Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Roco Koff III voorzien van verlichting

Gestart door Stieven76, 13 oktober 2023, 13:40:14 PM

Stieven76

Hallo,

Vorige week een Koff III van Roco op de kop kunnen tikken. Ook al is het geen belg, deze stond al langer op mijn lijstje. Ik ben wel fan van zulke kleine locjes.
Het is het meest recente model, reeds voorzien van een decoder connector. Een decoder inbouwen zal dus geen probleem zijn.

Echter is er standaard geen verlichting ingebouwd en dit zou ik graag willen veranderen.
Paar vraagjes hierover:
- Heeft er iemand dit al eens gedaan? :)

- Welke kleuren van verlichting? Standaard wit vooraan en rood achteraan? Of is het een combinatie? Ik vind wel foto's op het net maar hier lijken ze allemaal wit te zijn, voor en achter.

- Stel dat er vooraan 3 witte lichten zitten en achteraan 2 rode. Wat is de beste manier om ze aan te sluiten op de decoder? De 3 witte in serie met weerstand, de 2 rode in serie met weerstand?
Iemand een voorbeeld van een aansluitschema?

Thx!

Foto's van het model:
Roco_koff-III (2) by Stieven Hultermans, on Flickr

Roco_koff-III (1) by Stieven Hultermans, on Flickr

Bundesbahnfreak

Dag Stieven.

DB steeds 3 witte vooraan en 2 witte achteraan.
Ik weet niet hoe het nu zit maar vroeger, Bundesbahnperiode, waren ze tijdens de dag bij goed weer niet verplicht om met de koplampen aan te rijden

Mvg
Rudy

Stieven76

Citaat van: Bundesbahnfreak op 13 oktober 2023, 15:21:13 PMDag Stieven.

DB steeds 3 witte vooraan en 2 witte achteraan.
Ik weet niet hoe het nu zit maar vroeger, Bundesbahnperiode, waren ze tijdens de dag bij goed weer niet verplicht om met de koplampen aan te rijden

Mvg
Rudy

Bedankt voor de info. Deze heeft dus geen rode verlichting nodig?

Bundesbahnfreak


ACFI

Maar bij het rangeren in het station hebben ze aan beide kanten drie witte lampen.

ACFI

Stieven76

Citaat van: ACFI op 13 oktober 2023, 21:13:55 PMMaar bij het rangeren in het station hebben ze aan beide kanten drie witte lampen.

ACFI

De lampenhouders achteraan zijn miniscule klein, daar ga ik nooit 2 smd's (wit + rood) in weg krijgen..
Mijn eerste idee is om:
- vooraan 3 witte smd's, aangesloten op de witte draad van de decoder.
- achteraan 2 rode smd's, aangesloten op aux1 (groen). Dan kan ik de achterlichten apart schakelen.
- eventueel 1 witte smd achteraan in de derde lamp, aangesloten op de gele draad van de decoder.
- ik heb dan zelfs nog aux2 (violet) over voor cabine verlichting. Al gaat dat weinig fraais opbrengen omdat de decoder daar zit. Ik zou al blij zijn moest ik bovenstaande tot een goed einde kunnen brengen in dit mini locje :)

Tot nu toe heb ik altijd de witte lichten vooraan en de rode achterlichten op de witte draad gezet. Om de andere kant op te rijden net hetzelfde, maar dan aangesloten op de gele draad. Werkt, lichten wisselen tijdens het veranderen van rijrichting. Is dit eigenlijk wel de goeie manier? Betreft dan oudere locs welke nog niet voorzien zijn/waren voor digitaal.

Thommy

#6
En waarom geen bi color smd? Die bestaan ook. Heb je wit (warmwit) en rood

Lijkt me het probleem van de baan. De meeneemchinees heeft dit en ook modelbouwled.nl hebben deze

Al paar keer gebruikt om ledjes te krijgen in de meeste onmogelijk kleine lensopeningen
Greetz

Thommy