Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Poort spoorverbinding fabriek

Gestart door Paulogic, 18 juli 2023, 10:15:47 AM

Paulogic

Al wat vorderingen in de ontwikkeling van demo modules.
Het plan bevat een fabriekje met spoorverbinding.
Uiteraard moet de ingang beveiligd zijn met een poort en ik kwam op
het idee om dit niet "rechtstreeks" aan te drijven maar met magneten.
Zo vermijd ik enkele mogelijke euvels :
- schade door er tegen te rijden bij vergeten openen poort
- indien het systeem zou falen, kunnen de poorten open gezet worden zonder moeite
- de poort-delen zitten gewoon over een as en kan ik vervangen met andere modellen,
  of zelfs gewoon verwijderer voor transport.

Zie mijn eerste poging tot gebruik van een eigen (nieuw) YouTube kanaal...
Mijn vorige van jaren geleden lijkt verdwenen...

https://youtu.be/NsuQu6e0OOo
mvg,
Paul(ogic)

vyncky

Slim idee Paul, Ik vermoed dat er een magneet of metalen strip onder d'r poort hangt?

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Paulogic

T'is een beetje zoeken geweest maar het principe is als volgt :

De kleefbare schijfmagneten op de plexi, zijn 12 mm diameter. Deze van 10 mm waren net iets te zwak.

Ik had eerst geprobeerd met 2 kleine buis magneetjes van 3 mm lang en 2 mm diameter in de poort maar
dat werkte niet goed. Het is een gepruts om zo 2 staafjes, met ruimte tussen, met dezelfde pool naar
beneden in de poort te plaatsen. 1 stuk bleek namelijk niet voldoende, 2 deed het ook niet zo goed.

In deze poort, die nu 5 mm dik is, zit achter de c-traccs plaatjes, een gat van 5 mm met daarin de kleinste
kubus neodymium magneet van... 5 mm. Dus aan de plaatjes is de poort 7 mm dik, maar daar zoek ik nog een
dunner materiaal voor die functie. Ik dacht laserboard of zo. De magneet zal er niet uitvallen maar toch ik
wil het stevig hebben.

Wel even opletten met magneten natuurlijk. De poorten trekken elkaar ook aan in de middenstand. (niet perfect maar goed genoeg).
Dit is een gelukkig toeval omdat de schijfmagneten in een paar komen. + up en de andere - up.
Daardoor zijn de 2 kubusjes ook ondersteboven tov elkaar en trekken ze elkaar in de middenstand ook aan.
Met identieke schijfmagneten ( 2 x + up) krijg ik invloeden op het midden punt. Dan verloopt het op dat
punt met een stoot wegens de afstoting van beide magneten.

Werkt prima met een spoor eronder want het Lenz spoor is niet magnetisch en ik vermoed (hoop) dat een loc
ook geen last ervan zal hebben. Die staan namelijk een pak hoger met hun electronica en zo.
mvg,
Paul(ogic)

Metpetergaathetbeter

aan creativiteit geen gebrek, trouwens proper werk ! Voor wat staat VDB, vestiging waar worsten werden .......? ;D  ;)

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

Citaat van: Paulogic op 18 juli 2023, 11:04:57 AM....en ik vermoed (hoop) dat een loc
ook geen last ervan zal hebben. Die staan namelijk een pak hoger met hun electronica en zo.
Een loc heeft daar geen last van. Zeker niet met een stationaire magneet.

Paulogic

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 18 juli 2023, 11:08:32 AMaan creativiteit geen gebrek, trouwens proper werk ! Voor wat staat VDB, vestiging waar worsten werden .......? ;D  ;)

VDB - Vandenbossche, de familienaam van mijn vrouw.
Ik heb al een idee voor wat dit bedrijf doet maar nog veel nadenken over hoe het uit te werken.
mvg,
Paul(ogic)

Stieven76

Als ik het me goed herinner ben je van de omgeving van Burst?
Daar heb je 2 bedrijven met de naam Vandenbossche. De raamfabrikant en Kris, de (onze) dakwerker.
Maar geen enkele heeft een bedrijf met spooraansluiting  ;D

Goed gevonden met die magneten, dan kan er niks stuk getrokken worden. Zal wss wel enkel werker voor de grotere schalen?

Paulogic

Stieven,

Ik woon dichter dan je denkt... Achter uwe hoek als het ware, toch als ik kijk naar uw locatie.
Ik woon in dezelfde straat als de ALU ramen en deuren fabriek. Geen familie echter.

Ik vermoed dat ik dit even goed kan maken voor kleinere schalen hoor.
De poort afstand wordt kleiner en ik kan dit gemakkelijk aanpassen.
Ik kan ook iets maken met slechts één poort en dan mag de tandwiel structuur eruit. (bvb lange poort met één as)
Enige probleem kan zijn dat de poort, naar schaal toe, veel te dik gaat uitvallen. Alhoewel de afstand tussen
onderkant poort kleiner zal zijn dan bij Schaal O en dit misschien dan lukt met de 3 x 2 mm staafmagneetjes.
De magneetjes in de poort zitten centrum boven de schijfmagneten.

Dit is trouwens niet mijn eerste versie. Die was voorzien om onder de "plank" te monteren maar de extra 15 mm hout
was er teveel aan.
Deze versie is om in een opening te leggen. De bovenste plexi is 3 mm, wat nog ruim weg te werken is als je kurk of
zo gebruikt om je sporen op te leggen.

Deze methode ga ik ook op andere zaken proberen. Mss zelfs een wissel omleggen op deze manier. Zelfde reden, indien
stuk kan je nog altijd manueel verder.
mvg,
Paul(ogic)

Paulogic

Voor de geïnteresseerden :

Deze opbouw is gebaseerd op het gebruik van een micro-servo (RC Heli) die ik nog had liggen.
De REElY S-7361 van bij Conrad. (Hun merk). Die werkt goed en wegens toch een andere bovenbouw
hoogte dan andere micro's, is mijn concept hierop gebaseerd. Het zijn sterke servotjes met plastiek
aandrijving maar kunnen wat hebben. Dus voorlopig blijft mijn setup met dat type servo werken,
ik heb toch nog enkele reserve.

Maar, ik zou ik niet zijn mocht ik het ook eens proberen met andere servo's.
Ik heb vandaag een ESU 51805 (metal) mogen ontvangen en had ook nog enkele Futaba's S3107 liggen,
(ook door Robbe verkocht). Dus aan de slag en het werkt prima met allen.

Zoals ik al zei, de hoogte van de opbouw/hoorn is bij de Conrad een pak lager en dien ik die van bovenuit in
de plexi plaat te monteren. Daardoor staat de hoorn toch een 3 mm hoger dan de tandwielstukken. Dit werkt prima
want er is geen wrijving tussen de aandrijfstang en de andere onderdelen.

De Futaba en ESU zijn iets prijziger maar van een sterkere soort. Hun opbouw is hoger en kunnen langs onderen
gemonteerd worden. Hierdoor komt de servo-hoorn slechts ietjes hoger dan de tandwielstukken en dit werkt toch
wat vlotter, lijkt mij. Er is hierdoor bijna een recht op recht verbinding. De openingen zijn iets anders in de
servo horens waardoor je iets verder van de as komt en de servo minder ver moet uitslaan voor een even groot bereik.
Je kan ook iets dichter bij de as en dan dient de servo langer te draaien. Werkt in beide gevallen prima maar optisch
zie je weinig verschil.

Volgende stap : Ipv Servo-tester met beperkte uitslag mogelijkheid, een ESU SwitchPilot Servo proberen om de exacte
uitslag te krijgen. Poort dicht en 90° open.

Ter illustratie :

mvg,
Paul(ogic)