Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

US modellen in H0

Gestart door bekie, 02 oktober 2023, 11:13:01 AM

bekie

Dag,

Ik heb al veel US modellen in H0 gezien, maar welke merken zijn nu op de juiste schaal gemaakt?
Als je de een bij de ander plaatst is er toch een duidelijk verschil in grootte en/of lengte?

Antoon
 

Klaas Zondervan

In het algemeen kun je stellen dat het langste model het best op schaal is.
van bijna alle locs en wagens in het grootbedrijf is informatie te vinden op het internet. Daar staat bijna altijd ook de lengte bij.

Bij breedte en hoogte is het soms andersom. Van b.v. Fleischmann is bekend dat ze vroeger modellen breder maakten om ze imposanter te laten overkomen.

Het is dus zaak om zoveel mogelijk informatie over het grootbedrijf te zoeken, dan kun je zelf uitrekenen wat correct is.

evan

Geen idee wat je er mee wil bedoelen. 

Ik heb hier veel Amerikaanse en Canadese treinen van verschillende merken en generaties en merk geen beduidende verschillen.

Kan je wat meer info geven?
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

daylight

Er zijn wel degelijk verschillen bij oudere modellen, voornamelijk van reizigersmateriaal: de Mantua streamliners en zowel de heavy- als lightweight rijtuigen van Athearn zijn verkort a la Marklin. Mantua bestaat al jaren niet meer, maar als ik me niet vergis worden de Athearn wagens nog steeds geproduceerd onder de Roundhouse merknaam. Over Roundhouse (het oude Model Die Casting, overgenomen door Horizon Hobbies, ook eigenaars van Athearn) gesproken: sommige van hun "Harriman" rijtuigen zijn, hoewel kort, wel op schaal. Hetzelfde geldt voor de oude LifeLike Harrimans en de recente Sunset/Golden Gate SP Common Standard rijtuigen.

Was het ConCor of Rivarossi dat een jaar of tien, vijftien (?) geleden bewust "shorties" uitbracht voor gebruik op kleine banen?

Als je over goederenwagens praat moet je appels met appels vergelijken, want uiteraard is er verschil tussen een 40, 50 of 60-voeter. Hetzelfde geldt voor loks: de verschillende prototypes hebben verschillende lengtes, en dus ook de modellen. Vergelijk een F- niet met een E-unit bijvoorbeeld! Op schaal zijn ze wel, op soms een paar procent na.

Zoals al gevraagd: heb je het over specifieke modellen?

Jacques D

Citaat van: bekie op 02 oktober 2023, 11:13:01 AMDag,

Ik heb al veel US modellen in H0 gezien, maar welke merken zijn nu op de juiste schaal gemaakt?
Als je de een bij de ander plaatst is er toch een duidelijk verschil in grootte en/of lengte?

Antoon

Ik heb in mijn verzameling een aantal stoomlocomotieven van Broadway Limited en die zijn volgens mij correct op schaal gemaakt.
H0 2-rail en 3-rail + H0m&H0e - Digitaal
Hoofdzakelijk stoomlocs uit alle tijdperken met bijhorende wagens. Nadruk op Belgiƫ, Duitsland en USA + stoomtrams

daylight

Antoon,

zoals al gevraagd, geef eens een paar voorbeelden!



Citaat van: bekie op 02 oktober 2023, 11:13:01 AMDag,

Ik heb al veel US modellen in H0 gezien, maar welke merken zijn nu op de juiste schaal gemaakt?
Als je de een bij de ander plaatst is er toch een duidelijk verschil in grootte en/of lengte?

Antoon

bekie

Dag, het viel me op dat er tussen bijv. Athearn, Bachmann, Walters,mehano Rivarossi, Atlas, ... toch wat verschil was. Het kan ook zijn dat er een 00 schaal tussen zat. Modellen zaten nl. niet altijd in de doos.

Alvast bedankt voor de reactiesen en de tips.
 

daylight

Ah, nu zijn we al een klein stapje verder. Klein, want nog erg algemeen.

Een voorbeeld: de huiven van oude Athearn diesels (GP9, SD9, U-boats, S-12,...) waren een paar millimeter te breed om er de dikke motor van toen (de GP9 kwam uit in de late jaren '50 als ik het goed voorheb). Dat is pas veranderd in de jaren '90 met de komst van de GP38-2 en SD40-T2. Diesels van andere merken uit die tijd leden daar ook onder lijden, maar de weinige die ik daarvan had liggen al lang op het stort. 

Ander voorbeeld: oude Mehano (en andere) diesels stonden wel eens te hoog op hun poten, met veel te dikke relingen.





Citaat van: bekie op 05 oktober 2023, 05:03:59 AMDag, het viel me op dat er tussen bijv. Athearn, Bachmann, Walters,mehano Rivarossi, Atlas, ... toch wat verschil was. Het kan ook zijn dat er een 00 schaal tussen zat. Modellen zaten nl. niet altijd in de doos.

Alvast bedankt voor de reactiesen en de tips.


Jacques D

Citaat van: bekie op 05 oktober 2023, 05:03:59 AMDag, het viel me op dat er tussen bijv. Athearn, Bachmann, Walters,mehano Rivarossi, Atlas, ... toch wat verschil was. Het kan ook zijn dat er een 00 schaal tussen zat. Modellen zaten nl. niet altijd in de doos.

Alvast bedankt voor de reactiesen en de tips.


Dat er ook 00-schaal tussen zat lijkt me twijfelachtig. 00 is bij mijn weten nooit gebruikt in de VSA, enkel in de UK.
H0 2-rail en 3-rail + H0m&H0e - Digitaal
Hoofdzakelijk stoomlocs uit alle tijdperken met bijhorende wagens. Nadruk op Belgiƫ, Duitsland en USA + stoomtrams

Dieselpower66

Naar mijn persoonlijke ervaring vind ik volgende merken het beste:
- Scale trains
- Athearn genesis
- Broadway limited
- Intermountain