Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Hattons stopt na 77 jaar

Gestart door evan, 08 januari 2024, 22:56:35 PM

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Jappy

Jammer om te horen. Ikzelf kocht er af en toe wel eens van om m'n Britse N collectie aan te vullen. Daarnaast hoopte ik een van hun industriële Andrew Barclay-locjes nog eens op de kop te tikken. Dat gaat een dure eBay-grap worden ben ik bang.

Ik ben vooral bezorgd over de symbolische betekenis hiervan. Als zelfs een gigant als Hattons niet kan blijven bestaan, wat betekent dat voor de rest?
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Michiel

Heel jammer. Ik kocht er regelmatig, tot de Brexit. Ze waren snel en correct, met groot aanbod en heel prijsvriendelijk. Toch wel markant dat zo'n schijnbaar grote, goed-lopende modelbouwzaak beslist om ermee te kappen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Herwig


Was de/een bron voor Peco-spoormateriaal ...

Maar blijkbaar heeft Hattons een USA-poot om verder op te staan :
https://www.rmweb.co.uk/forums/topic/182474-hattons-buys-mb-klein-in-the-us/


JerryCrazy

Sinds de BRExit durf je niets meer te kopen zodra je een .co.uk-site ziet, het is absoluut rampzalig. :(

Paulogic

Yep, is door douane en andere zaken enorm duur geworden maar wat doe je als je iets specifiek daar
wenst te kopen ? bvb de dubbelkleurige sms leds rood/groen of die mooie 'modulebak" verbindingen die
zijn als unicum aanbieden?
mvg,
Paul(ogic)

wouterdt

Dat waren de enige die de invoer goed regelen. Nooit verassingen mee gehad. Geen idee of een andere verkoper dat ook doet
Thanks brexshit, wat een geniaal idee.

SuSke

Citaat van: wouterdt op 11 januari 2024, 23:13:05 PM...
Thanks brexshit, wat een geniaal idee.

Dat is iets waar de modale Brit zich nu ook vragen rond stelt, maar "spijt komt nooit op tijd".
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Wat de Brexit betreft zijn de Britten massaal bedonderd door hun "leiders".

Martin Welberg

Nou ja, en daarnaast zijn ze te trots om het toe te geven dat het niet een bijzonder goed idee was.

Boemeltrein

De Brexit heeft hen zwaar geraakt, een zéér groot deel van hun online-verkoop ging richting continent (bij Hattons kwam de koerier elke avond zijn bestelwagen volladen voor verzending), velen kochten Peco-materiaal zoals ik bij hen, steeds op stock, scherpe prijs en zonder poespas binnen enkele dagen geleverd.Maar zoals anderen het zeggen, de douane en andere formaliteiten laten klanten afhaken. Ik ken nog zo een andere Britse producent die vloekt sedert de Brexit omdat vele lokale verkopers van hun producten in de E.U. afhaken omwille van de douanepapperasserij...en de bijkomende kosten natuurlijk. Zoals onlangs in de pers, de Brexit heeft G.B. hen al miljarden gekost aan handel, ik vrees dat voor veel handelaars daar de zogenoemde vrijheid en uitstap uit de E.U. hen zuur begint te oprispen.

janieburton

#11
Spijtig voor ons.

Maar toch even een bedenking.

Citaat van: Klaas Zondervan op 12 januari 2024, 12:30:16 PMWat de Brexit betreft zijn de Britten massaal bedonderd door hun "leiders".

Misschien wel misschien niet.

Ze waren in de EU toch ook altijd de dwarsliggers, met M.Tatcher op kop, niet willen mee doen met de Euro, altijd uitzonderingen willen, enz...

Op spoorgebied hebben ze ook een ander vrij ruimte profiel dan Europe; koppig blijven aan de linkerkant rijden(ooit reden de Zweden tot ergens in 1967 links); het blijvend gebruik van het imperiaal systeem.
 
Citaat van: Boemeltrein op 12 januari 2024, 21:15:09 PMDe Brexit heeft hen zwaar geraakt, een zéér groot deel van hun online-verkoop ging richting continent (bij Hattons kwam de koerier elke avond zijn bestelwagen volladen voor verzending), velen kochten Peco-materiaal zoals ik bij hen, steeds op stock, scherpe prijs en zonder poespas binnen enkele dagen geleverd.Maar zoals anderen het zeggen, de douane en andere formaliteiten laten klanten afhaken.

Voor particulieren zijn de douane formaliteiten miniem daar Bpost ze doen voor de bestemmeling , vroeger moest men geen BTW betalen(BTW betaald bij Hattons) op de waarde van een zending nu door de Brexit moeten we de BTW betalen op de waarde van de zending en onkosten voor het afhandelen door Bpost.

Natuurlijk voor Hattons was het andere koek, zij moesten wel douaneformulieren invullen voor verzending

Citaat van: Boemeltrein op 12 januari 2024, 21:15:09 PMZoals onlangs in de pers, de Brexit heeft G.B. hen al miljarden gekost aan handel, ik vrees dat voor veel handelaars daar de zogenoemde vrijheid en uitstap uit de E.U. hen zuur begint te oprispen.

Ze hebben het gewild, ze hadden ook kunnen tegen stemmen maar de meerderheid heeft anders beslist.  ::) 
 

Martin Welberg

CiteerZe hebben het gewild, ze hadden ook kunnen tegen stemmen maar de meerderheid heeft anders beslist.

Dat is dan de vraag, de meerderheid die is wezen stemmen heeft dat beslist. Dat is niet per definitie dan ook de meerderheid. Net als in NL met het Oekraïne referendum. 32% van de stemmers ging ook daadwerkelijk stemmen waarvan dan 64% tegen stemde. Dat is nu in principe dan niet de meerderheid van de bevolking maar op dat moment wel de meerderheid van de stemmers. Die fout hebben veel jeugdige kiezers in de UK ook gemaakt.

En voorgelogen dat zijn ze..

Martin Welberg

CiteerNatuurlijk voor Hattons was het andere koek, zij moesten wel douaneformulieren invullen voor verzending

Dat valt op zich wel mee, das een CN22 of CN23 ook in de UK. Heb net nog een doos met drybrush penselen van Artis Opus mogen ontvangen. De ellende zit hem meer in de bijkomende kosten. Het vrije transport van goederen zoals dat binnen de EU is afgesproken is voor hun komen te vervallen. Daardoor moet je ook nu weer aan de post of transporteur inklaring en btw aftikken.

janieburton

#14
Citaat van: Martin Welberg op 15 januari 2024, 16:25:39 PM
CiteerZe hebben het gewild, ze hadden ook kunnen tegen stemmen maar de meerderheid heeft anders beslist.

Dat is dan de vraag, de meerderheid die is wezen stemmen heeft dat beslist. Dat is niet per definitie dan ook de meerderheid. Net als in NL met het Oekraïne referendum. 32% van de stemmers ging ook daadwerkelijk stemmen waarvan dan 64% tegen stemde. Dat is nu in principe dan niet de meerderheid van de bevolking maar op dat moment wel de meerderheid van de stemmers. Die fout hebben veel jeugdige kiezers in de UK ook gemaakt.

En voorgelogen dat zijn ze..

Dat is het probleem met niet verplicht te gaan stemmen.

Bij een niet verplichte stemming gaan enkel mensen stemmen die zogezegd "een belang hebben" om het zo te zeggen.

Zoals je aanhaalt krijg je dan in Nederland dat 32% van, ik veronderstel, de stemgerechtigde is gaan stemmen en van die 32% heeft dan 64% tegen gestemd.

En zoals je aanhaalt is het probleem gedeeltelijk bij de jeugdige stemmers want veel van de jeugd hoor ik zeggen "waarom moet ik gaan stemmen".