Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

bollenstamper - gezocht juiste afmetingen

Gestart door perk, 05 november 2023, 08:53:19 AM

perk

Gisteren op de opendeur dan De Pijl een gesprek gehad over een bollenstamper en of we die in 3D zouden kunnen maken/printen.

Op zicht niet zo moeilijk, ware het niet dat ik geen exacte afmetingen ervan heb.   Ik heb een hoop foto's (en op Flickr staan er ook goede) maar geen echte plannen.   'k Weet hier nu ook niet in deze buurt ene zijn die ik kan opmeten.

Er zijn verschillende versies, maar die met het handvat op de bol lijkt me meest voorkomend.

Heeft iemand toevallig daar meer informatie over?  Als ik het toch ga tekenen, dan liever exact op schaal he.

alvast bedankt.

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

rgp

Patrick,

Als je van een goede foto afmetingen kunt nemen tov een gekend object, dan zal "de fout" als je alles door 87 deelt verwaarloosbaar zijn.

Roland

PeterVG

Als U mij uw emailadres kenbaar maakt dan zend ik een dossier via WeTransfer.
De afmetingen staan trouwens in het nieuwste boek van Gerard Tombroek
"Praktijkboek Modelspoorwegen" Accent op Nederland en Belgiƫ
Maar goed, mijn opmeetwerk gaat iets meer in detail.

perk

alvast bedankt, mijn email heb ik via PB doorgestuurd.  Hoe meer details hoe liever natuurlijk.

'k ben nu direct het boek eens gaan zoeken, en inderdaad op p92 staan er afmetingen.
Ik moet dat boek eens wat vaker terug lezen, er staat toch veel in.


perk

ik ben gesteld, bedankt Peter !!

nu moet ik met de collega's nog eens overleggen of we dit werkend gaat maken of niet.
Maar ik vrees dat EN werkend EN op schaal niet echt te doen gaat zijn.

Zodra ik wat verder ben, zet ik hier wel wat resultaten neer

RUNE

Niet twijfelen, werkend natuurlijk.  ;)

Kijk eens op mijn pagina Terminus p23 :
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,32102.330.html

foto's en filmpjes op mijn Flickr pagina
https://www.flickr.com/photos/192121877@N04/page2

Alvast een foto

IMG_20220315_152716 by rudi nelissen, on Flickr

perk

Het is een vaste opstelling geworden.   Met Peter's gedetailleerde afmetingen ben ik er in geslaagd iets te maken dat redelijk op schaal is.  Er lijken wel verschillende versies geweest te zijn, maar ik eigen me wat dichterlijke vrijheden toe.

We moeten nu wel eens zien hoe dit print, en wellicht moeten we nog wat aanpassen aan de beugel.

Grondplaat, arm en het gewicht zijn met beweegbare joints in Fusion360, dus kunnen we snel andere versies maken met de hendel in een andere hoek.


render totaal bollenstamper by Patrick Verret, on Flickr]

Stieven76

Die ziet er goed! Ben benieuwd hoe het zal printen.

PeterVG

De tekening ziet er prachtig uit. Ook ik ben zeer benieuwd naar het vervolg.

MoVi

Het wissel omleg apparatus noemen jullie een bollenstamper??

Ik dacht in eerste instantie aan tulpenbollen......... ;D

Ronald Visser
Ronald Visser

raf

ik heb die van shape way's ooit gekocht en ze waren zo fijn dat er van de 5 in het zakje reeds 3 kapot waren bij aankomst
ik heb meerdere keren nieuwe gekregen (gratis) maar het bleef ellende dus was ik er maar mee gestopt

vooral de bol was dikwijls afgebroken

gr raf en mooi werk
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

perk

We hebben ze al eens afgeprint, en snel een likje verf gegeven.  Het zag er goed uit, maar te fragiel.   Er braken stukjes van de beugels en de hendel onderaan af bij het verwerken.

Nu is er een 2de versie gemaakt, ietje robuster en een tikje minder schaalgetrouw.    Je moet trouwens toch al een zeer ferme loepe hebben om dat te kunnen zien.

Eerst eens afwerken en dan evalueren we het - maar het komt wel goed.   

PeterVG

Zelf heb ik er geen ervaring mee maar ze zouden bij shapeways ook in metaal kunnen leveren. Hoe dat exact zit weet ik niet maar dan zijn die dingen wel ok.
Hopelijk leest de juiste persoon hier mee en krijgen we een deskundige uitleg ;)

Klaas Zondervan

Citaat van: MoVi op 20 november 2023, 23:06:31 PMHet wissel omleg apparatus noemen jullie een bollenstamper??
Ronald, je moet wat vaker in Belgiƫ komen. :D

Als het om de afmetingen gaat, bij het stoomtreincentrum in Maldegem stond enkele jaren geleden zo'n apparaat langs de kant van de weg. Op streetview zie ik nu dat die vervangen is door een elektrische steller. Maar bij het volgende wissel staat nog een bollenstamper.
https://www.google.nl/maps/@51.2048934,3.449928,3a,54.9y,248.99h,80.19t/data=!3m6!1e1!3m4!1srm28wBQRqxuNLtlydyxJ3w!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu
Dus op naar Maldegem met een meetlat.