Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Diorama voor wat te leren

Gestart door perk, 08 maart 2023, 13:54:37 PM

perk

Terwijl ik met mijn draaischijf bezig was, wou ik ook proberen eens een stukje modelbouw echt af te maken en ook een aantal technieken eens te proberen.
Ik had nog nooit echt scenery gedaan, buiten wat ballasteren aan de sporen.
 
We hadden nog een stuk overschot plank liggen, en daarmee aan de slag gegaan.    Ook wat geïnspireerd op de kleine diorama's die iemand hier een tijdje geleden heeft getoond.
De bedoeling was ook een stukje spoor te hebben om een lok of wagon op te kunnen fotograferen.

Het was een hele leerervaring, met vele fouten en dingen die ik nooit meer zo zou doen.   Ook heb ik geleerd dat youtube en werkelijkheid toch niet altijd overeenkomen als je het zelf moet doen.
Uiteindelijk is het diorama weer 'organisch' gegroeid en alhoewel vele dingen niet echt uitkwamen hoe ik gepland of gehoopt had, valt het eigenlijk nogal mee.

-08032023-IMG_1609-2023 by Patrick Verret, on Flickr

de preizers zijn zeer oude versies die zelf te schilderen zijn, ook de kruiwagen en koeien zijn zo.   De bestelwagen is een geval apart.
De rest is allemaal zelf gemaakt, incl het sein dat mijn ontwerpje is.

-07032023-IMG_1571-2023 by Patrick Verret, on Flickr

De pompoenen zijn droogkorrels met verf, de bonenstaken stukjes verenstaal met Hecki bladeren op een garendraadje gelijmd en met een pincet errond gedraaid.
De bloemen zijn merendeels apart gemaakt met druppels lijm op bakpapier, daarna statisch gras en afgewerkt met kleurrijk spul (incl bevlokking maar vooral ook geschraapt waskrijt en zelfs gezeefde kippekruiden)

-08032023-IMG_1613-2023 by Patrick Verret, on Flickr

De rail is C-rail, eerst tussen de biels geschildered, dan geballasteerd met een mix van 3 Woodland scenics materialen (in verschillende dikte), dan de biels geschilderd, rails verweerd in 3 kleuren en wash tussen de biels.   Dan drybrush over de biels.

Ik heb opzettelijk niet tussen de rails geballasteerd, omdat ik dit als teststuk voor onze baan zag en ik wil daar geen risico lopen op steenjes tussen de tandwielen van de locs.

-07032023-IMG_1559-2023 by Patrick Verret, on Flickr

De boompjes zijn gevlochten met draad, stammen afgewerkt met een mix van houtlijm en babypoeder.   De stammen had ik hoger moeten maken, en het loof minder dik en rond.   Bij de 3de boom had ik het meer door.

Na vlechten tussen de takken aquariumwatten, dan gespoten in bruin, dan een mix van Noch bladeren en soms wat Hechi microlaub.   De grote loofboom is daarna van boven bespoten met geel.
Begrassing is met 2 en 6 mm Noch gedaan, wat ik daar geleerd heb is zelf een mix te maken van lengtes gras maar ook de kleuren te mengen.   Direct in nat de grotere vezels schieten was het best na een laag lagere.  (en telkens andere kleuren).   
Hierna de bloemen gezet en struiken gemaakt door met een penseel of haarlak vlekken aan te tikken en daar verschillende mixen van blaadjes op te doen.   Hoe fijner het materiaal, hoe beter dat me lukte.

Ook geleerd in oppervlaktes te werken, en op te bouwen met Woodlands Scenics fine turf in verschillende kleuren.   Ik had ook de plaat eerst geschildererd maar achteraf gezien is dat niet nodig.   De ondergrond is trouwens een mix van papier mache, lijm en tegelvoegsel brij.   

Ik had ook hier en daar metselzand gebruikt als ondergrond, maar dat nooit meer ... het zuigt vloeistoffen op (verf, water... ) en geeft een ramp daar.

De kasseien zijn Action klei met de hand gestempeld.   Daarna een ongelofelijk aantal keer geschilderd en gedrybrushed.  Afgewerkt met een mix matte en glans vernis, maar dat bleek nog te blinkend te zijn. 

De lissen zijn van een oude verfborstel gemaakt.

20230226_155154 by Patrick Verret, on Flickr

De bestelwagen is een oude Ford Transit MK2, een heel basic model zelfs zonder koplampen in.    Ik wou eens kijken of ik daar iets beter mee kon maken.

-08032023-IMG_1608-2023 by Patrick Verret, on Flickr

Uit elkaar gehaald, koplampen uitgeboord en gemaakt, gespoten met (brico gekochte) spuitbus.   Dat is niet optimaal, maar ik heb geen airbrush setup momenteel.
Dan verweerd op goed gevoel met geel, grijs, bruin en een hoop roest.

-08032023-IMG_1606-2023 by Patrick Verret, on Flickr

De belading zijn 3d print paletten, zakken (action klei) en stukjes balsa.
Ik heb niets dat zo fijn een nummerplaat kan bedrukken, dus die is gewoon een stukje plasticard met rode stift markering op.

Als verf gebruik ik vooral Vallejo acryl, en soms wat Action verf voor grote oppervlaktes. 

In het algemeen een zeer goede leerervaring, ik ben zeker dat mijn methodes niet de beste zijn maar door vele lagen van alles te leggen en verschillende kleuren en texturen te mengen vind ik dat het er redelijk natuurlijk uitziet.   Ook gemerkt dat ik snel overdrijf en dat minder soms beter is, en soms het best is even een dag te wachten en opnieuw te bekijken hoe het verder moet.





Stieven76

Ik vind dit toch een mooi diorama geworden! ;)

Klaas Zondervan

Voor een eerste poging vind ik het er goed uitzien.

Eén opmerking: de bonenranken draaien in de verkeerde richting rond de stokken.
https://groenepassies.nl/groentetuin/de-winding-van-stokbonen/

perk

^^^^^

ha, dat wist ik niet. De rare dingen van de natuur.

Mij is het nooit gelukt om bonen in de tuin te kweken, ik heb dat opgegeven. 
Maar wel tomaten en gourgettes bij de kilo.


59erke

Ik moet eerdere reacties bijtreden dat dit voor een eerste poging al op zeer hoog niveau zit.

Misschien wat tips

- Te lage stam voor de bomen ; niet wakker van liggen je hebt lage en hoge bomen, dik en dun,...
- Ondergrond schilderen : doe ik zelf ook met bruine schoolverf, zeker als uw ondergrond bestaat uit gips. Destijds ergens gelezen dat het dan minder de lijm opzuigt en gewoon blijven doen door de jaren.
- Zand ; gezeefde en goed gedroogde tuinaarde is een beter alternatief dan metselzand. Wat ook heel fijn is om mee te werken is zeezand (van het strand).
- Nummerplaten : kan je perfect printen met een inktjet of laserprinter.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

sdz1976

Knappe dinges, transit is super geworden. 8) 8)


Grtz,

Samuel.



www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Pierre

Groet Pierre.