Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Shelf Modelspoorbaan

Gestart door webni, 02 september 2023, 15:54:49 PM

webni

Hallo beste modelspoor bouwers.

Ik ben hier nieuw en totaal nieuw in modelspoor. Heb altijd een fasinatie gehad voor modelbouw en na 10 a 12 jaar plastic modelbouw is het tijd om te evolueren naar modelspoor. Nu enkel plaats heb ik niet echt. Er is een optie maar weet niet hoe te beginnen en vind geen info op google daarom vraag ik het hier.

Even de situatie schetsen. Ik zou een baan willen maken dat niet rond gaat. Dus gewoon recht met hier en daar wel een wissel enz... maar je hebt een begin en een einde. Hoe kan ik de trein automatisch laten heen en weer rijden tussen de twee eind sporen.

Reden dat dit automatisch moet zijn is omdat ik wel de optie heb om het op een beperkte plaat tentoon te stellen.

Kan iemand mij op weg helpen aub?

Paulogic

Nicky, hier ben je goed geland hoor. Welkom.

Een A-B baan, zoals dat heet, eventueel als boekenplank (shelf) kan je automatiseren op verschillende manieren.
Er zijn pendelautomaten die dit doen (kleine doosjes met electronica) of je gebruikt een degelijke digitale centrale
waar pendelen een der functies zijn (bvb ESU Ecos enz). Deze laatste optie verwacht wel digitale locs (met decoder dus)
en enkele terugmeldpunten waardoor de centrale weet wanneer de trein bvb op het einde is.
Ook die pendelautomaten vragen terugmelding, maar die kunnen ook met analoge treinen werken enz.
De diepere uitleg laat ik hier over aan mensen met een pendelsysteem in gebruik.
mvg,
Paul(ogic)

webni

Paulogic alvast bedankt voor de info hier ga ik al mee aan de slag.

En zijn er mensen die meer details kunnen geven over A-B baatjes dan hoor ik het graag  :)

oebr

dcc-decodertjes van bvb Lenz of ESU kan je zo programmeren dat ze heen en weer pendelen tussen 2 stukjes baan die met wat diodes in een remsectie omgezet werden. Google eens "pendelstrecke mit ABC" of zo.

https://www.lenz-elektronik.de/src/pdf/MID14_095-097.pdf

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

PeterVG

Je kan in analoog bedrijf opteren voor de pendelautomaat van Viessmann. Daarover kan je op dit forum reeds iets vinden:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=15184.0

webni

Iedereen bedankt voor de goede info. Ondertussen zijn de plannen al iets concreter geworden. Binnenkort begin ik eraan. Het zal voor mijn eerste baantje een analoge dc baan worden. En een pendel systeem van viessmann. Door jullie tips en verder zoeken op google ben ik een heel stuk verder geraakt. Enorm bedankt en binnenkort maak ik hier wel een topic zodat jullie de bouw kunnen volgen.

Bedankt 👍👍👍👍

Tothebeach

Via Ebay en eventueel marktplaats zijn er ook goedkopere varianten verkrijgbaar. Op de smalspoordagen heeft mijn  pendelbaantje feilloos gedraaid. Ik had er geen omkijken naar. De pendelautomaat kwam via marktplaats (€18 incl.verzendkosten NL).

Het leuke van zo'n shelf layout is dat het meer kans heeft van slagen, dat het ook af komt. Ik ben benieuwd naar je draadje. Ik houd wel van dit soort kleine baantjes.

Groet,
michel