Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

OntraXS! 2024

Gestart door Martin Welberg, 07 februari 2024, 14:24:50 PM

janieburton

Citaat van: evan op 13 maart 2024, 18:10:52 PM
Citaat van: janieburton op 13 maart 2024, 16:08:01 PMIk denk zelfs dat men een vergelijkbaar evenement zoals OntraXs zelfs niet in Train World zou kunnen organiseren.

Want?

Want???

Als ik op de website van Train World lees dat alleen 2B2 evenementen worden toegelaten zoals conferentie, een bedrijfsevent, een walking-dinner.

Citaat van: rgp op 13 maart 2024, 18:40:40 PMJanie,

Ik denk dat er dit jaar in Train World een modeltreinevenement gaat plaatsvinden.

Roland

Dat is dan het fijn om te vernemen. Dank je voor de info

Toch raar dat dit "wereldkundig" wordt gemaakt door een forumlid en dit dan nog onder de vorm van: "ik denk dat..." (mag ik dan begrijpen dat het misschien niet zal door gaan)

Is dit dan een MSM organisatie?

Citaat van: rgp op 13 maart 2024, 18:40:40 PMTrain World ZOU groter geweest zijn, indien buurtbewoners geen bezwaar hadden aangetekend waard oor het project kleiner werd.


Roland

Had men dan niet beter voor Thurn en Taxis gekozen? Daar waren er sporen genoeg en was de goederenloods met sporen ideaal.



 
 

trainspottingjr


Even snel de affiche onder mijn scanapparaat gelegd voor het evenement dat dus binnenkort plaatsvind in ons eigen museum Trainworld

MODELTRAINS@TRAINWORLD by Jelle Raets, on Flickr]
Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

janieburton

#32
Jelle,

Bedankt voor de info.

Had dit nog nergens gezien.

Ik kan me vergissen maar ik heb dit toch nog niet aangekondigd gezien op dit forum.
 

trainspottingjr

ik wist al een tijdje dat deze beurs ging plaatsvinden door een deelname van een treinclub waar ik op regelmatige basis eens een bezoekje breng.

Alleen was er toen nog geen data bekend maar deze flyer stond nu op de voorlaatste pagina van MSM 244.

Alleen zoals aangehaald is de communicatie hierover momenteel vrij mager
Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

janieburton

#34
Heb MSM 244 niet gekocht, had ik het wel gedaan dan had ik het geweten.

Hopelijk mogen we de banen filmen want er is een video en film verbod in Train World, in het bezoekersreglement staat dat het verboden is om video- en filmopnamen te maken zonder voorafgaande schriftelijke toestemming door de directie van Train World. (art nr8)
 

SuSke

Misschien kan Luc samen met Guy een draadje starten over Modeltrains@Trainworld. Dan blijft dit draadje een beetje zuiver.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

doomslu

Het lijkt me een goed idee om daar binnenkort wat meer informatie over te verschaffen. De organisatie is in handen van Train World. Wellicht gaan zij dat binnenkort promoten.

Het is trouwens geen beurs, maar een expo, Jelle.

Het verbod op fotograferen of filmen, daar heb ik nog niet van gehoord. (Te) lang geleden dat ik er nog eens was...

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Luc

Citaat van: rgp op 13 maart 2024, 18:40:40 PMJanie,

Train World ZOU groter geweest zijn, indien buurtbewoners geen bezwaar hadden aangetekend waard oor het project kleiner werd.

Ik denk dat er dit jaar in Train World een modeltreinevenement gaat plaatsvinden.

Persoonlijk vind ik de huidige expo's mager: kijk wat er in Junglintser, Mobov, Ontraxxs en Mobexpo te zien is, dan is de vraag wat is er de moeite dat ik nog niet gezien heb in Mobexpo dat wel in de drie voorgaande te zien was, en dat op een interval van amper 2 maand.  Als je de keuze doet over een jaar, dan is het nog erger.

Je kunt perfect twee jaar expo's skippen zonder iets te missen.

Organisatoren zouden de koppen moeten bijeen steken (maar dat is een utopie)

Roland

Ja, sorry daarvoor, maar wij zijn maar een beperkt aantal baanbouwers die voor tentoonstellingen werken, en de meeste onder ons kunnen geen nieuwe baan om de twee maand bouwen.

En dus ja, in elke tentoonstelling zijn er een paar nieuwe banen, maar niet ALLE!

Is dat niet moeilijk te aanvaarden?
Oufti!

renstimpie

Citaat van: Luc op 14 maart 2024, 08:55:21 AM
Citaat van: rgp op 13 maart 2024, 18:40:40 PMJanie,

Train World ZOU groter geweest zijn, indien buurtbewoners geen bezwaar hadden aangetekend waard oor het project kleiner werd.

Ik denk dat er dit jaar in Train World een modeltreinevenement gaat plaatsvinden.

Persoonlijk vind ik de huidige expo's mager: kijk wat er in Junglintser, Mobov, Ontraxxs en Mobexpo te zien is, dan is de vraag wat is er de moeite dat ik nog niet gezien heb in Mobexpo dat wel in de drie voorgaande te zien was, en dat op een interval van amper 2 maand.  Als je de keuze doet over een jaar, dan is het nog erger.

Je kunt perfect twee jaar expo's skippen zonder iets te missen.

Organisatoren zouden de koppen moeten bijeen steken (maar dat is een utopie)

Roland

Ja, sorry daarvoor, maar wij zijn maar een beperkt aantal baanbouwers die voor tentoonstellingen werken, en de meeste onder ons kunnen geen nieuwe baan om de twee maand bouwen.

En dus ja, in elke tentoonstelling zijn er een paar nieuwe banen, maar niet ALLE!

Is dat niet moeilijk te aanvaarden?

Luc! Je neemt me de woorden uit de mond!  Elke expo doet zijn best om een gevarieerd aanbod te tonen.   en nu terug over OntraXs.  Wij zijn er klaar voor!
14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

Dutch US Convention

Citaat van: doomslu op 13 maart 2024, 20:53:31 PMNiet iedereen gaat naar alle expo's.
Ook de bouwers zouden misschien iets kieskeuriger moeten zijn, maar ik heb er alle begrip voor dat ze graag hun noeste werk aan zo veel mogelijk organisaties willen 'verkopen'.

Zeker niet allemaal... denk dat de meesten hun baantjes niet "kapot" exposeren maar voor henzelf de leuke shows eruit pikken. Zo doe ik het in ieder geval wel ;)
Organisatie van de Dutch US Convention. Kijk op www.dutchusconv.nl

rgp

Renstempie,

Maak eens een lijstje van de expo's in een straal van 300 km rond St Niklaas en kijk welke banen waar hebben gestaan in het laatste half jaar.
Er zijn er die je zelfs op iedere expo tegenkomt.

Martin,

Bedankt voor de info over de banen op OntraXs. Ik kom pas zondag terug uit Zuid Frankrijk, maar ik had het plan om 2 dagen vroeger terug te komen.  De deelnemers spreken bij echter niet aan (ik heb NIET gezegd dat ze geen top zijn) om 2 dagen "paradijs" in te wisselen voor OntraXS.  Desalniettemin Veel Succes !

Dat is ook de reden waarom ik niet naar Mobexpo kom (Ben dan al terug 14 dagen in mijn "paradijs").

Roland

erwin9

Je zou dan wel appelen met appelen moeten vergelijken! En niet alles door elkaar halen.
In antwoord op Roland wil ik graag even benadrukken dat wij op MOBEXPO vooral primeurs laten zien. En ook op deze vijfde editie, op 20 & 21 april eerstkomend zal weer meer dan 75% van de tentoongestelde modelbanen een primeur voor Belgiƫ zijn.
Van deze 75% primeurs zijn ook een groot deel modelbanen NOG NERGENS te zien geweest! Dus absolute primeurs!

Want het is inderdaad zo dat niet alle modeltreinliefhebbers alle tentoonstellingen en beurzen afschuimen in binnen- en buitenland! Zelf doen wij erg veel tentoonstellingen (we hebben dan ook modelbanen en mensen genoeg, die dit trouwens met erg veel plezier doen). En we vinden het ook erg leuk om modelbanen "weer" te zien op andere tentoonstellingen. Naar mijn mening is het "weerzien" van sommige modelbanen soms aangewezen, want meestal merk je de tweede of derde maal bepaalde details of zaken die je bij de eerste keer niet hebt opgemerkt. En het is altijd leuk om ook met de bouwers en bedieners te praten en van gedachten te wisselen. Dus ik heb geen enkel probleem om modelbanen meermaals terug te zien!

Het is ook vissen in een klein vijvertje, want de bouwers kunnen het vele aantal tentoonstellingen niet bijhouden. Zeker wanneer je, zoals wij, over heel Europa mag/kan exposeren met onze modelbanen.

En ook de opmerkingen dat sommigen alle tentoonstellingen afschuimen, moet toch met enige voorzichtigheid worden genomen.
Ik spreek dan uitsluitend voor onze vereniging, msc HET SPOOR, waar wij worden "gevraagd" door de organisatoren. En aangezien wij vele leden hebben die willen meegaan (meer dan er plaatsen zijn), is het voor ons altijd leuk om in te gaan op de vraag van de organisatoren. En daar zie ik niet direct een probleem in. Integendeel, want als je dan ergens antwoord dat je niet wenst deel te nemen, wordt je al snel verweten voor hautaine club! Dan is het dat weer!
Dus de waarheid ligt toch enigszins anders dan sommigen hier laten uitschijnen! En "goed" doen voor iedereen lukt toch nooit. Maar daar liggen wij helemaal niet van wakker. WIJ hebben er plezier in, de organisatoren zijn tevreden, en het publiek is tevreden, dus wat wil je nog meer.  ;)

Komt daar nog bij dat in onze vereniging aan bijzonder hoog tempo wordt gebouwd. Jaarlijks bouwen wij meerdere projecten, groot en klein, dus kunnen we ook veel tentoonstellingen doen. We zijn tenslotte met meer dan 150 leden in onze vereniging, en gelukkig zijn het grootste deel hiervan "bouwers", dus kunnen wij aan dit tempo vlot verder.

Blijkbaar bekijken sommigen het dus enkel vanuit hun eigen mening. Dat mag natuurlijk, geen probleem. Maar hou er dan ook rekening mee dat niet iedereen er zo over denkt!

Het is altijd een kwestie van de zaken per geval te bekijken, en niet teveel te veralgemenen, want dan zit je meestal fout.
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

Floris

Citaat van: SuSke op 13 maart 2024, 15:20:54 PMSpijtig want 'Rue des Haies' is een fenominaal mooie baan.
gelukkig bij jullie op de expo goed kunnen bekijken!

Metpetergaathetbeter

#43
Roland stelt het nogal cru, maar geheel ongelijk kun je hem ook niet geven.....

SuSke

Ik ga hier geen commentaar geven over "primeurs" en "banen uit de mottenballen".

Zaak is dat je als organisator van een tentoonstelling streeft naar een evenwichtig aanbod van de gehele modelspoorbaanwereld.

Een tentoonstelling organiseren is altijd dansen op een slappe koord.
Voorzie je grote banen waar mooie treinen op rijden, dan vraagt men naar d ekleine baantjes die iedereen wel op z'n appartement kan plaatsen.
Zet je een tentoonstelling vol met minibaantjes, dan krijg je het verwijt dat er geen banen zijn waar treinen op 'rijden'.
Ook niet iedre bouwer bouwt elk jaar een nieuwe baan, dus moet je soms tevreden zijn met een "mottenballen-baan" (zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van zulke banen).

En daarnaast speelt altijd een budget mee en het aantal bezoekers dat je verwacht over de vloer te krijgen. Je daar in vergissen of overschatten kan een lelijke financiƫle kater opleveren, ondanks dat het dan een topper van een tentoonstelling is.
Op het einde van de rit heeft elke organisator graag dat er iets overblijft om te investeren in een werking of een volgende tentoonstelling.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.