken te verwijderen.

Andere 186-modellen van Piko (zoals diegene die ik heb gebruikt om Lineas 186ers te maken) hebben dat probleem niet en daar kan men wel na het lossen van de vijsjes de kap probleemloos verwijderen.

Succes!

Dank je voor de tip, wat je aanhaalt kan mogelijk zijn.

Driesel , en als de bufferbalken eraf zijn gehaald kan men deze dan gemakkelijk er terug aan lijmen en met welke lijm? Ik veronderstel dat men geen "super glue" gebruikt. Cristal clear eventueel?

Ik weet niet of ik de bufferbalken er ga afhalen of ik hem naar Piko ga zenden.