Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Modellen van het jaar 2023

Gestart door doomslu, 29 december 2023, 09:21:06 AM

doomslu

Ik zou iedereen op het forum willen verzoeken om haar/zijn stem uit te brengen op de modellen van het jaar.
Enkel met een groot aantal deelnemers zal de uitslag een correcte weergave zijn van de opinie van de modelspoorder.
Doe ons een plezier en ga nu naar het formulier. Het neemt slechts 5 minuten in beslag.
Hartelijk dank!


Stem HIER voor de modellen van het jaar 2023
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

En ik wil er ook aan toevoegen dat je in dit draadje alle commentaar kwijt kunt.

Ikzelf vond niet echt mijn gading dit jaar in de nieuw uitgekomen modellen, maar dat is een heel persoonlijke voorkeur en doet niets af aan de inspanningen van de fabrikanten.
'k Ben wel benieuwd wat er in 2024 komt...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

oebr

ik vond de Budd in jaren 80-90 uitvoering wel zeer mooi, heb 'm dan ook gekocht (was meteen een van de weinige aankopen afgelopen jaar), maar die vond ik niet in het lijstje.


On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

doomslu

We hebben dit model als een variant beschouwd en dus geen nieuw model, waardoor deze niet in het lijstje voorkwam.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

oebr

Citaat van: doomslu op 29 december 2023, 09:23:35 AM'k Ben wel benieuwd wat er in 2024 komt...


de vbv 51 komt sowieso en ziet er veelbelovend uit.
Laat ons hopen op een 84 bij Piko he.
Van PB komen die mooie ICR rijtuigen nog uit... (reden ook in België)

Verder zou ik het stilaan ook niet meer weten wat ze nog kunnen bedenken.
Goed zo, is een extra kast kopen ook niet nodig  ::)

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

Citaat van: doomslu op 29 december 2023, 10:17:52 AMWe hebben dit model als een variant beschouwd en dus geen nieuw model, waardoor deze niet in het lijstje voorkwam.

Ja, vermoedde ik wel Luc, vandaar dat ik hem zelf even vermeldde hier. Omdat het uiteindelijk wel een highlight was dit jaar.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

SuSke

Citaat van: doomslu op 29 december 2023, 10:17:52 AMWe hebben dit model als een variant beschouwd en dus geen nieuw model, waardoor deze niet in het lijstje voorkwam.

Al je dit consequent doortrekt, wordt de spoeling wel heel dun.
Dan kan je vanaf nu elke elektrische of diesel loc al bijna vergeten.
En in de rijtuigen en goederenwagons wordt het dan ook heel dunnetjes.
Dat is al merkbaar in de lijst van dit jaar.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Val-Rikard

In geen enkele lijst, nog in die van vorig jaar, nog in die van dit jaar kwam je in de rubriek "modelspoorwegen" Carolo Metal tegen.
Wat mag daar de reden van zijn, vergeten... Dat is best mogelijk, maar zet de fout dan recht.

Houdini

Citaat van: oebr op 29 december 2023, 10:20:23 AM
Citaat van: doomslu op 29 december 2023, 09:23:35 AM'k Ben wel benieuwd wat er in 2024 komt...


de vbv 51 komt sowieso en ziet er veelbelovend uit.
Laat ons hopen op een 84 bij Piko he.
Van PB komen die mooie ICR rijtuigen nog uit... (reden ook in België)

Verder zou ik het stilaan ook niet meer weten wat ze nog kunnen bedenken.
Goed zo, is een extra kast kopen ook niet nodig  ::)




Ik weet wel iets: een lichting M5-rijtuigen!  8)  ;D

BD1701

Volgens mij zijn er zeker nog mogelijkheden, wat voor mij persoonlijk zeker interessant zou zijn. Ik heb het dan over de volgende:
M2-rijtuigen (in groen tijdperk IV-uitvoering, waar we al zo lang op wachten)
M4-rijtuigen (daar mag toch wel eens werk van gemaakt worden)
M5-rijtuigen

Wat locs betreft, volgens mij zeker nog voldoende mogelijke Traxx-locomotieven die kunnen uitgebracht worden. Ook van de reeks 77/78 zouden er tegenwoordig nog veel mogelijkheden zijn wat opschriften enzo betreft. Ook wat de Class 66/77 betreft nog wel wat opties denk ik.

Ik blijf telkens hopen, maarja we zien wel.
 

JerryCrazy

#10
Wat mij betreft (dit is mijn eigen mening)

Ik heb voor de Piko gros-nez gestemd, omdat de 51 Treinshop Olaerts niet in een toegankelijke categorie valt waar ik voor wil betalen. Eerlijk gezegd, toen ik hem zag, ging hij echt aan me voorbij, zonder me aan te trekken.

Op stoom heeft het lang geduurd, maar de 81 Jouef was een groot succes.

Als wagon, de Brawa service wagon, ook al miste ik hem en is hij nergens meer verkrijgbaar. :-X

Voor de rest ben ik over het algemeen dezelfde mening toegedaan als Luc, het was niet verschrikkelijk in 2023.
Dat gezegd hebbende, aan de positieve kant, er zijn modellen van voorgaande jaren die je je in de tussentijd kunt veroorloven ;D

In de categorie "Getrokken materieel buitenland" heb ik niet voor de ICR's gestemd, noch voor Exact-Train, omdat ik ze onnauwkeurig vind, noch voor Piko, ook al hebben ze het lakprobleem van de eerste versies goedgemaakt.
Ik wacht op het oordeel van PB Models (het is veelbelovend, ook al duurt het even) en kan dus niet stemmen voordat ik ze alle 3 heb gezien.

Het Modellbahn Union treinstel is een heruitgave met de Brekina mallen, en hoewel ik dit model erg mooi vind, heb ik gestemd voor de PB Models Wadloper, wat een "echt" nieuw model is en erg goed gemaakt.

In baan was het moeilijk, maar ik heb als eerste gestemd voor Écluse 11, omdat het prachtig geanimeerd was, maar over het algemeen zijn het allemaal goede prestaties, helaas moet je kiezen. De anderen verdienden het om in dit klassement te staan.

We zullen zien of 2024 veelbelovender is of niet, ik had verwacht vandaag iets van Piko te horen, maar dat is niet het geval. :-X

rgp

Ik heb de lijst doorlopen en... nergens voor gestemd.
Als ik al de categorieen zag, dacht ik onmiddellijk aan het programma "l ecole des fans" op de franse tv, waar op het einde de presentator riep: "Tout le monde a gagne".
Ik heb de indruk dat iedereen iets moet winnen, en dat komt niet ten goede van de modelspoorwegliefhebber

Roland

oebr

het is waar, Carolo Metal staat er niet in... Maar die is dan ook buiten categorie natuurlijk. 
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

PeterVG

Citaat van: oebr op 29 december 2023, 21:19:00 PMhet is waar, Carolo Metal staat er niet in... Maar die is dan ook buiten categorie natuurlijk. 
Euh, waarom. Le Bassin staat er wel in dan is het vreemd dat er voor Rik geen plaats zou zijn. Beiden zijn van zeer hoog niveau. Waarom zouden die dan niet mogen in aanmerking komen.

Guy Van Meroye

Er schijnt toch wat verwarring te zijn over de lijst van modelspoorwegen waarop kon gestemd worden.
Trouwe lezers herinneren zich dat de praktijkartikelen over Le Bassin gestart zijn in MSM 207 (november 2020), maar dat Le Bassin niet voorkwam in onze lijst over de jaren 2020-2021-2022.. Floris had blijkbaar geduld, uiteindelijk werd er in MSM 237 (30 nummers later dan het eerste artikel) een reportage gepubliceerd over Le Bassin, dit maal als 'baan. Le Bassin staat dus nu terecht op de lijst waarop kan gestemd worden.
Wat Corola Metal betreft, hier is nog geen reportage als 'baan' over verschenen, dus logischer wijze ook niet op de lijst van 2022, noch 2023.  Maar wat niet is, kan nog komen... Om Rik en zijn volgers nu al gerust te stellen, een 'baanreportage' over Corola Metal zit in de pijplijn, wellicht al uitkijken naar MSM 248. En dan kan er in januari 2025 op Corola gestemd worden.
Geduld is een schone deugd, zeker voor een modelbouwer...
Guy