Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Led strip

Gestart door janieburton, 10 december 2023, 20:09:28 PM

janieburton

Ik heb een led strip van ongeveer 1m die werkt op 4,5 volt ik zou die willen inkorten tot 4 of 5 strips van ongeveer 20 of 25cm.

Ik heb deze strip geprobeerd op 3 volt maar dan branden de led's niet.

Kan men een led strip die normaal werkt op 4,5 volt op één of andere manier laten werken op 3 of 3,3 volt?
 

Klaas Zondervan

Witte leds hebben een spanningsval van iets meer dan 3V, dus een voeding van 3V is te weinig. En ook 3,3V haalt het net niet.

Waarom zo'n lage spanning?

janieburton

Citaat van: Klaas Zondervan op 10 december 2023, 22:38:32 PMWitte leds hebben een spanningsval van iets meer dan 3V, dus een voeding van 3V is te weinig. En ook 3,3V haalt het net niet.

Waarom zo'n lage spanning?

omdat de elektronische schakeling die ik gevonden heb, ik heb ze nog niet gekocht; voor 3 volt of voor 3,3 volt is, de persoon die ze maakt maakt ze enkel in 3V, 3,3V,5V.

Ik veronderstel dat 5V de led's stuk gaan maken.
 

SuSke

Toch niet. Je moet die 0,5V extra alleen verbruiken in een weerstand die je in serie zet met de leds.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Deze vraag is blijkbaar twee keer gesteld  ::)

Mijn antwoord van daarnet even herhalen: Er bestaan IC's die spanning opkrikken. Zoek op Step-up-converter, spanningsbooster, ...

... maar door de rest van je uitleg te lezen: Doe het gerust met die 5V-versie
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Zo een schakeling die de spanning opkrikt klinkt wel aardig. Maar het voelt een beetje als het paard achter de wagen spannen. Begin gewoon met een voeding die een voldoende hoge spanning geeft.

janieburton

Citaat van: SuSke op 11 december 2023, 10:17:44 AMToch niet. Je moet die 0,5V extra alleen verbruiken in een weerstand die je in serie zet met de leds.

De led strip werkt op 4,5 volt DC.

Ik heb een elektronische schakeling gevonden voldoende klein om in te bouwen in en personenwagon en deze schakeling zet AC/DC van 12V tot 20V om naar 5V DC.

Als ik goed begrijp dan moet ik een weerstandje tussen schakeling en ledstrip plaatsen  om en spanningsval te verkrijgen van 0,5V. 

Citaat van: Gerolf op 16 december 2023, 10:54:54 AMDeze vraag is blijkbaar twee keer gesteld  ::)

Mijn antwoord van daarnet even herhalen: Er bestaan IC's die spanning opkrikken. Zoek op Step-up-converter, spanningsbooster, ...

... maar door de rest van je uitleg te lezen: Doe het gerust met die 5V-versie

Gerolf ga ik dan met die 5V de ledstrip van 4,5V niet stukmaken?
 

Klaas Zondervan

Janie, vertel even zo precies mogelijk over welke ledstrip het gaat.
Dan kunnen we beter beoordelen wat er wel of niet kan.

janieburton

Citaat van: Klaas Zondervan op 16 december 2023, 17:31:55 PMJanie, vertel even zo precies mogelijk over welke ledstrip het gaat.
Dan kunnen we beter beoordelen wat er wel of niet kan.

De led strip is eentje van de Action
 

Klaas Zondervan

Kun je iets preciezer zijn?
Bij Action hebben ze verschillende ledstrips van 1 meter, maar ik zie er geen die op 4,5V werkt.
Wel één op 1,5V. Dat kan niet waar zijn.

janieburton

Het is een led strip van 1m en geeft 110lumen en zit in een blister verpakking met batterij houder waar men 3 AA baterijen van 1,5V (4,5V totaal) moet in plaatsen.

Wordt blijkbaar ingevoerd uit PRC door Electro Cirkel Retail BV, Lyonstraat 29 te 3047AJ Rotterdam (dit is de info op de batterijhouder).

Klaas kan je me even kort uitleggen hoe ik een foto hier moet uploaden?
 

Klaas Zondervan

Je bedoelt waarschijnlijk deze: https://www.action.com/nl-nl/p/2548627/ledstrip/
Daar staat bij dat die voor 1,5v is. Maar dat zal een vergissing zijn. Ze bedoelen waarschijnlijk dat er batterijen van 1,5V in moeten.

Hier een foto tonen: die moet je eerst uploaden naar een fotoserver, b.v. flickr, maar er zijn er meer.
Vervolgens plak je dan hier een link.

Klaas Zondervan

Nog een vraagje: op die ledstrip zitten behalve leds vast ook wel weerstanden. Dat zijn kleine zwarte blokjes met een nummer van 3 cijfers. Dan kun je er rustig 5V op zetten. De leds zullen iets feller gaan branden.

svvander

Zoals aangegeven helemaal in het begin, je zal minimaal 3,2V (dacht ik) nodig hebben om deze te kunnen laten branden. Ik vermoed dat daarom gekozen werd voor 4,5V... tussen 4 en 5V moet dus zeker lukken. Er zullen inderdaad weerstaden opzitten en kan je gerust naar 5V zonder probleem.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

janieburton

Citaat van: Klaas Zondervan op 17 december 2023, 14:36:45 PMJe bedoelt waarschijnlijk deze: https://www.action.com/nl-nl/p/2548627/ledstrip/
Daar staat bij dat die voor 1,5v is. Maar dat zal een vergissing zijn. Ze bedoelen waarschijnlijk dat er batterijen van 1,5V in moeten.

Hier een foto tonen: die moet je eerst uploaden naar een fotoserver, b.v. flickr, maar er zijn er meer.
Vervolgens plak je dan hier een link.

Klaas, dat is de ledstrip.

Citaat van: Klaas Zondervan op 17 december 2023, 14:49:13 PMNog een vraagje: op die ledstrip zitten behalve leds vast ook wel weerstanden. Dat zijn kleine zwarte blokjes met een nummer van 3 cijfers. Dan kun je er rustig 5V op zetten. De leds zullen iets feller gaan branden.

Vooraan zit er een zwart blokje.

Nog een vraagje:

Als ik maar 30 of 33cm gebruik van die ledstrip van 1 meter dan heb ik respectievelijk nog 70 of 67cm over van één led strip die ik nog kan gebruiken voor andere wagons.

Hoe kan men de waarde berekenen voor de benodigde weerstand die men voor een led of led's plaatst? de voedingspanning zou tussen de 14, 16volt liggen.