Led strip

Gestart door janieburton, 10 december 2023, 20:09:28 PM

raf

eerst moet je weten welke waarde er reeds op de led strip zit
dan ga je naar deze site
https://www.luxalight.eu/nl/weerstand-calculator
en vul je in wat je allemaal hebt en hoe hard je de led wil laten branden
dan berekenen klikken
dan krijg je een weerstand waarde en daar trek je de waarde die reeds op de strip zit vanaf

hoe moeilijk kan het zijn ????

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Citaat van: raf op 18 december 2023, 07:02:04 AMhoe moeilijk kan het zijn ????
Raf, voor mensen die geen benul hebben van elektrotechniek is dit heel moeilijk. Over ledschakelingen komen steeds weer vragen, terwijl het voor mensen die het wel snappen heel simpel is.
Het probleem is vaak, en hier ook, dat de topicstarter niet begrijpt hoe die strip is geschakeld. Vandaar dat ik zo aan het trekken ben naar meer informatie. Blijkbaar zit er maar 1 weerstand op die strip. En de leds zullen allemaal parallel staan. Bij 4,5V kan dat ook niet anders.

Ik zit er over te denken om zelf zo'n strip te halen bij Action. Dan kan ik zelf zien hoe het zit. Voor die ene euro kun je geen buil vallen.

janieburton

Citaat van: raf op 18 december 2023, 07:02:04 AMeerst moet je weten welke waarde er reeds op de led strip zit
dan ga je naar deze site
https://www.luxalight.eu/nl/weerstand-calculator
en vul je in wat je allemaal hebt en hoe hard je de led wil laten branden
dan berekenen klikken
dan krijg je een weerstand waarde en daar trek je de waarde die reeds op de strip zit vanaf

hoe moeilijk kan het zijn ????

gr raf

Ik rij nog analoog en gebruik nog Fleischmann relais voor mijn blokken, ben niet zo thuis in de electronica, misschien heb ik die trein gemist in het verleden.

Bedankt voor de link.
 

raf

Janie op die weerstand staat een code nummer dit geef je hier in
https://www.digikey.be/nl/resources/conversion-calculators/conversion-calculator-smd-resistor-code
dan krijg je onderin een waarde en deze trek je af van de waarde die je krijgt in de led calculator

dit heeft niets met digitaal te maken het enige wat wel een probleem is dat is de positief en de negatief
dus je gaat een gelijkrichter moeten gaan gebruiken
https://www.reichelt.com/be/nl/eenfasige-bruggelijkrichter-600-vrrm-1-a-tht-600-vrrm-1-a--df06m-vis-p216741.html?PROVID=2812&gclid=CjwKCAiA-P-rBhBEEiwAQEXhH5WGqqX0SQQeVKsQEwCx0OhUpTfziFbCFCiNsqTfwsb2-9TQwwwXLhoCLOwQAvD_BwE

de golfjes gaan naar je pickups de + en - naar de respectievelijke aansluitingen aan je ledstrip plus de weerstand er tussen

niks ingewikkeld of moeilijk gewoon doen wat er op staat en klaar

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

janieburton

Citaat van: raf op 18 december 2023, 18:16:14 PMJanie op die weerstand staat een code nummer dit geef je hier in
https://www.digikey.be/nl/resources/conversion-calculators/conversion-calculator-smd-resistor-code
dan krijg je onderin een waarde en deze trek je af van de waarde die je krijgt in de led calculator

dit heeft niets met digitaal te maken het enige wat wel een probleem is dat is de positief en de negatief
dus je gaat een gelijkrichter moeten gaan gebruiken
https://www.reichelt.com/be/nl/eenfasige-bruggelijkrichter-600-vrrm-1-a-tht-600-vrrm-1-a--df06m-vis-p216741.html?PROVID=2812&gclid=CjwKCAiA-P-rBhBEEiwAQEXhH5WGqqX0SQQeVKsQEwCx0OhUpTfziFbCFCiNsqTfwsb2-9TQwwwXLhoCLOwQAvD_BwE

de golfjes gaan naar je pickups de + en - naar de respectievelijke aansluitingen aan je ledstrip plus de weerstand er tussen

niks ingewikkeld of moeilijk gewoon doen wat er op staat en klaar

gr raf


Dank voor de info.

Ik zal de nummer bekijken van het zwart weerstandblokje, maar ik weet geen informatie welke led's er in de strip zit en hoeveel mA ze verbruiken.

Ik geef je gelijk dat "niks ingewikkeld of moeilijk is" maar men moet wel de gegevens hebben om ze in te vullen

 

raf

bij de leds geef je warm wit in en het vermogen is hoe fel je ze wil hebben branden
LED stroom (let op specificatie)
dus je kunt nooit uit die ledjes 40 Mah halen want dan flitsen ze eventjes heel hard
neem een gemiddelde van pakweg 10 Mah dan ga je redelijk goed zitten
bij 12 volt geeft het 1.8 k maar daar moet je nog de waarde van die smd af trekken
en dan als die BV 1 k geeft dan neem je om veilig te spelen 1,2 k of 1,4 k
als je dan voor een serie wagons dezelfde weerstand gebruikt dan branden ze allemaal even hard
maak je een tweede reeks van BV een nieuwe led strip dan branden die ook weer allemaal gelijk
even hard
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Raf, wat is Mah voor een eenheid?

janieburton

Citaat van: raf op 18 december 2023, 19:36:39 PMbij de leds geef je warm wit in en het vermogen is hoe fel je ze wil hebben branden
LED stroom (let op specificatie)
dus je kunt nooit uit die ledjes 40 Mah halen want dan flitsen ze eventjes heel hard
neem een gemiddelde van pakweg 10 Mah dan ga je redelijk goed zitten
bij 12 volt geeft het 1.8 k maar daar moet je nog de waarde van die smd af trekken
en dan als die BV 1 k geeft dan neem je om veilig te spelen 1,2 k of 1,4 k
als je dan voor een serie wagons dezelfde weerstand gebruikt dan branden ze allemaal even hard
maak je een tweede reeks van BV een nieuwe led strip dan branden die ook weer allemaal gelijk
even hard
gr raf

Ik weet dat die led's op 4,5V werken maar de waarde en hoeveel stroom ze "trekken" is mij onbekend.



 

raf

Klaas ik zie nu dat het Ma moet zijn
Daar zit mijn geheugen weer een beetje voor tussen


@ Jani
kijk naar die nummer op die weerstand die op die led strip zit
Geef die in op die website die ik je gegeven heb
Die waarde trek je af van de waarde die je hebt gekregen bij die webside van die led berekening
En de waarde die je dan over houd is de weerstand die je moet plaatsen
De stroom die ze trekken word bepaald door die weerstand en is de licht opbrengst

voorbeeldje dan maar
de weerstand op de led strip is bij mij 101 dus 100 ohm voor 5 volt
dit geeft een hoeveelheid licht op 5 volt maar is voor een wagon veel te sterk
de ledjes zijn warm wit dat 3,2 volt nodig heeft om licht te geven
ik wil het minder sterk dus in de kolom vul ik 5 mA in
ik heb 12 volt dus dat vul ik ook in en na berekenen geeft dat de waarde 1.760 Kohm
deze waarde bestaat niet dus de optie is een potmetertje of 1,8K als opvolging
maar daar moet ik nog die 100 ohm vanaf trekken die reeds op de strip zit dus word het 1,7 K
dus de voorschakel weerstand die tussen je bedrading moet zetten is 1,7 K
branden ze dan niet hard genoeg naar je goesting dan zet je 1,5 of nog lager tot je de juiste hebt gevonden naar je goesting

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

patrick smout

De berekening van de weerstand zoals hierboven aangegeven is enkel correct als je elke weerstand op de strip wil vervangen door een nieuwe omdat je bv een andere voedingsspanning wil dan de 5V.Voor het berekenen van een serieweerstand in de voeding wordt er toch wat over het hoofd gezien. Op de strip staan namelijk meerdere LED takken parallel geschakeld waardoor de totale stroom door de serieweerstand een stuk hoger uitvalt ( individuele ledstroom x aantal LEDs op een stukje strip). Wil je dus de weerstand berekenen moet je voor de stroom dus niet de individuele LED stroom opgeven maar de totaalstroom. Verder moet je dan ook wel eens gaan nadenken over het vermogen dat je gaat verstoken in de serieweerstand. Bij het voorbeeld van 10mA per LED, 10 Leds en 12V voeding kom je al snel op 0,7W wat toch al behoorlijk is qua warmteontwikkeling.
Wat de "juiste" stroom is door een LED is vooral een kwestie van persoonlijke smaak en eigenschappen van de LED die de fabrikant heeft vastgelegd. De LEDs bij mijn binnenverlichting zitten nauwelijks op 1mA. Geven in het donker een beperkte schijn zonder heel de baan te verlichten.
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

dani

met   deze kan je de spanning wat "opkrikken"  van 3V tot 4.5 (en hoger zekfs)

https://www.amazon.nl/ICQUANZX-Converter-Uitgangsspanning-Instelbare-printplaat/dp/B07BVWV74J/ref=sr_1_7?__mk_nl_NL=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&crid=3GPK4F2L22MF7&keywords=dc+step+up&qid=1703077426&sprefix=dc+step+up%2Caps%2C128&sr=8-7

Ik gebruik er zo ene  om een netvoeding van 12V DC  op te trekken naar 16 a 17 volt voor het verleggen van wissels.


Ingang: DC 3 V tot 30 V, optimaal werkspanningsbereik: 5 V tot 30 V; uitgang: DC 5 V tot 35 V spanning is traploos instelbaar, maximale uitgangsstroom bedraagt 4 A
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.


Klaas Zondervan

Ben even bij de Action zo'n ledstrip wezen halen.

De schakeling is simplistisch. Aan de ingang zit een weerstand van 8,2 ohm. Daarachter 30 leds die allemaal parallel staan. Een snelle berekening geeft dat er dan 7 mA per led loopt.

Tussen elke 2 leds staat een symbooltje van een schaar. Daar kun je ze doorknippen. Maar ze vertellen er niet bij dat de stroom per led dan steeds groter wordt.

Een afgeknipt stuk zal je van een weerstand moeten voorzien.

janieburton

Citaat van: dani op 20 december 2023, 14:05:01 PMmet  deze kan je de spanning wat "opkrikken"  van 3V tot 4.5 (en hoger zekfs)

https://www.amazon.nl/ICQUANZX-Converter-Uitgangsspanning-Instelbare-printplaat/dp/B07BVWV74J/ref=sr_1_7?__mk_nl_NL=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&crid=3GPK4F2L22MF7&keywords=dc+step+up&qid=1703077426&sprefix=dc+step+up%2Caps%2C128&sr=8-7

Ik gebruik er zo ene  om een netvoeding van 12V DC  op te trekken naar 16 a 17 volt voor het verleggen van wissels.


Ingang: DC 3 V tot 30 V, optimaal werkspanningsbereik: 5 V tot 30 V; uitgang: DC 5 V tot 35 V spanning is traploos instelbaar, maximale uitgangsstroom bedraagt 4 A



Hoi Dani,

Dank voor beide links. Ik wil die strip(s) gebruiken als verlichting in de wagons.

Citaat van: Klaas Zondervan op 20 december 2023, 14:52:16 PMBen even bij de Action zo'n ledstrip wezen halen.

De schakeling is simplistisch. Aan de ingang zit een weerstand van 8,2 ohm. Daarachter 30 leds die allemaal parallel staan. Een snelle berekening geeft dat er dan 7 mA per led loopt.

Tussen elke 2 leds staat een symbooltje van een schaar. Daar kun je ze doorknippen. Maar ze vertellen er niet bij dat de stroom per led dan steeds groter wordt.

Een afgeknipt stuk zal je van een weerstand moeten voorzien.

Klaas,

Als ik van 1m led strip 30/33cm gebruik( ongeveer 9 of 10 leds) voor een wagon gaat die weerstand van 8,2ohm dan niet teveel "afnemen"? (in een ander posting sprak iemand van een weerstand van 1,5kohm of 1,7kohm, maar dat was op 12 volt)

Ik zou de strip voeden met3,3V of 5V.

Kan ik dan stellen dat ik als ik de rest van de strip verdeel in 2x 30/33cm dat ik dan aan elke strip een weerstand van 8,2omh moet plaatsen, of zie ik het verkeerd.

 

adrievans

Ik denk niet dat je dat verkeerd ziet,zet er desnoods een tijdelijke weerstand tussen en kijk hoe ze branden,te fel,niet of niet fel genoeg een lichtere weerstand ertussen  en zo terug werken tot je tevreden bent.
Zoals meneer Smout zei,het is persoonlijke voorkeur en het ergste wat er kan gebeuren is dat je 30cm ledstrip sloopt.
Theorie is leuk maar je zal het ooit in praktijk moeten proberen/brengen.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.