Een souvenir uit een vervlogen treintijdperk

Gestart door Boemeltrein, 05 december 2023, 15:29:32 PM

Boemeltrein

Gevonden tussen de oude foto's van mijn echtgenote haar ouders die graag reisden.



Herwig


heb je een idee van het jaar van deze transeuropese treinreis ?

Boemeltrein

In 1966, op 28 oktober vertrokken mijn schoonouders vanuit Antwerpen-Centraal naar Zurich, vandaar verder met de C,I.W.L. naar Milaan en daar verder met de "Rapido" naar Venetië de boot op voor een weekje Cruise op de Middenlandse zee...ne mens zou jaloers worden  ;)




Herwig


1966, inclusief cigare ?
Menu zou heden ten dage anders zijn.  Zonder ossentong wellicht.

janieburton

Een mooie souvenir.

Voor die tijd, 1966 denk ik dat 529Bfr veel geld was.

Vraagje: het derde en vierde lijntje op de rekening kan ik niet uitmaken wat er geschreven staat.

Citaat van: Herwig op 10 december 2023, 13:58:14 PMMenu zou heden ten dage anders zijn.  Zonder ossentong wellicht.

Ossentong werd toen nog als een delicatesse beschouwd, vroeger stond dat op bijna elk menu bij een familiefeest
 

Boemeltrein

Het 3de regeltje is " 2 coupes", mijn schoonmoeder was gek op bubbels.

En ik vermoed dat de reis met dit treinstel werd gemaakt, tenzij ik me vergis...


Herwig


Boemeltrein

Dank voor de info maar ik merk in Marius zijn publicatie dat de internationale treinen toen halt hielden in het station Antwerpen-Oost omdat het Centraal Station toen nog een kopstation was en voor menig internationale trein er een keermanoeuver moest gedaan...

Het station zag er toen zo uit


Nu staat er dit  :-\


En dit rest er nog, de oorspronkelijke perrons, hier komt nu stadshernieuwing o.m. park, recreatie enz..



Of hoe een bagagelabel van de TEE je in de geschiedenis laten duiken..

Herwig

Station Antwerpen Oost ,

waarbij dient opgelet dat de foto met de taxi's met vrijstaande koplampen,  niet in 1966 was maar aan de linkse nog oudere auto te zien nog voor WO2.....(of maximum net erna)

stefanic

#9
Citaat van: Boemeltrein op 11 december 2023, 15:20:47 PMDank voor de info maar ik merk in Marius zijn publicatie dat de internationale treinen toen halt hielden in het station Antwerpen-Oost omdat het Centraal Station toen nog een kopstation was en voor menig internationale trein er een keermanoeuver moest gedaan...

<knip>

En dit rest er nog, de oorspronkelijke perrons, hier komt nu stadshernieuwing o.m. park, recreatie enz..


En zelfs die laatste -recente- foto is ondertussen al verleden tijd: Enkel perron 1 en z'n overkapping, rechts op je foto, staat er nog. Perron 2-3 en 4-5 zijn volledig verdwenen. :'(

Waar is de tijd van Etoile Du Nord, Edelweiss, Intersoc- en Lourdestreinen, de post-trein. Uren dat ik daar getreinspot heb, de ene achter de andere goederenterein, op blokafstand; Diesels en elocs in alle variaties aan schilderingen groen, geel, blauw,...

Letterlijk achter mijn tuin. We krijgen daar inderdaad een park/groene zone (en hopelijk geen nachtelijke drugsrecreatie...)
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Boemeltrein

Ja, Herwig gelijk heb je maar ik vond geen beter foto om te laten zien hoe dit station eruitzag voor dat modern ding.
Maar ik heb zo een déjà-vu gevoel bij die foto alsof ik dergelijke station nog ergens anders heb gezien.
Jammer van die perronoverkappingen, was nog met klinknagels, ook de trappen op het perron waar omheind met mooi smeedijzer.