Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

nieuw baan plan voor Amerikaanse baan

Gestart door marctje, 28 juli 2023, 10:23:43 AM

marctje

Citaat van: RobVille op 28 juli 2023, 19:00:56 PMIk zie alleen complete raamwerken  ;) Kwestie van definities ;D

Rob


De baan is opgebouwd uit  losse modules van 150 cm op 80 cm en alles is alleen met vijzen vast gezet zonder lijm zodat deze demonteerbaar is. Juist de kurk en de sporen worden gelijmd. De kurk met spuitlijm van pattex (deze kan met een plamuurmes gemakkelijk verwijderd worden) en de sporen met siliconelijm, dit is makkelijk te verwijderen nadien.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

SuSke

Citaat van: doomslu op 28 juli 2023, 13:16:45 PMHey Marc, dit onderwerp heb je al eens opgestart in mei: Klik hier

Enkele mensen hebben daar terechte opmerkingen gemaakt, maar blijkbaar zijn de plannen ongewijzigd gebleven.

Misschien de 2 draadjes samenvoegen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rochevalien

Marc , Als ik van jou was zou ik :
1) een minder ambitieus baanplan maken,
2) een eenvoudiger schaduwstation maken dat AFZONDERLIJK van de toekomstige baan kan staan .dus niet eronder
3) ALLES in modulles bouwen maar wel in functie van uw toekomstige ruimte in Nieuwpoort

Ik zie het door jou voorgestelde baanplan , de tussenoplossing ,niet afgeraken in 8 jaar .
Als je van meet af aan met modules gaat werken zal je veel vlugger iets kunnen afwerken en ook veel vlugger kunnen rijden . Je kan zelfs later nog wat bijbouwen ,ze hebben in Malle blijkbaar toch plaats genoeg ;)  Je kan later ,eens je in Nieuwpoort zit , met deze 'aanvangsbaan' altijd verder gaan en uitbreiden . 

RobVille

Marc, ik ben het eens met Gerrit. Je bouwt deze modelbaan voor een toekomstige ruimte, hoe is de indeling hiervan? Je gaat tal van tussenoplossingen bedenken, waarom?

[/quote]
De baan is opgebouwd uit  losse modules van 150 cm op 80 cm en alles is alleen met vijzen vast gezet zonder lijm zodat deze demonteerbaar is. Juist de kurk en de sporen worden gelijmd. De kurk met spuitlijm van pattex (deze kan met een plamuurmes gemakkelijk verwijderd worden) en de sporen met siliconelijm, dit is makkelijk te verwijderen nadien.
[/quote]


Waarom al die moeite? Zelf ben ik twee Amerikaanse modelbanen aan het bouwen, een in H0 en een in N. Nu wil ik niet zeggen dat ik alle wijsheid in pacht heb. Houdt er rekening mee dat alle bouwwerken van Amerikaanse fabrikanten lomper en grover zijn dan Europese.

Voorbeelden -->


Breedte van de module 40 cm


Breedte van de module 60 cm

Rob

I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

marctje

Citaat van: Rochevalien op 29 juli 2023, 11:54:19 AMMarc , Als ik van jou was zou ik :
1) een minder ambitieus baanplan maken,
2) een eenvoudiger schaduwstation maken dat AFZONDERLIJK van de toekomstige baan kan staan .dus niet eronder
3) ALLES in modulles bouwen maar wel in functie van uw toekomstige ruimte in Nieuwpoort

Ik zie het door jou voorgestelde baanplan , de tussenoplossing ,niet afgeraken in 8 jaar .
Als je van meet af aan met modules gaat werken zal je veel vlugger iets kunnen afwerken en ook veel vlugger kunnen rijden . Je kan zelfs later nog wat bijbouwen ,ze hebben in Malle blijkbaar toch plaats genoeg ;)  Je kan later ,eens je in Nieuwpoort zit , met deze 'aanvangsbaan' altijd verder gaan en uitbreiden . 
Inderdaad zijn dit goede voorstellen, alleen is het de bedoeling dat ik alleen het hout, de rails en de gebouwen ga recupereren omdat ik in Nieuwpoort het idee heb om hier een double deck layout te maken zonder schaduwstation maar met twee yards, 1 op elke verdieping en zo ook twee steden of zelfs een stad in de ene staat en een stad in een andere staat die dan worden verbonden met een dubbelsporige helix
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub