Als dit naar hier overkomt.........

Gestart door argilla, 11 december 2006, 09:44:40 AM

Havoc

citaat:
Net zo belachelijk als u betaald wilt worden voor overwerk of meerwerk ??
wat is dat toch op die modelspoorforums,waar geld verdienen met iest anders dan noeste arbeid een vies woord is????


Eerst en vooral: ik krijg geen bal meer voor de overuren, en zaterdag en zondag ook niet, dat wordt enkel evenveel verlof (en dan nog indien het "structureel" overwerk is).

Wat ik grof vind is dat ze geld willen slaan uit hun merk als het over modeltreinen gaat. (hetzelfde voor automerken en modelauto's) Toestemming vragen is vanzelfsprekend. Ik versta wel dat ze hun merk enkel op een zekere kwaliteit willen kwestie van het "imago". En dat ze eisen at het logo perfect is, dat is redelijk. Ten slotte is het een vorm van reclame. De modelmakers zouden moeten geld vragen om hun logo er op te zetten!

En dat zijn de aandeelhouders niet hoor die zich daar mee bezig houden. Dat zijn typisch managerstreken.

citaat:
Klopt dat allemaal wel wat hier wordt geschreven? Van die Erasmusbrug en zo.


Spijtig genoeg begint het inderdaad zo zot te worden. Copyright van de designer/architect etc. Binnenkort moet je copyright betalen als je een staaltje stoelgang binnenlevert bij de doktor, want er is ooit een artist die dat idee reeds als kunstwerk gebracht heeft...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

jarikd

Martintje
citaat:
wat is dat toch op die modelspoorforums,waar geld verdienen met iest anders dan noeste arbeid een vies woord is


Persoonlijk heb ik er geen problemen mee als bijvoorbeeld de NS geld vragen voor het gebruik van hun logo. Dus als ik een paar euro meer moet betalen voor een NS logo op mijn modellen is dat geen probleem.

Maar wat als ik zwart-wit gesteld de NS moet gaan betalen omdat ergens op mijn homepage een modeltrein met NS logo te zien is. Dan is wat mij betreft het autersrecht te ver doorgeschoten.

Dat is ook wat ik bedoel met het voorbeeld van de Erasmusbrug. De architect heeft een ontwerp geleverd en kreeg daarvoor terecht betaald toen men naar zijn ontwerp een brug ging bouwen. Dat is ook waar auteursrecht, patenrecht, merkenrecht, enzovoort voor zijn bedoeld. Echter nu loopt deze ontwerper bij wijze van spreken Funda af te struinen om te zien of er op uitzichtfoto's vanuit te koop staande appartementen ergens in een hoekje een deel van zijn brug is te zien, zodat hij weer geld kan vangen. En dan ben je in mijn ogen een geldwolf.
Haalt toch uit den vreemde niet, hetgeen uw eigen land u biedt

argilla

citaat:
Geplaatst door Havoc

UP heeft nooi t1/2 van de modellen gekregen. Zo gek waren ze ook niet. Een UP loc was ongeveer 10 dollar duurder dan een andere maatschappij.

Het probleem dat zich stelt is dat als een maatschappij niets doet aan zo'n gebruik van zijn logo, ze elke bescherming kan verliezen. Een van de vele vereisten om een trade mark te kunnen stellen is dat je het niet laat verwateren. En als ze bvb modeltreinen oogluikend toestaan, en morgen begint er iemand met lampekappen, dan hebben ze geen poot om op te staan als ze nooit iets over die treinen gezegd hebben.

Maar het is belachelijk om er winst mee trachten te maken.




1/2 % op de verkopop van modelen met UP logo ( was er niet bij vermeld sorry)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Peter

Dat het ook anders kan bewijst Faller. In goede samenwerking met firma's en architecten (bureau's) maken zij verschillende modellen, waarbij reeds in de katalogus vermeld staat, van welke architekt of firma het is, bv. het ICE perron is door GMP ontworpen, een kapsalon en het bus depot is in samenwerking met Wilkinson. Een aantal huizen zijn dan weer door Breisgau haus ontworpen. Voorts hebben ze de toelating (zonder betalen) om gebouwen te maken met reklame van Mercedes, Aldi, Edeka, BMW enz.
Het hoeft altijd geen geld te kosten. Sommige firma's vinden het een goede reklame, enkelingen zijn echte geldwolven (en niet enkel de grote!!)
Met vriendelijke groeten
Peter

martintje

citaat:

Eerst en vooral: ik krijg geen bal meer voor de overuren, en zaterdag en zondag ook niet, dat wordt enkel evenveel verlof (en dan nog indien het "structureel" overwerk is).



Dan doe je toch iets drastisch fout, en omdat jij geen geld krijgt, mag een ander ook niets meer verdienen??  btw, extra verlof krijgen is ook een soort van loon, je merkt er alleen zo verdomd weinig van op je rekening [:)]

sommige zijn hier wel roomser dan de paus, als ik zo vrij mag zijn, door een bedrijf wat geld wil verdienen ( hoeveel daargelaten), geldwolven te noemen, welk kader in een bedrif het ook vraagt.
Ik geloof niet dat er iemand hier op het forum zal zeggen als hij of zij de 10 miljoen wint, ik hoef het niet geef 100 andere winnars maar allemaal een ton.
Dan zal ik ook wel een geldwolf zijn, alleen 1 zonder gebit, want binnenlopen lukt me nog steeds niet [:D]

En misschien noemt iemand een model wel kwalitiet, terwijl een bedrijf dat wel heel anders ziet, en het geen kwaliteit vindt, is maar net waar je lat van acceptatie ligt.
Of als een bedrijf juist een bepaalde groep niet wil bereiken is het ook anti reclame. m.a.w. als ik niet aan particulieren wil verkopen, ga ik niet adverteren in een huis aan huis blad bijvoorbeeld.

Architecten, das een ander verhaal, die zijn gewoon verknipt [:D] als er in het contract staat dat ik mijn deur niet in een andere kleur mag schilderen zonder zijn toestemming, is prima, betaalt hij mijn deur maar, anders maak ik dat lekker zelf uit, contract of geen contract [^]
Mvg Marty

tunnelmotor2000

Voor zij die zich echt aan de US toestand interesseren kan ik enkel naar de Modelrailroader van januarie 2007 verwijzen. Daar staat het in het lang en breed uitgelegd waarom UP heeft ingebonden zonder zijn trademark(s) schade te berokkenen.

Een HO model met een logo op is in feite reklame voor desbetreffende firma. Dus is het maar normaal dat die correctheid eisen voor het gebruik van hun logo. Geld ervoor vragen ligt gevoeliger en kan leiden tot het straal negeren van het logo van de geldhongerige firma, ten voordele van minder hebberige.

Tot voor enkele jaren lag en haast niemand wakker van het gebruik van z'n logo op speelgoed. Plots roken enkele gladde jongens geld. Maar hoeveel dat is een ander paar mouwen. Wat ben je ermee gebaat dat iemand failliet gaat door jou toedoen zonder dat je er enige schade noch competitie van ondervondt? Korte termijn denken ofte puur egoisme is zoiets.
 

Roderik

Wisten jullie dat je als oldtimer-liefhebber in de US, schriftelijke toelating moet hebben om een logo van Volkswagen op je site te mogen zetten? Op je site moet dan een registratie-nummer staan dat om de zoveel tijd opnieuw moet aangevraagd worden. Volkswagen Amerika heeft deze beslissing genomen omdat ze geen ongebreideld gebruik (en lees ook misbruik) van logo meer toelaten. Het is het logo dat zij aanbieden of noppes!
Liefhebbers die dit toch deden, kregen eerst een verwittiging, gevolgd door ... een echte, oerdegelijke, onvervalste Amerikaanse rechtzaak!!!

Het is gewoon een zet van de Marketing-boys. Vroeger werd een logo op speelgoed gezien als "vroege" reclame om iemand vanaf heel vroeger leeftijd te binden aan een merk. Later bracht dat dan geld op.
Nu is er voor veel fabrikanten in deze snel wijzigende economische wereld geen later meer, dus moet NU geld verdient worden. Vandaar.
Always be modelling!

Havoc

citaat:
Vroeger werd een logo op speelgoed gezien als "vroege" reclame om iemand vanaf heel vroeger leeftijd te binden aan een merk. Later bracht dat dan geld op.


En dat is nog altijd waar. Maar nu telt enkel hoeveel er onderaan de streep staat elk kwartaal. Want anders zakken de aandelen en hebben de managers minder bonus. Er is geen beursgenoteerd bedrijf dat nog verder dan 1 jaar denkt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Roderik

Tja, waarom zou je 15 of 20 jaar wachten voor je het geld uit iemand zijn zakken kan trekken als je dat nu al kan...
Always be modelling!

Peter

Als je als bedrijf het van die paar centen moet hebben die de rechten (althans voor modelspoor) opbrengen, ben je verkeerd bezig. Ik denk dat je dan snel door je aandeelhouders wandelen gestuurd wordt.
Zelfs in het harde zakenleven zijn er dingen die je niet doet, of waar je welwillend je medewerking aan verleent. Gelukkig zijn de meesten van die laatste groep. De rest zijn, in mijn ogen, geldwolven die overal geld van willen maken.
Met vriendelijke groeten
Peter

argilla

het kan ook een teken zijn van " slecht in de papieren " zitten en trachten het schuine , recht te trekken. Alhoewel???
Maar UP keek toch in 2006 tegen een deficiet aan van miljoenen $
Er was zalf sprake van een merge , een fusie met SFBN. In alle stilte waren of zijn (?) de onderhandelingen al begonnen.
(In elk geval waren de track-rights al verder uitgediept)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

jarikd

citaat:
Vroeger werd een logo op speelgoed gezien als "vroege" reclame om iemand vanaf heel vroeger leeftijd te binden aan een merk. Later bracht dat dan geld op

In een interview heeft Spijker (f1/auto's) zelfs toegegeven dat dat een van de doelen is. Op elke slaapkamer een poster van onze (F1)auto's. Van jongs af aan erin stampen dat je pas succesvol bent als je een auto van Spijker in de garage hebt staan.
Haalt toch uit den vreemde niet, hetgeen uw eigen land u biedt