Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Motortjes of koolborstels vervangen

Gestart door Davson, 09 november 2023, 16:31:56 PM

Davson

Hallo iedereen, Even een vraag ivm onderhoud of vervangen van motortjes.

Zelf heb ik reeds twee nmbs z locjes artikelnummer 8801 ( type 96 ) de kop weten tikken.

Ik heb deze gereinigd,toen zag ik dat de koolborstels hun beste tijd wel gehad hebben...

Volgens de handleiding hebben de koolborstels artikelnummer 8987,maar zouden nu het nummer 89871 hebben, klopt dit?

Bij mijn zoektocht naar deze koolborstels zag ik ook op internet dat men de 3-polige motor evt. Kan vervangen door een 5-polige motor artikelnummer 209454,klopt dit ook?

Nu is de vraag of het dan niet beter is om de 3-polige motor te vervangen, kwestie van betere rijeigenschappen.
De locs rijden wel nog goed,zeker na de reiniging.
Tenminste als deze 5-polige motor nog verkrijgbaar is en het ook niet te moeilijk is om deze te vervangen.
Op de site van zscale hobbo leek men een specialer  werkinstrument nodig te hebben.

Suggesties zijn welkom :)

mahtoska1

Hallo Davy,

Ik heb onlangs nog koolborstels besteld bij een Belgishe handelaar. Ik denk dat elke treinwinkel die Marklin verdeeld deze kan bestellen.

Wat betreft het vervangen van de motor. Als ik mij goed herinner zijn deze in het chassie geperst. Het is niet evident om deze te vervangen. Als je 3 pool motoren het nog goed doen, waarom zou je ze dan vervangen?

Wat het nummer van de koolborstels betreft, kan ik niet helpen. Het lijkt er op dat de 89871 smallere kooltjes hebben. Deze zijn waarschijnlijk bedoeld voor de 5 pool motor. Je zal dienen te testen of deze ook werken met 3 pool motoren.

Het vinden van een 5 pool motor zal ook niet evident zijn.

Davson

Hallo mathoska,

Bedankt voor het antwoord.

Daarmee waarschijnlijk dat er bij stond dat men dat werkinstrument nodig had.
En inderdaad,die motortjes vinden is een andere zaak...

Ik zal gewoon kooltjes bestellen bij mijn handelaar, die zal ook kunnen nakijken of dat het dan de juiste kooltjes zijn ook.

Artologic

De kooltjes van de 5 polige motoren passen ook voor de 3 polige variant, andersom werkt het niet.