Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Hall sensor

Gestart door bumper, 03 juli 2023, 16:20:47 PM

bumper

Klaas,

Met alle respect voor uw voorstellen, maar ik ga mijn spoor niet meer opbreken om gescheiden secties te maken. Stroomdraden ter plaatse solderen zie ik niet zitten. Dus ik zou het graag met Hall sensoren oplossen. Ik zal eens opzoeken wanneer en wat u voor mij gedaan hebt. Hopelijk vind ik het terug. in ieder geval het schema heb ik nog. De stroomdetectie heb ik nodig om het programma van mijn Arduino ,met mijn kennis, vlot te laten verlopen. Het kan anders en ongetwijfeld beter maar ik heb nu eenmaal deze weg genomen en zou het graag zo werkende maken.
Indien het nodig is wil ik mijn volledige gedachtengang neerschrijven maar dan heb ik wel een volledige bladzijde nodig denk ik.
Ludo.
 

dani

Citaat van: bumper op 05 juli 2023, 14:51:23 PMMet alle respect voor uw voorstellen, maar ik ga mijn spoor niet meer opbreken om gescheiden secties te maken.

Daar herken ik me in...  De baan ligt er al een hele tijd en nu herbeginnen zie ik ook niet zitten.  Verwante ziel :) :)
Ik ge wel voor de optische detectie gaan denk ik.  Tenzij dat echt niet goed zou werken.   Misschien in de te veel verlichte delen van de baan onder de velux.  Zien we wel
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Okee, ik kan op afstand natuurlijk niet zien hoe lastig het is om nog iets aan de sporen te veranderen. Het was maar een suggestie.

Zelf bouw ik altijd zo dat de sporen goed bereikbaar blijven. En ik plan van tevoren wat er nodig is voor de besturing. Alles met stroomdetectie, dat werkt meestal feilloos en is in het spoor het minst zichtbaar.

bumper

Klaas,
 
Ik ben het met u eens dat qua planning het veel beter had gekund. Hoe ben ik op dit idee gekomen? Ergens gelezen dat deze sensor volledig kan weggewerkt worden met een dun laagje balast. Dus compleet onzichtbaar. Ik heb dat met stukjes rail uitgetest en dat werkte perfect. Alleen had ik geen weet van het feit dat snelheid een rol zou spelen bij het type sensor dat ik besteld had. Dus we zoeken verder tot we een oplossing gevonden hebben.

Ludo.
 

bumper

Klaas,

Als je op google intikt "stroomdetectie schema" dan krijg je als tweede item "Modelspoormagazine : probleem met stroomdetectie, gestart op 11 juli 2020"
Op blz 3 staat het schema dat u indertijd voor mij voor wisselstroom hebt ontworpen. Dacht van het ook te kunnen gebruiken voor gelijkstroom, maar het werkt maar in één richting. Is aanpassen voor twee richtingen mogelijk ?

Groeten.
Ludo.
 

Klaas Zondervan

Zie deze pagina op mijn website:
https://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html
En dan schema 3 of 3a. Werken voor beide stroomrichtingen.

bumper

Klaas,

Uw website heb ik ondertussen bezocht. Maar je vroeg toch achter dat schema van indertijd.
Probleem is de hulpspanning 24V heb ik niet (noch spanning, noch relais). Kan het ook met 12v hulpspanning want deze heb ik wel alsook de relais van 12DC.
Tijdens ons verlof, met prachtig weer, aan onze Belgische kust zijn de andere materialen ook toegekomen. Ik ga testen wat het resultaat is.

Dank en groeten.
Ludo.
 

Klaas Zondervan

Het schema 3a heb ik indertijd ontworpen voor 24V omdat ik een heleboel relais voor 24V had.
In latere spoorbanen heb ik de detectors hergebruikt op een voeding van 15V en dat werkt probleemloos zonder aanpassing.
Ik denk dat het op 12V ook wel zal werken.

Je zou dan misschien beter het schema 3 kunnen gebruiken.

bumper

Tussentijdse info :
Hall sensoren werken prima, dat is dus opgelost.
Maar stroomdetectie volgens schema 3 en met een hulpspanning van 12 V werkt niet.
Klaas is dat nog aanpasbaar of is het opnieuw beginnen ?

Groeten.
Ludo.
 

bumper

Klaas,

Stroomdetectie werkt niet. Wat ik ook probeer. Een hulpspanning van 16 V wisselspanning en een relais van 24V (toch ergens gevonden) werkt ook niet. Ik denk dat ik uw schema fout interpreteer.

Ludo.