Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Led strip

Gestart door janieburton, 10 december 2023, 20:09:28 PM

Klaas Zondervan

Citaat van: janieburton op 22 december 2023, 01:33:45 AMKan ik dan stellen dat ik als ik de rest van de strip verdeel in 2x 30/33cm dat ik dan aan elke strip een weerstand van 8,2omh moet plaatsen, of zie ik het verkeerd.
Dat zie je verkeerd. Als je de ledstrip verdeelt in kortere stukken, dan heb je per stuk minder leds, dus minder stroom nodig dus grotere weerstand.

Heb even een test gedaan. Strip aangesloten op een voeding van 5,3 V. Over de weerstand meet ik dan 2,1 V. Dat betekent dat er een stroom loopt van 256 mA, dat is 8,5 mA per led.

De leds geven dan een enorme bak licht, Het kan dus best een beete minder, zeg 4 mA per led.
Bij een stuk van 10 leds heb je dan 40 mA nodig.

Over de leds staat 3,2V. Bij een voeding van 5 V blijft er over de weerstand 1,8V.
1,8 V gedeeld door 40 mA geeft een weerstandswaarde van 45 ohm. De dichtstbijzijnde reguliere waarde is 47 ohm.
 
Maar je moet dan zelf beoordelen of je het licht genoeg vindt. Kan best zijn dat het bij 100 ohm ook genoeg is. Gewoon wat proberen. Maar dat is al vaker gezegd.

Klaas Zondervan

Janie, a.u.b. je vragen hier stellen.
Je bent dit onderwerp hier begonnen, dus ook hier verdergaan en niet via PB.

janieburton

Ik ben niet zo thuis in elektronica, maar wil wel zaken bij leren en het lijkt wel een goedkope manier om wagons te verlichten.

Voordat ik begin zou ik graag wat meer info willen. De voedingsspanning zou 3,3V of 5V gelijkstroom zijn.

1. Vooraan staat er een weerstand voor gans de strip van 1 meter.
2. als men na 20 cm de stip knipt is die weerstand niet te zwaar voor die 6 led's?
3. hoe moet ik de weerstand berekenen voor de volgende 6 of 7 led'?

Blijkbaar kan ik maar het begin en het uiteinde gebruiken, aan het begin zijn er draden gesoldeerd en aan het uiteinde zijn er contacten waar men draadjes aan kan solderen; de tussenliggende led's zijn dan voor de prullenbak daar er geen contacten meer zijn.

Als ik de 3,3V niet kan gebruiken en moet de 5V gebruiken hoe bereken ik de weerstand om de 5V naar 4,5V te brengen?
 

Klaas Zondervan

Citaat van: janieburton op 07 januari 2024, 22:39:41 PMAls ik de 3,3V niet kan gebruiken en moet de 5V gebruiken hoe bereken ik de weerstand om de 5V naar 4,5V te brengen?
Om te beginnen, je moet niet de spanning van 5V naar 4,5V brengen, je moet de stroom door de leds begrenzen.
Waarom ga je uit van 3,3V of 5V? Je wil de ledstrip gebruiken als verlichting in rijtuigen. Waar haal je dan die lage spanning vandaan?

Als je de ledstrip voor je legt, met de aansluitdraden rechts en de leds naar je toe gericht, dan zie je door de witte laklaag 3 kopersporen schemeren.
Het bovenste spoor is de plus, het onderste de min.
De leds zitten tussen de plus en het middelste spoor, de weerstand tussen het middelste spoor en de min.

Het bovenste en onderste spoor lopen helemaal door naar de soldeervlakjes rechts, daar zou je de voeding ook kunnen aansluiten.

Als je de strip in stukken knipt, dan moet je aansluitingen maken op het bovenste en middelste koperspoor. Om daar bij te komen moet je dan een stukje van de witte laklaag wegkrabben.
En dan moet je ook nog een weerstand tussen zetten om de stroom te beperken. de waarde van die weerstand hangt af van het aantal  leds en de lichtopbrengst die je wil hebben.
Hoe minder leds, hoe kleiner de stroom dus hoe groter de weerstand.

janieburton

Klaas,

De 3,3 of 5V komt van een schakelingetje die ik op een beurs heb gekocht en die DC/AC omzet naar de respectievelijke van 3,3of 5V.

Voor de wagon waar ik het in wil testen is een strip met zes led's nodig.

 

Klaas Zondervan

Een voeding met 3,3V lijkt me wat krap. Over de leds zelf valt al 3V, je hebt dan maar 0,3V over en dat is wat weinig om de stroom goed te regelen.

Ik zou dan uitgaan van 5V. Je hebt dan 2V over de weerstand. Als ik de volledige strip aansluit op 5V, dan loopt er per led ongeveer 8mA. Naar mijn idee komt er dan veel te veel licht uit de leds.
Ik zou beginnen met 1mA per led. Voor 6 leds dus 6mA.
Voor de weerstand kom ik dan op 330 ohm.

Verder is het een kwestie van proberen. Vind je het te weinig licht, dan een kleinere weerstand kiezen, vind je het nog te veel, dan een grotere. Het is niet iets wat je absoluut kunt berekenen, je moet gewoon proberen en je eigen smaak volgen.


dani

als de stroom door je schakelin zo laag is dan kan je voor de voeding volstaan met een heel simpel gelijktrichterje en een 78L05  spanningsregelaar, daar hoef je geen  printje voor te kopen.     
https://components101.com/regulators/78l05-pinout-equivalent-datasheet

En verder sluit ik me aan bij Klaas, gewoon even mee experimenteren en zien wat helder genoeg is .
6 LEDs aan 1 mA  = 6 mA   bij een drop van 2 Volt  (5V spanning, 3V led forward drop)  =>     U = I . R   =>   R = U/I    =>  R = 2V / 0.006 A  =  2V * 1000 / 6mA =  2000 / 6  = 330 Ohm inderdaad   
Als je niet zeker bent van welke weerstand, gewoon een potentiometerje van 1 KOhm gebruiken, regelen en dan de waarde meten, een weerstand van (ongeveer) die waarde gebruiken en klaar.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Ik snap nog steeds de tussenstap van 5V niet.
Als het uitgangspunt digitaal is dan heb je al een redelijk constante spanning. Dan volstaat een gelijkrichter en een weerstand.

raf

klaas ik snap het ook niet hoor
Ik gebruik 12 volt strips met een potmetertje een smd diode brug en een dikke condensator die ik in de wc kan weg stoppen
maar ja je kunt natuurlijk moeilijk gaan doen dat lukt dus ook "soms"

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Raf, volgens mij komt het omdat Janie zich erg vastbijt op de spanning. Maar bij leds moet je meer in stromen denken.

SuSke

Gewoon omdat hij zich blind staart op wat er op de verpakking staat.

Citaat van: janieburton op 10 december 2023, 20:09:28 PMIk heb een led strip van ongeveer 1m die werkt op 4,5 volt ik zou die willen inkorten tot 4 of 5 strips van ongeveer 20 of 25cm.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

klaas dat komt ook denk ik dat hij een deel van die schakelingen heeft gekocht
ik gebruikte voorheen ook die 3,5 volt dingen en zette na de diode brug een µa7805 en een weerstand
maar nu gebruik ik dus gewoon 12 volt strips (action)en een diode brug met weerstand en condensator
tak ik de sluit lichten daarvan af dan komt er voor die rode leds een aparte weerstand

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

janieburton

Dank jullie wel voor de hulp.

Citaat van: dani op 10 januari 2024, 11:40:08 AMals de stroom door je schakelin zo laag is dan kan je voor de voeding volstaan met een heel simpel gelijktrichterje en een 78L05  spanningsregelaar, daar hoef je geen  printje voor te kopen.     
https://components101.com/regulators/78l05-pinout-equivalent-datasheet

En verder sluit ik me aan bij Klaas, gewoon even mee experimenteren en zien wat helder genoeg is .
6 LEDs aan 1 mA  = 6 mA   bij een drop van 2 Volt  (5V spanning, 3V led forward drop)  =>     U = I . R   =>   R = U/I    =>  R = 2V / 0.006 A  =  2V * 1000 / 6mA =  2000 / 6  = 330 Ohm inderdaad   
Als je niet zeker bent van welke weerstand, gewoon een potentiometerje van 1 KOhm gebruiken, regelen en dan de waarde meten, een weerstand van (ongeveer) die waarde gebruiken en klaar.

Kan je de voltage regulator zo direct koppelen aan de gelijkrichter en zo ja welke gelijkrichter kan je aanbevelen die klein genoeg is?

Citaat van: Klaas Zondervan op 10 januari 2024, 11:59:47 AMIk snap nog steeds de tussenstap van 5V niet.
Als het uitgangspunt digitaal is dan heb je al een redelijk constante spanning. Dan volstaat een gelijkrichter en een weerstand.

ik dacht dat dit een simpele oplossing was en ik heb zo een paar schakellinkjes.

Citaat van: Klaas Zondervan op 10 januari 2024, 15:03:19 PMRaf, volgens mij komt het omdat Janie zich erg vastbijt op de spanning. Maar bij leds moet je meer in stromen denken.

ik ben gewoon om vroeger met lampjes te werken, ik had geen idee dat je bij led's in stroom moet denken.

Citaat van: raf op 11 januari 2024, 09:34:00 AMklaas dat komt ook denk ik dat hij een deel van die schakelingen heeft gekocht
ik gebruikte voorheen ook die 3,5 volt dingen en zette na de diode brug een µa7805 en een weerstand
maar nu gebruik ik dus gewoon 12 volt strips (action)en een diode brug met weerstand en condensator
tak ik de sluit lichten daarvan af dan komt er voor die rode leds een aparte weerstand

gr raf

Die strips zijn goedkoop en ik dacht dat het een simpele manier was om binnenverlichting in wagons te plaatsen.

Op mijn DCC test ovaaltje gebruik ik 14V.



 

Bundesbahnfreak

Is een FET als constante stroombron geen oplossing?
Grtn
Rudy

Klaas Zondervan

#44
Als gelijkrichter kun je zo iets gebruiken:https://www.reichelt.nl/nl/nl/bruggelijkrichter-rond-80-vrms-0-9-a-tht-b80c800g-vis-p219411.html?&trstct=pol_14&nbc=1
Of je stelt hem samen uit 4 losse diodes.

Je zegt dat je met 14V digitale spanning werkt. Over de leds staat 3V, blijft voor de weerstand 11V over. Stel dat je 6mA wil hebben (1mA per led) dan heb je een weerstand van ongeveer 2k nodig.

Meer heb je eigenlijk niet nodig, een gelijkrichter en een weerstand.

@Rudy, een stroombronschakeling met een FET of een bipolaire transistor is het mooiste. Maar dat wilde ik niet noemen omdat Janie al genoeg moeite heeft met de simpele oplossing. Een stroombron gaat hem waarschijnlijk helemaal boven de pet.