Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Lima AM75 : meer technisch.

Gestart door eve, 29 november 2023, 16:02:36 PM

SuSke

Dat ziet er inderdaad beloftevol uit.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

wamc7819

Gefeliciteerd, ik heb zojuist je werk ontdekt. Daarnaast ben ik bezig met de modernisering van AM LIMA.

Stieven76

Citaat van: wamc7819 op 25 januari 2024, 15:18:31 PMGefeliciteerd, ik heb zojuist je werk ontdekt. Daarnaast ben ik bezig met de modernisering van AM LIMA.

Dat mag je hier ook altijd laten zien. Wel best in een nieuw topic. :)

eve

Dichten van het keldergat in de éénheid met de LIMA-motor.

Nu ik zeker ben dat de nieuwe aandrijving onder de vloer kan blijven, is het tijd om het "keldergat" te dichten. Dat is de opening waardoor de Lima-aandrijving in het binnenste van de kast een plaats moest vinden. De foto's zijn "werkfoto's" : een collage ter documentatie van de uitgevoerde stappen, zeer tot mijn eigen hulp bij niet-voorziene problemen.


by Erik Verleysen on Flickr

Van links naar rechts :
1. Alle bevestigings-delen voor Lima-motordraaistel worden weg gesneden of weg geslepen : onderaanzicht.

2. Omdat de zijkanten van de vloerplaat nu wel wat labiel worden, kleven we daar 2 messing L-profielen
(4 x 4 x 0,5) in met een goede 2-componenten lijm : bovenaanzicht.

3. De opening vullen we met een een op maat gesneden stuk polystyreen van 1,5 mm dikte. Ook dit kleven we met 2-componenten lijm : onderaanzicht.

4. Met wat zwarte verf ziet het er zo uit : bovenaanzicht.

Nog het gat boren voor de bevestiging van het draaistel :


by Erik Verleysen on Flickr

En verder naar het volgende probleem...

Mvg, Erik.



eve


by Erik Verleysen on Flickr

Symbolische foto voor het werk dat ik nu verricht.
Het is niet simpel...

Mvg, Erik.

adrievans

Citaat van: eve op 28 januari 2024, 11:22:17 AM
by Erik Verleysen on Flickr

Symbolische foto voor het werk dat ik nu verricht.
Het is niet simpel...

Mvg, Erik.

georganiseerde chaos ;)
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

eve

 ;D


by Erik Verleysen on Flickr

Mvg, Erik.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

eve

Lima AM75 – Motordraaistellen Prototype 2

Twee stuks gemaakt en fijngeslepen. Daar waar de motordraaistellen van de AM66 aanliepen en betrouwbaar draaiden bij 0,7 Volt, doen deze het, ondanks 2 tandwielen meer, bij 0,5 Volt.

Nu komen de contacten er aan en worden ze onder een Lima-kast ingebouwd voor de eerste dynamische testen.


by Erik Verleysen on Flickr

Mvg, Erik.

eve

Contacten geplaatst.


by Erik Verleysen on Flickr

Mvg, Erik.

stoomlokje


eve

Koppeling tussen eenheden C en D met Makette KK.
Links : op een recht spoor.
Midden : in een bocht van 480 mm.
Rechts : in een S-bocht (480 mm) zonder recht tussenstuk.


by Erik Verleysen on Flickr

Mvg, Erik.

eve

De bodemplaten van de eenheden zijn nu voorzien van Makette-KKK's (zie ook bijdrage https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,34963.0.html )


by Erik Verleysen on Flickr

Nu gaan we de eenheden mechanisch verbinden met een geschikte koppeling.

Mvg, Erik.

eve

Begonnen met kabeltjes trekken...


by Erik Verleysen on Flickr

Mvg, Erik

eve

Nu de kabels in aantocht zijn, hebben we ook even aan kop- en sluitlichten gedacht. Met LED's uiteraard.
Om het positioneren eenvoudig te maken en als steun voor de PCB (groen) is er een steun (zwart) ontworpen om alles in een oogwenk correct te monteren.


by Erik Verleysen on Flickr

Mvg, Erik.