Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Railgum en railgumwagons

Gestart door argilla, 14 december 2006, 14:32:05 PM

argilla

jongens nu moet 'k eens wat vragen zie..:D
Gezien de lengte van de baan, wilde ik graag railpoetswagens inzetten. Goed , beschik nu over een railgum ( wat uitstekend is) maar ik heb nogel wat onbereikbare stukken in de baan. Dus een poetswagon. Maar er schijnt nogal wat verschil in werking op te zitten van wagon tot wagon (lees merk)naar ik zo nu en dan hoor.
De vraag is dan wat zijn of is een goed poetswagen ( merk) maar dan wel een degelijke die zijn werk doet. Op dit ogenblik heb ik er geen enkele in dienst. Het trekpaard zal de 5117 o.a. zijn ( dus een sterke loc)
Jullie ervaringen ???
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

#1
ik heb een Roco Cleaner en een Lux stofzuiger, elk met hun eigen trekpaard. werkt goed.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

#2
Heb een Roco clean wagen (wordt voorlopig?? niet meer geproduceerd) en een goedkope goederen wagen waar een plaatje, bekleed met vilt (kon je vroeger als reserve kopen van Liliput)aan bevestigd zit met twee schroefjes, samen achter een lok met goede trekkracht hangen. (afhankelijk van welke er toevallig vrij is) en ben zeer tevreden met het resultaat. De Roco Railgum gebruik ik slechts in uitzonderlijke gevallen, zoals na het ballasteren, of een hardnekkig vuile plek op de rails.
Met vriendelijke groeten
Peter

Jean

#3
Voor de Roco clean wagen moet wel een stevig trekpaard.

groet,
Jean

Tom

#4
citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad

Voor de Roco clean wagen moet wel een stevig trekpaard.

groet,
Jean

Van mij is dat gewoon de 5939 van ROCO een playtime loc.
Tom

zoeffie

#5
Ik heb zelf de LUX stofzuiger en borstelwagen.
Deze zijn te verkrijgen in schaal N en HO en zowel voor analoog als digitaal.
Het werkt echt formidabel, je staat er van te kijken wat je allemaal in je stofzuiger tegenkomt.
Zie deze link: http://www.keuterman.nl/content/view/47/71/1/0/

doomslu

#6
Voor wie het zich niet meer herinnert : reinigen van sporen in MSM 37, blz. 60. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

#7
citaat:
Geplaatst door zoeffie

Het werkt echt formidabel, je staat er van te kijken wat je allemaal in je stofzuiger tegenkomt.

Daar ben ik eigenlijk niet zo van onder de indruk. Als je het niet opzuigt, dan blijft het liggen. En wat dan nog?

ysbeer

#8
citaat:

Daar ben ik eigenlijk niet zo van onder de indruk. Als je het niet opzuigt, dan blijft het liggen. En wat dan nog?




Ja klaas zo lust ik er nog wel een.
Als je zo in je huis reageerd dan kun je er na 3 maanden niet meer in.[:D]

wim ysbeer


Roderik

#9
http://www.tonystrains.com/gallery/cmx/cmx_n_1.htm

Deze staat op mijn verlanglijst [:D]
Always be modelling!

Klaas Zondervan

#10
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Als je zo in je huis reageerd dan kun je er na 3 maanden niet meer in.[:D]

Nou Wim, zal ik je eens wat vertellen? Mijn vorige huis was 4 eeuwen oud, en daar is 3 eeuwen lang niet gestofzuigd. Gewoon omdat stofzuigers toen nog niet bestonden. Maar ik heb nooit moeite gehad om de deuren open te krijgen.[:D]

Maar alle gekheid op een stokje. Wat ik bedoelde te zeggen: als mensen laten zien hoeveel stof die Lux zuiger ophaalt suggereren ze daarmee vaak dat een groot onheil is voorkomen. Maar mijn stelling is: stof op de spoorbaan doet helemaal geen kwaad zolang het maar niet op de railkoppen ligt.

ysbeer

#11
citaat:

Maar alle gekheid op een stokje. Wat ik bedoelde te zeggen: als mensen laten zien hoeveel stof die Lux zuiger ophaalt suggereren ze daarmee vaak dat een groot onheil is voorkomen. Maar mijn stelling is: stof op de spoorbaan doet helemaal geen kwaad zolang het maar niet op de railkoppen ligt.



ja natuurlijk heb je gelijk,op mijn huisjes achter in ligt op de daken ook een dun laagje stof,dat valt nauwelijks op maar geeft toch een speciaal realistische effect.
Anders om is het natuurlijk wel zo dat zo een stofzuiger juist het stof van de rails zuigt,en er tussen.
En wat er niet mer ligt,kan ook niet op de railkop komen.
Ik heb er ook een en ook verloren kleindelen (buffers e.d)willen nog wel eens terug komen.
wim ysbeer

zoeffie

#12
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
Wat ik bedoelde te zeggen: als mensen laten zien hoeveel stof die Lux zuiger ophaalt suggereren ze daarmee vaak dat een groot onheil is voorkomen. Maar mijn stelling is: stof op de spoorbaan doet helemaal geen kwaad zolang het maar niet op de railkoppen ligt.



Beste Klaas,

Uiteraard zal er normaal gesproken niks gebeuren als je niet stofzuigt maar ik stofzuig de baan zelf toch ook hoor , ik vind al dat stof op de baan niet echt een mooi zicht. het maakt alles een beetje grijzig.
vandaar dat ik deze wel gebruik.
Ook afgevallen onderdeeltjes van de locs en treinen kom ik in de stofzuiger weer tegen.

Peter

#13
Een stukje nylonkous van je vrouw, vriendin, bankrover enz. over de aanzuigopening van je stofzuigerbuis verhinderd dat kleine onderdelen, of zelfs losgekomen figuurtjes mee opgezogen worden.
Op deze manier hoef je niet in de stofzak zelf te liggen zoeken, of deze uit te strooien op een stuk papier.
Met vriendelijke groeten
Peter

Jean

#14
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

............
Maar mijn stelling is: stof op de spoorbaan doet helemaal geen kwaad zolang het maar niet op de railkoppen ligt.




Dat kan best zo zijn, toch heb ik die pluizige bende liever niet op de baan.
De situatie dat alleen railkoppen schoon zijn en de rest erom heen niet, duurt in de regel niet zo lang ...
Bovendien ziet een stoflaag er niet uit [xx(], vind ik.


Groet,
Jean