Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Flexwissels in railplanningsoftware

Gestart door Johan Poelmans, 09 mei 2023, 08:29:57 AM

Johan Poelmans

Hey allen,

Bij de planning van een nieuwe baan (nieuwbouw, verhuis, grote kelder,...) ben ik aan het denken om flexwissels van Tillig gaan te gebruiken. Immers, tenzij je ellenlange rechte stukken wil heeft een standaard wissel toch altijd de verkeerde boog. Met flexwissels kan je de glooiende bogen die je met flexrail bereikt gewoon verderzetten in de wisselstraten (al heeft dat wel zijn beperkingen).

Maar, hoe plan je zoiets? Ik werk nu in Anyrail, en het is al een gepuzzel om met standaardwissels een passende glooiende wisselstraat te verkrijgen, zonder dat je in je flexrails met krappe bogen uitkomt. Ik speel dan meestal wat met rechte of Y wissels, om te zien wat het beste uitkomt, en dikwijls denk ik: "een tussenin maat zou hier ideaal zijn". Maar "ergens tussenin" kan behoorlijk tegenvallen als dat niet doordacht was. En als je straks met meegebogen flexwissels gaat werken, dan kan ik me voorstellen dat je binnenboog snel te krap wordt. OK, ik ben misschien kritisch op mijn minimumstraal (beoog toch 60cm minimum, en zelfs 90cm in de stukken waar gerangeerd wordt met kadees.), maar gezien de ruimte mag dat ook wel.

Is er software die daar standaard mee om kan? Andere tips?
 

SuSke

Voor zover ik weet, kan geen enkele railplan-ontwerp software daar mee weg.
Dat was voor mij de reden om mijn plannen uit te tekenen in Autocad en voor het vervolg van mijn baan de wissels zelf te maken.
Zo kan ik gelijk welke boogstraal combineren.
Lijkt een uitdaging, maar eens de eerste gemaakt is...

(leerprocess: bouw gewoon eens een standaard wissel na, dan heb je al een mal)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Johan Poelmans

Goei idee eigenlijk. Ik kan met Autocad werken, dus why not...

Heb jij nog tips met hulplijnen en dergelijke om vlot te werken?

Ik heb nu even geprobeerd in LibreCAD, en als je de hoek van een rechte "af-fabriek wissel" aanhoudt en opslaat als sjabloon, dan ga je voor bijvoorbeeld een Tillig 85344 een cirkelboog tekenen van exact 228mm lang, met de gewenste straal (de hoek je je boog maakt is het resultaat van deze 2 parameters). Plak nu je sjabloon van 15° er tegen, en teken dan een cirkel tussen de afbuigende kant en de throat van de wissel, en je binnenboog is ook bepaald... So far so good.

Maar bijvoorbeeld om de ligging van een wissel te bepalen. In Anyrail mik je een wissel op de plaats waar je denkt dat hij het beste ligt, en verbind je hem dan met flexrail, in de hoop dat je nu geen te scherpe bogen en/of S-bochten hebt. Is een beetje trial and errror... Maar ik kan mij moeilijk voorstellen dat de tekendienst van Infrabel zo te werk gaat. Gegeven 3 spooruiteindes moet je met een set hulplijnen toch de positie van een wissel kunnen bepalen die het minste gewring met zich meebrengt? Of gaat dit te ver?  8)

Groetjes,
Johan
 

SuSke

Ik werk eigenlijk net andersom.
Ik vertrek van het doorgaande en aftakkend spoor in de (juiste) hoek die ik nodig heb.
Daarna trek ik een cirkel - tangent/tangent/radius - aan de 2 sporen.
Daarna een knip in de cirkel op de raakpunten van de cirkel met de sporen.

Voor standaard wissels heb ik zo blokken aangemaakt volgens de configuratie die je vind in de cataloog van Tillig en gebruikt die. moeilijkheid bij die methode is dat je het blok moet draaien om het mooi te laten aansluiten en dat is niet altijd eenvoudig.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PeterVG

Rond planningssoftware kan ik hier absoluut niets bijbrengen. Mijn sporenplan groeit organisch. Daarmee bedoel ik dat ik niet in een virtuele PC ruimte werk om te plannen maar in de hobbykamer op schaal 1/1. Het sporenplan wordt uitgewerkt op de vloer in de hobbykamer om de ideale lijn van het hoofdspoor uit te werken. Nadat de ideale lijn gekend is bepaal ik de ruimte die ter beschikking is voor stations. Het exact uitwerken van wisselstraten doe ik wanneer de basisplaat van het station gebouwd is in de baan.

Al mijn wissels zijn opgebouwd uit Tillig bouwpakketten. Ik heb dus enige flexibiliteit om wissels in een bocht naar keuze te bouwen. De wissels kunnen net als flexrails in hun geheel gebogen worden. Aftakkende sporen liggen vast in vorm omdat ze bepaald zijn door de vaste aftakkende hoek van de wisselbouwmat van Tillig. Maar doordat er Tillig wissel bouwpakketten in meerdere lengtes beschikbaar zijn zijn er ook verscheidene aftakkende hoeken beschikbaar. Lichte aanpassingen zijn mogelijk door de basismatten lichtjes aan te passen door steunverbindingen weg te snijden zodat een aftakkend spoor toch enigsinds op vormgebied aangepast kan worden.
Het juist uitwerken van een wisselsstraat is in mijn geval een puzzel met onbebouwde basismatten van Tillig Deze zijn nog makkelijk naar wens in vorm te zetten. Hiermee schuif en plooi ik op de plaats van inbouw tot een wisselstraat voor me ligt met een vloeiende vorm. Daarna teken ik de vorm van de wissels af op de basisplaat. De volgende stap is de wissels in de juiste vorm bouwen en aansluitend installeren.
Dat vraagt allemaal tijd maar het resultaat is de moeite.

efl045

Citaat van: PeterVG op 11 mei 2023, 10:36:56 AMIs er software die daar standaard mee om kan? Andere tips?
Uiteraard, wellicht kan het met alle software planners, maar ik gebruik Wintrack en daar kun je om het even welk wissel aanmaken, voor een boogwissel gewoon alle parameters van beide bogen ingeven, meer is het niet.
https://1drv.ms/i/s!AoDtck1wTIcuhpMXMMJ45X_VAonktQ?e=8lhYXz
https://1drv.ms/i/s!AoDtck1wTIcuhpMYjvN2oUm7YIpf4g?e=mfPiEw

Johan Poelmans

@Peter VG: jou manier van werken had ik al eens zien voorbij komen ja. En het intrigeert me wel. Ik ben zoiezo meer into "shelf layouts" en "operations", en niet zo zeer de spaghettikommen zoals je in de marklin boekjes ziet voorbij komen. Bij zulke banen heb je net wel de ruimte om wat te schuiven met een emplacement. En het laat je toe je baan te laten "groeien", ipv van meet af aan een geschoenlepeld plan te hebben. Maar in je bouwverslag heb je eigenlijk weinig aandacht besteed aan de trucs en hindernissen van die werkwijze.

Als ik nu in een dubbelsporig bocht een set overloopwissels wil maken, de radii van beide sporen zijn gekend, als ik 2 flexwissels van tilling neem (ne EW5, kwestie van geen te krappe boog te hebben in de overloop), dat zou in theorie altijd uit moeten komen? Of als je de hart op hart afstand van 59mm aanhoudt, kom je nooit voor verrassingen te staan wanneer je de wisselstraat van een yard gaat aanleggen?
 

PeterVG

#7
Johan
Weinig tips en tricks over mijn manier van plannen. Zo voel jij het aan. Das een moeilijke. Ik doe maar wat eigenlijk. Gaandeweg heb ik een systeem gevormd dat werkt voor mij. Als er vragen zijn kan je ze altijd stellen.

Tillig Flex wissels omvormen tot overloopwissels in een dubbelspoor.
De voorbije maand heb ik op 2 plaatsen overloopwissels in dubbelspoor gelegd.
In dubbelspoor met een straal van 1 meter koos ik voor de flexwissels met een hartstuk van 9°. Eigenlijk is dat mijn standaard wissel. De afstand tussen dubbelspoor varieert bij mij van 49 (krappe bocht) tot 46 mm(recht). Eigenlijk maakt de afstand tussen het dubbelspoor niet uit voor de wisselbouw. De wissels pas ik steeds aan zodat ze passen.
Als ik de ruimte heb kies ik voor langere wissels en een lagere hartstuk hoek. Zo heb ik nu een keertje de 7° versie van flexwissels ingebouwd. Mooi maar een afstandvreter. 4 wissels achter mekaar gaan samen al naar 1,5m lengte. De langste wisselversie met 6° hartstuk heb ik nog ongebruikt in de doos zitten maar daar heb ik ook al plannen voor. Ik weet niet of je veel hebt aan deze zinnen maar het komt er op neer van het gewoon te proberen. Het Tillig systeem is flexibel waardoor met wat schuiven en aanpassen heel veel kan.


2x 9° bouwpakketten 85451 in een bocht met straal 1m en spoorafstand 49mm


2x 7° bouwpakketten 85435 in dubbelspoor met straal van bijna 3m en spoorafstand 47mm

Johan Poelmans

Je hebt je afbuigende sporen inderdaad afgeslepen om te laten passen, in het extreme geval kan dat zelfs geschrankt ;).

Tja, ik denk dat het probleem vooral is dat ik te perfectionistisch ben. Houdt me ook wel tegen in het maken van scenery of DIY gebouwen (wat eigenlijk gewoon proberen en desnoods terug afbreken is...). Met een sporenplan wil ik bijvoorbeeld de ligging van de volledige baan inclusief alle zijsporen en wisselstraten weten voor ik iets van onderbouw begin te bouwen, terwijl je het met flexwissels idd gewoon "laat" passen, zeker als je langs de muren werkt en niet alles bomvol sporen wil leggen. Juist een beetje opletten voor minimum boogstralen.