ESU Lp5 micro extra versterkte uitgang toevoegen

Gestart door 755philippe, 13 maart 2023, 12:56:54 PM

755philippe

Hallo,
Ik heb een LP5 micro van Esu die 2 funktie-uitgangen heeft en 2 onversterkte uitgangen F3 en F4. Nu heb ik 1 versterkte uitgang(F3) te weinig. Nu heb ik ergens gelezen dat het mogelijk is via BC 547 een versterkte uitgang te maken van F3 of F4. iemand enig idee hoe dit moet via een schema want ben geen elektronicus.
Mvg

755philippe

bekie

Zoek even op aux34 of aux34 verstærker op het net.
 

dani

#2
*** edit***

Ik had wat  mambo-jambo neergepend maar besef dat je hier weinig mee bent aangezien je aangeeft dat je kennis van electronice beperkt is ...

Maar bij mijn weten is de 547 een NPN transistor   en  hangt het er van af of  die onversterkte uitgangen naar massa schakelen of naar een positieve spanning.

In het laatste geval dan kan het inderdaad met een weerstand (te berekenen) vanaf de uitgang naar de basis pin van de transistor en dan de "last" tussen de +  en de Collector.  De Emitter pin gaat dan naar Ground.

Indien de onversterkte uitgangen naar massa zou schakelen dan moet je een bc557 hebben (PNP)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

De onversterkte uitgangen (Logic ausgang) geven +5V in de "aan" stand.
Dus een NPN transistor gebruiken b.v. BC547.
Emitter aan de min van de decoder, basis via een weerstand naar de onversterkte uitgang en de collector is dan je versterkte uitgang.

755philippe

Hallo,
Dank zij jullie tips heb ik zo via het BLS-forum een mooi schema gevonden waarvoor dank.
Mvg