Rheingold

Gestart door janieburton, 26 december 2022, 21:45:38 PM

janieburton

Ik heb een rijtuigen set van de Rheingold in ontvangst mogen nemen, set 4228 van Märklin; in perfecte staat. De persoon in kwestie weet dat ik met modeltreinen bezig ben maar weet niet dat ik 2-rail doe en niet 3-rail (een spreekwoord zegt: een gekregen paard moet men niet in de bek kijken). Waar de persoon die het gekocht heeft weet ik ook niet.

Nu ben ik gaan kijken op de site van Matrix en blijkbaar is de Rheingold bij Trix uitgebracht onder het nummer 21928 inclusief met locomotief.

De rijtuigen uit de set 4228 zijn niet zomaar om te bouwen naar 2 rail door gewoon gelijkstroom wieltjes en 2 plaketjes stroomafnemers te plaatsen onder de rijtuigen te plaatsen daar de stroom op de bogies langs twee zijden wordt afgenomen door een metalen plaat waarin de wielen zitten en waarop langs beide zijden de details(aspotten, vering, enz..) zijn vastgezet met een vijsje en deze metalen plaat die zit met een bevestigings ring (de juiste Nederlandse benaming ken ik niet) vast aan de onderkant van het rijtuig.

Op de Trix site staat wel een aantal documenten die men kan downloaden met onderdeelnummers voor de locomotief maar als men op de nummers van de rijtuigen klikt krijgt men een blanco pagina.

https://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?brand=2&artikelnummer=21928&lang=2

Ik dacht om de Märklin bogies te vervangen door Trix bogies maar blijkbaar is er geen onderdelenlijst voor de Rheingold rijtuigen.

Weet iemand een werkende pagina met e onderdelen lijst voor deze rijtuigen of een andere oplossing?
 

SuSke

In de lijst achter de exploded view van de loc staat toch de complete onderdelenlijst. Daar worden de wielen  voor wisselstroom en gelijkstroom aangegeven.

Kan je voor die bevestigingsplaat waarin de wielen lopen niet even een foto plaatsen?
Kunnen we misschien meedenken aan een andere oplossing.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

janieburton

Citaat van: SuSke op 26 december 2022, 22:48:57 PM
In de lijst achter de exploded view van de loc staat toch de complete onderdelenlijst. Daar worden de wielen  voor wisselstroom en gelijkstroom aangegeven.


Dan heb ik er over gezien. Feitelijk is de metalen plaat de bogie waar de assen in zitten

Citaat van: SuSke op 26 december 2022, 22:48:57 PM

Kan je voor die bevestigingsplaat waarin de wielen lopen niet even een foto plaatsen?
Kunnen we misschien meedenken aan een andere oplossing.

Ik ga proberen om een foto te plaatsen.
 

janieburton



foto website gratis

Hier zijn de foto's van de bogies.

Op de eerste foto zie je de metalen plaat.

Op de 2de foto zie dat de metalen plaat overgaat in 2 smalle strookjes die op het uiteinde gaatjes hebben om de wielas vast te houden.
 

krispy

Als de wielflensen van de dc wielen het metaal niet raken zou er geen probleem mogen optreden volgens mij
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

RobVille

#5
Deze set destijds ook aangeschaft. In de bagagewagon heb ik een functiedecoder laten inbouwen bij de aankoop voor het aansturen van de tafellampen, verlichting in elke wagon (door verkoper ingebouwd ) en de sluitlichten. Wil je de tafellampen en sluitverlichting verder gebruiken?

Onder de bagagewagon is een sleper geplaatst die verbonden is met een platine in de bodem van deze wagon. Alle wielen van de wagons fungeren als massaverbinding. De wagons zijn onderling doorverbonden met een vaste, stroomgeleidende koppeling. Deze koppelingen zijn erg fragiel, continue gedonder. De bijgeleverde mal heb je echt nodig. De rijtuigen zijn van metaal en erg lastig te openen. Je moet lipjes terugbuigen om de kap te verwijderen. Op deze site wordt de demontage van de kap uitgelegd --> http://www.ralf-bueker.de/oeffnen_eines_4228.htm Deze willen nog weleens afbreken. Kortom, volgens mij ben je er niet door het omwisselen van de wielen. Nu heeft Märklin trouwens losse, stroomvoerende koppelingen!

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

SuSke

Zoals door Kris (Krispy) wordt aangehaald en tevens omdat er afzonderlijke wielen worden aangeboden, lijkt het me het proberen waard om er eenzijdig geïsoleerde gelijkstroomwielen in te steken.
Dat moeten niet per sé de Märklin wielen zijn, zolang de maatvoering maar klopt.
Door éénzijdig geïsoleerde wielen te gebruiken zou je op beide bougies de wielen zo kunnen zetten dat het ene paar rechts stroom afneemt en het andere links. Je kan dan een stroomafnemer monteren op het metalen deel en tegen de as laten lopen en zo binnenverlichting voeden in elk rijtuig.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

rgp

Suske,

Zijn die twee metalen plaatjes waar de wielen in draaien, niet met elkaar verbonden ?

Roland

RobVille

Als je even de moeite neemt om mijn link te openen, dan kom je volgende tekening tegen -->



Misschien kan je er iets mee ...

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

janieburton

#9
Citaat van: rgp op 28 december 2022, 20:41:42 PM
Suske,

Zijn die twee metalen plaatjes waar de wielen in draaien, niet met elkaar verbonden ?

Roland

Het is één metalen plaatje waar de wielen in draaien.

Citaat van: SuSke op 28 december 2022, 14:09:45 PM
Zoals door Kris (Krispy) wordt aangehaald en tevens omdat er afzonderlijke wielen worden aangeboden, lijkt het me het proberen waard om er eenzijdig geïsoleerde gelijkstroomwielen in te steken.
Dat moeten niet per sé de Märklin wielen zijn, zolang de maatvoering maar klopt.
Door éénzijdig geïsoleerde wielen te gebruiken zou je op beide bougies de wielen zo kunnen zetten dat het ene paar rechts stroom afneemt en het andere links. Je kan dan een stroomafnemer monteren op het metalen deel en tegen de as laten lopen en zo binnenverlichting voeden in elk rijtuig.

Omdat het één metalen plaatje is kan men wel eenzijdige geïsoleerde wielen gebruiken maar de geïsoleerde wielen moeten wel allemaal aan de zelfde zijde staan.

Märklin heeft voor dit treinstel geïsoleerde wielen E700580 met stompe punt. Ik ga 20 stuks van die asjes bestellen en hoop dat het lukt, ook moet ik het nummer vinden voor de stroomafnemer om de sleper te vervangen. Ik hoop dat het lukt met e asjes.

@Rob,

Als ik het zo de exploded view zie dan zit het toch raar ineen.

Citaat van: RobVille op 27 december 2022, 23:08:54 PM
Deze set destijds ook aangeschaft. In de bagagewagon heb ik een functiedecoder laten inbouwen bij de aankoop voor het aansturen van de tafellampen, verlichting in elke wagon (door verkoper ingebouwd ) en de sluitlichten. Wil je de tafellampen en sluitverlichting verder gebruiken?

Rob

Ik wil wel de sluitverlichting en de tafellampen gebruiken.
 

Jurgen

30 seconden zoeken: Trix variant van deze set is T21214. Identiek aan die van Märklin, maar dan voor Trix.

Set 21928 is dus een totaal andere set!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

janieburton

#11
Citaat van: Jurgen op 29 december 2022, 11:43:02 AM
30 seconden zoeken: Trix variant van deze set is T21214. Identiek aan die van Märklin, maar dan voor Trix.

Set 21928 is dus een totaal andere set!

Jurgen,

Dank voor de info

Ik heb gezocht naar het nummer voor de stroomafnemer, maar daar mijn Duitse kennis onbestaande is vind ik de beschrijving niet terug in de onderdelen lijst

Kan het zijn dat dat blattfeder is?
 

SuSke

Citaat van: rgp op 28 december 2022, 20:41:42 PM
Suske,

Zijn die twee metalen plaatjes waar de wielen in draaien, niet met elkaar verbonden ?

Roland

Normaal zitten bij geïsoleerde assen de wielen op een plastiek bus over de as.
De isolatie zit dus tussen wiel en as.
Zolang het wiel het plaatje niet raakt, is er geen risico op kortsluiting.
Vandaar dat de maatvoering moet kloppen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Jurgen

Citaat van: janieburton op 29 december 2022, 15:55:32 PM
Kan het zijn dat dat blattfeder is?

Yasmine zong het ooit al eens: "Da's een goeie vraag!". (Voor zij die Yasmine niet kennen, dat was een Belgische zangeres. Helaas veel te vroeg gestorven door zelfdoding).


Maar dus, ik heb geen idee wat de Nederlandse benaming is. En Google Translate weet het ook niet! Ik ga je dus niet kunnen helpen, maar misschien zijn er andere goede zielen op het forum die een juiste vertaling kunnen geven?

Ik heb de handleiding ook niet bekeken, maar staat er geen afbeelding bij waar je iets uit kan opmaken?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

janieburton

Citaat van: Jurgen op 29 december 2022, 19:13:12 PM

Ik heb de handleiding ook niet bekeken, maar staat er geen afbeelding bij waar je iets uit kan opmaken?

Bij de Trix pagina van de set T21214, bij de downloads kan men niets openen.

https://www.trix.de/de/produkte/details/article/21214

Bij de stet 21928 met locomotief kan men wel een onderdelenlijst openen.

https://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?brand=2&artikelnummer=21928&lang=1

Er is een exploded view voor de loc maar niet voor de rijtuigen, en bij de loc maakt de stroomafnemer deel uit met andere onderdelen die dan 1 bestelnummer heeft.