Nieuws:

Nu in MSM 251 BAAN: Lisette * Useldange

Hoofdmenu

Marklin NMBS set TVM 37602

Gestart door ATBtrein, 17 maart 2023, 20:44:23 PM

ATBtrein

... een vraagje waarvan ik eigenlijk niet weet in welke categorie dit moet geplaatst worden...

In de beschrijving van de dubbele Marklin set 37602 staat , 1 loc met aandrijving en 1 loc met wisselende lichten

de vraag:

Kan de 2de loc dan achteraan geplaatst worden met werking van de sluitlichten, volledig los van de 1ste loc (of opgeduwd met de frontlichten zoals een stuurstandrijtuig)

of moeten deze gekoppeld zijn?

 

raf

Ik heb zo een dubbel tractie set(37664) en in die loc zit alleen de luidspreker en de verlichting
Je kunt deze loc geen motor geven want als je de originele motor boogie gebruikt dan zijn de gaten voor de tandwiel assen te groot en zou je er busjes moeten in zetten.
Je kunt wel van een sloop loc (wat ik ook ga doen )die motor inbouwen en er dus een aparte loc van maken
Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

ATBtrein

Hallo

zijn er van deze set zo weinig verkocht dan niemand hier iets van weet?

@Raf

dank je wel, maar ik weet niet of dat deze 2 sets hetzelfde principe hebben voor het mechanisch gedeelte
 

dani

Als ik me niet vergis zie je op de onderstaande afbeelding dat BEIDE  loks een sleper hebben.
Dat zou willen zeggen dat de "dummy" lok zelf zijn stroom afneemt van de rails.
Dus ik vermod dat er een soort schakelmechanisme in zit dat door wrijving op één van de assen  een contactje maakt als de lok vooruit (of achteruit) rijdt en dat daardoor de lichtjes geschakeld worden.
Ik geloof dat ik een gelijkaardig systeem ergens in een stuurstandwagon heb zitten bij een reeks Silberling wagon.
Dat zou dus willen zeggen dat je deze dummy lok eigenlijk los van de trekkende/duwende gemotoriseerde kan gebruiken in de sleep  (of in eender welke sleep eigenlijk).

In het andere geval zou je in de koppeling tussen de beide loks één of meerdere  contactjes moeten zien (stroomvoerende koppeling)  en dan moeten ze cht wel fysiek aan elkaar gekoppeld blijven om de verlichting te laten werken.

Een derder alternatief zou zijn dat de dummy met een functie decoder is uitgerust die dan hetzelfde adres heeft als de decoder in de gemotoriseerde lok.

Volgens mij is het stelling nr 1 maar het is puur speculatie op basis van 1 enkele foto natuurlijk.
Als je de set echt in handen hebt kan je deze stelling gaan checken.  Desnoods even de dummy open maken en kijken wat er daar vanbinnen in gebeurt.

Schiet me nu niet af als ik er naast zit .



bron: https://www.cooltrain.be/BMT_DB/img/p/1/0/2/6/2/1/102621-thickbox_default.jpg

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

#4
Zoals ik kan zien zit er een starre verbinding tussen de twee locks
Net zoals bij de oudere versies er een vast verbinding stuk zat
Maar nu zijn er nem schachten geplaatst zodat ze korter gekoppeld kunnen worden
Onder een lok zitten metalen tandwielen en onder de andere een gedeelte in kunststof
https://static.maerklin.de/damcontent/38/ec/38ec04ba97e952a4a4430e512731e85c1612531663.pdf

https://static.maerklin.de/damcontent/b6/27/b627d100e1467907505ad2be5f93d9761612532379.pdf
Gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

ATBtrein

Ik denk ook dat het volgens het stuurstandrijtuig werkt en in de hoop dat je de loc los kan gebruiken en hem andere kant van de trein kan plaatsen (samen met de 'zuster'loc of gelijk welke locomotief)

want wat was de prijs ook alweer, iets tegen de 500 euro ..

 

Jurgen

De dummy werkt inderdaad zoals bij een stuurstand van Märklin. Hij heeft enkel aan 1 zijde verlichting die met de rijrichting wisselt en die is niet schakelbaar.

Standaard worden de locs geleverd met een vaste koppeling zonder verdere functies. Je kan ze eenvoudig veranderen voor gewone koppelingen.

En de prijs? Tja, die is hoog voor wat je krijgt vind ik zelf. Ik had liever 2 gemotoriseerde locs gezien of toch op zijn minst een decoder in de dummy loc.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.