Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Als dit naar hier overkomt.........

Gestart door argilla, 11 december 2006, 09:44:40 AM

argilla

MTH heeft samen met andere modelspoorwegfabrikanten (US)een overeenkomst gemaakt met UP (union pacific) voor het gebruik van hun logo's op modelen. In een vroegere overeenkomst stond dat UP 1/2 kreeg op de verkoop van modelen met UP logo.Kan je wel indenken als andere spoorwegen SFBN, Conrail, enz... dat ging doen voor de  uitgebrachte modelen met hun logo erop. De modelen zouden nogal stijgen in prijs.

Maar.... veronderstel... dat dit naar hier komt , B , DLC, RailChem, DB, NS......enz..
Zeg niet het kan hier niet. Alleen het is tot hier nog niet doorgedrongen dat die mogelijkheid om auteursrechten te eisen op hun logo's. ( sabam zal werk hebben) bestaat.
Het zal onze modelen een stuk duurder maken, niet ?:(
Denk maar aan Lego, of Barbie poppen . Die hebben al zo'n gevecht gevoerd dacht ik .
Tenslotte is nu eenmaal zo dat het geestelijk eigendom van een logo of merk eigendom is van zijn schepper.
Maar het kan dus ook met onze modelen logo's gebeuren.

verkorte en vertaalde versie van een artikel in de Modelrailroader van deze maand.

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Blausee-Mitholz

Dat speelt ook hier allang. Werbeloks zijn iets duurder omdat de modelspoorfabrikant rechten moet afdragen aan "adverteerder" op het model. (Is bekent van HAG, heeft op bepaalde uitvoeringen trouwens ook wel eens alleen recht bedongen).
Verder is bekent dat in Nederland moeilijk gedaan wordt door Nederlanse gemeenten over "wapen" op modeltreinen. Voorheen leverde Roco bij NS 1600 model een velletje van 3 gemeente namen met "wapen" bij en Philotrain bracht een decalsetje op de markt. Dat is allemaal terug gedraaid vanwege geclaimde rechten.

Dus op bescheiden schaal speelt dit probleen al jaren in Europa.

Mvg, Johan.

Peter

Je moet er niet mee lachen, maar dat is al lang gebeurt. Roco enz. hebben een hele tijd in diskussie gelegen met de DB over het (wederrechtelijk) gebruik van de beschildering in Touristik kleuren van een 103, een 218 en een aantal waggons. Blijkbaar hebben die zich toen kunnen vinden (rechten betaald) Een tijdje geleden stond er in de Miba een artikel dat ook de DB zelf overweegt om stappen te ondernemen tegen het gebruik van de DB-logo. Ook hier zou het zich dan weer om geld draaien. Als men hier mee begint is het einde zoek.
Automerken, lokfabrieken, gebouwen enz. Iedereen zou op het gedacht kunnen komen om de modelbouw-fabrikanten hier rechten te voor laten betalen.
Met vriendelijke groeten
Peter

argilla

Dat het hier al bezig was , wist ik niet. Maar zoals reeds aangehaald ....geld. Meer en nog meer geld om aandeelhouders te plezieren.[xx(]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

jarikd

Het kan altijd nog gekker. Als ik op mijn homepage een foto wil plaatsen van bijvoorbeeld de Erasmusbrug in Rotterdam of het 2e kamergebouw in Den Haag moet ik daarvoor eerst toestemming vragen en de toegestuurde rekening betalen aan respectievelijk Ben van Berkel en Pi de Bruin.
Als er bijvoorbeeld iemand met een bom op de Erasmusbrug staat, dan mag het journaal en de krant volgens de oude regels hiervan pas beelden laten zien na toestemming van Van Berkel.

En met de nieuwe regels is het alleen maar vager geworden. Vroeger gold het aureursrecht als de Erasmusbrug op bijvoorbeeld een postkaart te zien was.Nu geld het auteursrecht als de brug het hoofdonderwerp is. Maar waar ligt de grens of een foto vanaf de Euromast een foto van de haven met daarin de Erasmusbrug is, of dat het een foto van de Erasmusbrug is met daaromheen de haven?

Zo stilaan wordt het auteursrecht misbruikt door geldwolven, die fotograven, filmers, tekenaars en schilders behandelen als dieven i.p.v. als kunstenaars.
Haalt toch uit den vreemde niet, hetgeen uw eigen land u biedt

just4fun

Eigenlijk ongelofelijk dom van de firma's om d'r geld voor te vragen.
Op alle modelspoorevenementen wordt voor hen gratis en voor niks reclame gemaakt. 't Zouden niet de modelspoorfabrikanten zijn die moeten betalen, maar de firma's die hun logo's op de modellen zien verschijnen. Tenslotte wordt Tom Boonen ook betaald om met deze of gene merknaam op z'n shirt rond te rijden [;)]. Maar ja, als de aandeelhouder geld ruikt, wil hij het voelen [V].
Groet,
Paul

locomotion

Voor zover ik weet is het ook niet mogelijk om het CIWL logo te gebruiken zonder daarvoor te betalen. Jouef heeft ooit rijtuigen moeten intrekken omdat er een claim liep van CIWL.
Locomotion

martintje

Lekker kortzichtig weer om aandeelhouders voor geldwolven uit te maken.
Er worden hier weer een paar dingen bijgehaald of door elkaar gehaald die er niets mee te maken hebben.
Als een bedrijf betaald om te adverteren maakt het bedrijf dus uit waar hij zijn naam op zet.
Gebruikt iedereen maar het logo dan zonder toestemming kan het ook gratis anti-reclame zijn.

Een bedrijf betaald veel geld voor zijn logo of beeldmerk, en dan is het logisch dat niet iedereen er maar mee aan de haal mag.
Als iemand wat wil gebruiken wat ik gemaakt heb of voor betaald heeft en iemand anders wil dat gebruiken om er ook geld aan te verdienen, prima, maar wel schuiven dan.
De treinenboeren maken de modellen niet alleen om ons een plezier te doen, maar ook om er hun bloedjes mee te voeden.
Als een NS od DB zegt gebruik het logo maar om modellen mee te tamponeren zonder te betalen, is dat mazzel voor ons, en goedmoedig van de firma's
Mvg Marty

FREMO e.V. - afd Belgiƫ

citaat:
Geplaatst door locomotion

Voor zover ik weet is het ook niet mogelijk om het CIWL logo te gebruiken zonder daarvoor te betalen. Jouef heeft ooit rijtuigen moeten intrekken omdat er een claim liep van CIWL.
Locomotion


________________________________________________________________________

Niet enkel "Joueff" heeft dit aan den leve ondervonden, wat dacht je van het failissement van "RIVAROSSI", dat was ??n van de onderliggende redenen, waarom ??n hele grote bekende aandeelhouder, zijn sponsoring heeft terug getrokken uit dit mooie modelspoor merk.

Mvg
Herman
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Peter

Pas maar op Marty of je moet gaan betalen voor de Mitropa onder je berichten. Bij mijn weten is de naam Mitropa nog altijd beschermd.
Met vriendelijke groeten
Peter

tunnelmotor2000

In de nieuwe overeenkomst staat dat U(ncle)P(iss) minder geld gaat krijgen voor het gebruik van hun logo en van de logo's van de door hen overgenomen spoormaatschappijen. Sterker nog, UP zou enkel gratis toelating geven indien het model 100% overeenkomt met het voorbeeld. Kwestie dat hun logo niet zomaar op alles wat wielen heeft en op rails rijdt toe te laten. Dit laatste kan ik enkel toejuichen. Dit is geen blinde geldklopperij meer.
 

JoVer

Klopt dat allemaal wel wat hier wordt geschreven? Van die Erasmusbrug en zo.

Ik weet dat in Belgi? je (bij voorbeeld) het Atomium of zijn afbeelding niet mag gebruiken voor commerci?le doeleinden maar voor gewoon op een website zonder winst te willen slaan uit het gebruik... ik den dat dit dan onder "public domain" valt [?]

Havoc

UP heeft nooi t1/2 van de modellen gekregen. Zo gek waren ze ook niet. Een UP loc was ongeveer 10 dollar duurder dan een andere maatschappij.

Het probleem dat zich stelt is dat als een maatschappij niets doet aan zo'n gebruik van zijn logo, ze elke bescherming kan verliezen. Een van de vele vereisten om een trade mark te kunnen stellen is dat je het niet laat verwateren. En als ze bvb modeltreinen oogluikend toestaan, en morgen begint er iemand met lampekappen, dan hebben ze geen poot om op te staan als ze nooit iets over die treinen gezegd hebben.

Maar het is belachelijk om er winst mee trachten te maken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

martintje

citaat:
Geplaatst door Havoc


Maar het is belachelijk om er winst mee trachten te maken.



Net zo belachelijk als u betaald wilt worden voor overwerk of meerwerk ??
wat is dat toch op die modelspoorforums,waar geld verdienen met iest anders dan noeste arbeid een vies woord is????

@Peter, dank u voor de waarschuwing. maar wij hebben dat keurig in Duitsland gevraagd aan de organisatie, we hebben daarbij ook een ander lettertype gebruikt. In het begin stond er ook het originele logo van Mitropa erbij, maar die hebben we om claims te voorkomen maar verwijderd uit ons beeldmerk.
Zover we uitgezocht hebben is Mitropa geen beschermde naam alleen het logo wel.
Maar zoals gezegd, we hebben toestemming gevraagd en aangezien we het mogen gebruiken zijn we dus misschien wel gewoon gematst [:)]
Mvg Marty

JoVer

citaat:
Geplaatst door martintje

citaat:
Geplaatst door Havoc


Maar het is belachelijk om er winst mee trachten te maken.



Net zo belachelijk als u betaald wilt worden voor overwerk of meerwerk ??
wat is dat toch op die modelspoorforums,waar geld verdienen met iest anders dan noeste arbeid een vies woord is????


Martintje,

je hebt wel gelijk. Inderdaad: als het te betalen is dan zijn er enkele forumers die steigeren. Je merkt dat ook in andere discussies: een loc of wagen is voor sommigen (niet allemaal!) nooit perfect genoeg en altijd te duur. Ik overdrijf misschien een beetje, maar dan toch enkel maar een beetje.

Als je je boterham met software moet verdienen dan is het nog erger: daar vinden velen het normaal dat je geen licentie betaalt en een programma gewoon gratis installeert.