Bouw nieuwe baan RhB Station Davos-Dürrboden

Gestart door Hollandserhbfan, 05 december 2023, 11:24:37 AM

Hollandserhbfan

DE SCALETTABAHN
Al eerder was de Scalettabahn een motief voor mijn modelbaan, Tussen 2004 en 2008 was het motief Sertig en Clavadel aan de Nord-Rampe van de Scalettabahn, vanaf heden is het motief de alternatieve route om via het Dischma dal de Scaletta tunnel te bereiken.

Waarom weer dit motief?
•   Het blijft leuk om een modelbaan te maken naar oude (Nederlandse ;) ) plannen. Het geeft je modelbaan een vleugje authenticiteit, zonder dat je de fantasie moet beperken.
•   De Nederlander Willem-Jan Holsboer is grondlegger van de Rhätische Bahn.

•   De door hem in 1889 gerealiseerde spoorlijn tussen Landquart en Davos is het begin van het huidige RhB net.  Holsboer heeft in 1890 een uitgewerkte studie en planning gereed voor de bouw van de Scalettabahn, waarmee hij de spoorlijn vanuit Davos met het Engadin en zelfs verder naar Chiavenna in Italië wilde verbinden.



•   Vanuit Davos had men twee mogelijkheden om de Scaletta-tunnel te bereiken.
Ten eerste via het Sertigdal en ten tweede via het Dischmadal. Uit een uitgebreid Duitstalig rapport bleek echter dat het Dischmadal ongeschikter was, omdat het lawinegevaarlijker was, maar goed in 1 op 87 is dast iets minder van belang.
•   De Scaletta-tunnel zou ruim 7.5 kilometer lang worden en in het Val Susauna weer in de buitenlucht te voorschijn te komen. Door het Val Susauna zakt de lijn naar het Engadin met 45 Promille stijgingspercentage. In het station Chapella bereikt de spoorlijn het Inndal waar tegenwoordig de spoorlijn naar Scuol en de Vereinatunnel ligt. De Scalettabahn is nooit gerealiseerd en via een referendum koos men voor de Albula variant. Holsboer was een goed verliezer en werkte daarom ook mee aan de Albulabaan plannen.

Vergelijk deze plannen met het huidige spoorwegnet van de Rhätische Bahn en je kunt zien wat er had gebeurd als de Scalettabahn wel was gebouwd. Had er dan nog een spoorlijn gelegen via Julier of Albula. Of zou net als tegenwoordig de Vereinatunnel gezorgd hebben voor de ontlasting van de Scalettabahn. We zullen het nooit weten.
Dan had het RhB spoorplan er wellicht zo uitgezien:


De grote wijde wereld nagebootst
[/u]
En dan terug naar de 1 op 87 kleinere Wereld. Omdat ik bij de Scaletta Bahn uitga van een soort Albula-achtig verkeer, heb ik een aardig fiddle Yard nodig. Dit om toch enig afwisselend verkeer te genereren. Ik heb dit maal gekozen voor een schuif Fiddle Yard. vier stuks (iets te zware ;D ) ladegeleiders vormen de fundering van een 12 mm multiplexplaat met 10 sporen erop.




De sporen liggen nog niet, want het komt nogal nauw, ik wil namelijk vanuit het FY twee richting te gelijk uit kunnen rijden en dan moeten beiden uitrij sporen exact gelijk liggen en dat is een leuke uitdaging.


je ziet hier nog provisorisch beide uitrijsporen naar de modelbaan.Ik heb per richting 5 sporen ter beschikking en voor de onderste uitrijmogelijkheid zelf 9 sporen.
Komende tijd ga ik de sporen leggen op deze grote schuif FY. Wordt vervolgd.

Groet Aad

 








Hollandserhbfan

Hoi Allen,

Voor de duidelijkheid, nou ja, het is maar een schets. Zo wordt de rest van de baan ongeveer gebouwd.

FY is dus de schuif FY, met de 2 uitgaande sporen. De afmetingen weet ik verder nog niet, omdat er in principe ruimte genoeg is, dus bouw ik dat gewoon op het oog.

Groet Aad

Hollandserhbfan

Hallo Allen,

Ik heb het stationspoorplan van Dürrboden wat meer gespecificeerd. Na "kritiek" in een Duitstalig Forum op de grootte van het stations spoorplan. Nu is dat natuurlijk zeer discutabel, want de een vindt het spoorplan te groot, de ander veels te klein, maar ik gaf hen wel gelijk in hun kritiek. Ik ben ook van de modelbaanstroming "minder is meer". Dus dit is het uiteindelijk ontwerp van Dürrboden.



klein maar fijn, vind ik. Als stationsgebouw komt er het gebouwtje van Muot (Sceneryshop Coevorden). Komende tijd hoop ik de schuif FY van rails te gaan voorzien.
Wordt vervolgd.

Groet Aad


Herwig


Is de constructie van zo'n FY zenuwslopend?
Als je alle sporen zo bevestigt dat je ze netjes kunt afstellen, kàn het.
Alle rails solderen op messing plaatjes en deze op de houten ondergrond schroefen, met de juiste vijzen:  klassieke ronde kop met platte kop-onderzijde.  Dit gecombineerd met een ruime schroefopenening in de messing plaatjes.
(geen 'moderne' machineschroeven met conische onderzijde ...)
Zo lukt het om de spoorkoppen minimaal te verschuiven dat uiteindelijk alle sporen over elkaar uitkomen.

Heb ooit een prima werkende  4/4 FY  gebouwd.   Alle 4 sporen op de FY konden bereden worden naar/van 4 sporen op de (expo)modelbaan. 

Hollandserhbfan

Dag Herwig,

Dit soort FY is voor mij nieuw, Goede tip, ik zal dat met die schroeven op de printplaatjes onthouden. Klinkt heel gebruiksvriendelijk.

Groet Aad

Hollandserhbfan

Hallo Allemaal,

Afgelopen weekend is de aanleg van de rails gestart. best spannend, toch wel, vanwege de overgangen.









De komende tijd worden de nog ontbrekende sporen aangelegd en dan testen. begin januari de vervolgbouw richting Dürrboden.

Met vriendelijke groet Aad

Hollandserhbfan

Hallo Allemaal,

Even iets anders tonen, dan alleen maar rails.


De brug over de Dischma bergbeek vlak voor Dürrboden. Voordeel van een geplande, maar nooit gebouwde baan. Binnen de grenzen, kun je inderdaad je fantasie laten gaan en zo'n brug bestellen en laten maken.
Momenteel zijn vrijwel alle sporen op de FY neergelegd, nu nog het draadwerk, minst leuke deel van de hobby. Maar goed het hoort erbij.
Wordt vervolgd.

Groet Aad

Hollandserhbfan

Hallo Allen,

Rampen en rellen, Wet van Murphy en een opgeblazen digitale centrale. Dat overkwam mij afgelopen weekend. Bij testritten op de FY ging de centrale ineens roken en stinken. Helaas kapot, maar nog erger is het feit dat ik eigenlijk niet weet waarom dit is gebeurd. Ik heb geen kortsluiting of foutieve aansluitingen gevonden. Een raadsel, maar ook lastig, want wat gebeurd er straks als ik een andere (nieuwe, best dure) vervangende centrale heraansluit. 
We gaan het zien.
Ondertussen bij gebrek aan rijstroom, ben ik houtwerk gaan doen. Ik heb de aansluitende constructie opgebouwd. Deze verbindt het FY met de stations plaat. Door de schuifmechanisme is het hoogte verschil niet met hout te overbruggen, dus vandaar de twee draadeinden.

En een blik op het FY, waar loks en wagens in afwachting zijn van nieuwe digitale sap.

Wordt vervolg. Voor iedereen Fijne Kerst en een goed 2024.

Groet Aad

Hollandserhbfan

Hallo Allen,
Ik heb de afgelopen weken niet stil gezeten. Oh Ja, de centrale problemen zijn opgelost.Ik heb inmiddels weer een tweetal werkende LENZ centrrales en nog een derde uit de prehistorie van LENZ als reserve.

De plaat voor het station, met de eerste rails.


Vanaf de andere kant gezien. Omdat BEMO geen boogwisels heeft in H0e, is deze wissel gebouwd door Weichen WAlter.


De zwarte ondergrond is een soort ondergrond voor laminaat. het is heel dun Styropur en dempt het geluid en is makkelijk te bewerken. Hier ligt de rails al volgens de planning.


Gezien vanuit de Davos zijde.



Het stations gebouw. Heet oorspronkelijk "Muot"en wordt geleverd door Unique Modelbouw in Hoogeveen NL.


Met de prehistorische LENZ centrale heb ik toch kunnen rijden.


Het schuif FY in volle actie.

Binnenkort de moderene centrale weer aansluiten en dan verder met de wisselaandrijvingen en andere electrische digitale onderdelen. wordt vervolgd.
 

Peter

Dat ziet er al zeer belovend uit.
Blijf dit draadje zeker volgen
Met vriendelijke groeten
Peter

Hollandserhbfan

Dag Peter,

Leuk dat je mijn hobby activiteiten wilt volgen. Ik zal mijn best doen  ;D

Groet Aad

Hollandserhbfan

Hoi Allen,

Na de centrale met panne wordt mijn modelbaan met de nu aangesloten LZV100 getest, worden 5 van de 6 wissels inmiddels aangedreven  door Viessmann wisselaandrijvingen met een ingebouwde decoder. (mijn kleine modelbaansysteem heeft in totaal 7 wissels),
Dankzij de verschuifbare FY, want dat scheelt heel veel wissels en ruimte. En een zevende wissel naar het opstelspoor van de grindfabriek, maar die wissel heeft een sleutelslot met handaandrijving.



Het geopende slot, ik zal het geheel nog wat moeten camoufleren en mooier maken,Al zit deze aansluiting niet in het zicht. Het systeem functioneert heel goed. Het hangslot blokkeert de stang prima, geen beweging in te krijgen!



Op slot !


Lok 242 brengt en haalt lege – en volle grindwagens.

Dus 5 wissels met Viessmann aandrijving met ingebouwde decoders, vooral de aandrijvingen met artikelnummer 4560 zijn geruisloos.
Alleen wissel 1, de belangrijkste wissel in de baan, want hier gaat de trein of naar Davos of hij komt uit het Engadin, heeft een wat luidruchtigere aandrijving van Viessmann.



Wissel 1



Wissels 3 en 4 (zoals je gemakkelijk kunt lezen ;D ) Wissel 4 leidt naar het spoor van de draaischijf en spoor 3 naar het houtlaadspoor.

Alleen wissel 5, de Weichen Walter boogwissel moet nog worden aangedreven.

Ik doe de testritten de LH101R draadloze handregelaar en vanwege de eenvoudigere bediening van de wissels heb ik het Dietz bedieningspaneel provisorisch aangesloten.



Dit maakt de bediening van de wissels wat makkelijker.
En omdat de wissels makkelijker te bedienen zijn, zijn ook treinkruisingen makkelijker.


Allegra en lok 607 met pendeltrein.

Aan de rechterkant, achter het rechtstaande plankje, is het zijspoor voor de pendeltreinen Davos-Dürrboden. In de dienstregeling van de bus staan 8 ritten met een (kleine) bus naar het Dischmatal. Op mijn baan zijn deze bussen pendeltreinen geworden. Wel zo leuk.
Dat waren enkele korte berichten uit Dürrboden.

Groetjes Aad

perk

ik vind die FY wel intrigerend.   Ik ben heel benieuwd of je dit mooi kan laten aansluiten met die geleiders en of dat ook zo blijft.   Is er een systeem die ervoor gaat zorgen dat de uitlijning telkens perfect is?

Ik snap wel het hangslot niet, waarom moet het echt op slot?

Stieven76

Citaat van: perk op 24 januari 2024, 14:54:36 PM...
Ik snap wel het hangslot niet, waarom moet het echt op slot?

Dat vraag ik me ook af :)

Murphy

Misschien een manier om dit draadje op slot te doen.  :)  :)
MSM lidnummer 93911
ODB  lidnummer   2283