Beleid LS Models

Gestart door ERVIN, 10 december 2022, 20:08:54 PM

eve

Dag Suske,

Ik denk dat je voor de LS Models juist niet de decoders moet nemen met "MKL" suffix, maar de NEM660-ers.
Maar zoek eens op wat LS Models daarover zegt of schrijft of niet...

Mvg, Erik.

Peter

Dit is de informatie die je op de website van een handelaar vind.
Ls vermeld dus blijkbaar ook niet aan de handelaar welk type decoder in die lok moet, buiten het feit dat
het een 21 polige MTC moet zijn

Beschrijving & Gegevens
Electric locomotive Siemens Vectron of the "Flixtrain/Railpool", Epoch VI

Model features 21-pole interface (MTC) for digital decoder input. Triple headlights and two taillights alternating with direction of travel. NEM 362 coupler pocket and short coupling cinematic.
Fabrikant:    LS Models
Artikelno.:   16074
EAN:   2000000323145
Spoor:    H0
Spooronderneming:   Private
Tijdvak:   VI
Stroomsysteem:    DC
Digital-Decoder   Nein
Schnittstelle:   Elektrische Schnittstelle für Triebfahrzeuge mit 21pol. Steckvorrichtung
Motor   5-pol. Motor
Schwungmasse:   Ja
Kupplung:   Schacht NEM 362 mit KK-Kinematik
Spitzenlicht:   3-Spitzenlicht fahrtrichtungsabhängig / 2-Schlussleuchten, fahrtrichtungsabhängig
    
Verschijningsdatum:   Q4/2019
Fabrikantprijs:   279,90 €
Met vriendelijke groeten
Peter

janieburton

Als je een ls loc heb zonder decoder kan men dan daarna een ls decoder bestellen voor dat model?
 

rgp

Allen,

Er wordt hier nogal wat geschreven over het feit dat men zelf iets wenst te installeren wat de fabrikant ook levert.
Buiten dat men het graag doet, zie ik niet de meerwaarde om niet de versie van de fabrikant te nemen.  Kan iemand hier enkele objectieve redenen geven ?
Er wordt nogal op LS "geschoten" omdat ze niet het achterste van hun tong laten zien aangaande het digitale ?  Mss om zichzelf te beschermen ?

Aan "pandur"
" De klant moet het dan maar "slikken" schrijf je.  Is dat ook niet in andere sectoren zo; vb: ik koop een nieuwe auto en ik moet maar slikken dat ze er banden van merk "x" opleggen en niet het merk "y" waar ik altijd mee rijd.

Roland

eve

Bijdrage van rgp Roland.

Citaat :
"Er wordt hier nogal wat geschreven over het feit dat men zelf iets wenst te installeren wat de fabrikant ook levert.
Buiten dat men het graag doet, zie ik niet de meerwaarde om niet de versie van de fabrikant te nemen.  Kan iemand hier enkele objectieve redenen geven ?"

– De prijs zal wel een criterium zijn zeker ?
– Het zou kunnen dat men niet zo tevreden is met de eigenschappen van het huismerk van LS Models en daarom een ander fabricaat wil. Bvb je koopt een auto met banden van het merk "x" en je wilt banden van het merk "y". Komt u dat bekend voor ?

Citaat :
"Er wordt nogal op LS "geschoten" omdat ze niet het achterste van hun tong laten zien aangaande het digitale ?  Mss om zichzelf te beschermen ?"

– Het simpele feit dat ze de loc ook verkopen zonder decoder maar met interface verplicht ze op te geven aan WELKE norm de in te pluggen decoders moeten voldoen zonder schade aan kunnen te richten.

Citaat :
Aan "pandur"
" De klant moet het dan maar "slikken" schrijf je.  Is dat ook niet in andere sectoren zo; vb: ik koop een nieuwe auto en ik moet maar slikken dat ze er banden van merk "x" opleggen en niet het merk "y" waar ik altijd mee rijd.

– Het is niet omdat het in een sector zo is, dat het ook in een andere sector zo moet/mag gaan.
Niets belet u om met uw auto van de verdeler-garage te rijden naar een bandencentrale en de banden van uw keuze te laten monteren. Verkoop de rest.
(PS. : Ik heb juist hetzelfde meegemaakt !)

Mvg, Erik.

Metpetergaathetbeter

tja dat moet je onderhandelen en moet je in je koopovereenkomst trachten te krijgen.

Zolang jij niet tekent stel jij de voorwaarden aan hen en niet omgekeerd, er zijn ook andere waar je een auto kan/mag kopen.

Hoewel dit nu(Covid,aanvoer computers,Oekraine even anders ligt met de beperkte produktiecapaciteit van o.a. comp.chips, boordcomputer/wisselstukken/.....nu valt er niet te onderhandelen over het is ja ik koop hem en hij dan komt binnen 10 minj iemand anders kijken

SuSke

Citaat van: eve op 12 december 2022, 11:56:37 AM
...
Ik denk dat je voor de LS Models juist niet de decoders moet nemen met "MKL" suffix, maar de NEM660-ers.
...

Ik heb in een LSM een gewone LoPi4 21MTC DCC (bij gebrek aan LoPi5 21MTC M4) gestoken.
De lok rijdt perfect maar schakelt zijn licht niet.

Wat zou moeten kunnen is dus een LSM DCC-S uitlezen en daaruit trachten te achterhalen hoe de Aux'en aangesloten zijn en dan alles in de LoPi4 aan te passen. Wordt nog een leuke oefening dus.
Lukt dat niet, dan misschien toch een LoPi5 21MTC M4 er in pluggen.

Voor loc's van VBV is dat in ieder geval het makkelijkst.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ERVIN

@Suske , zie PM voor de Function Mapping van de aangepaste Lopi 5.  ;)

Thommy

Citaat van: rgp op 12 december 2022, 14:06:47 PM
Allen,

Er wordt hier nogal wat geschreven over het feit dat men zelf iets wenst te installeren wat de fabrikant ook levert.
Buiten dat men het graag doet, zie ik niet de meerwaarde om niet de versie van de fabrikant te nemen.  Kan iemand hier enkele objectieve redenen geven ?

Stel je koopt een 2de hands loc. Iemand kocht die en verkoopt relatief snel zijn analoog model. Ik wil die digitaal, dan moet er toch een manier zijn om zelf een decoder in te pluggen zonder de boel aan hort te krijgen?
Greetz

Thommy

patrick smout

Na alle reacties gelezen te hebben is mijn conclusie dat het dus "wel kan" maar dat er "niet geweten is hoe".
In het midden gelaten of dergelijke info nu wel/niet vrij beschikbaar moet zijn kan je toch redelijk risicoloos e.e.a. uitzoeken om een analoog model te digitaliseren met een decoder naar keuze. Uiteindelijk heb je met 6-8 uitgangen een beperkt aantal mogelijke combinaties.
Plaats een weerstand van enkele K in serie met alle F/Aux'n en ga de combinaties af door aan 0V/VDD te hangen. Je bent er een uurtje zoet mee (niet iedereen kijkt voetbal  ;) ) en klaar.
Nu is dit wel binnen mijn comfortzone. Voor zaken buiten mijn comfortzone moet ik ook de overweging maken mijn grenzen te verleggen of een bedrag neer te leggen voor een kant-en-klaar oplossing die misschien maar voor 70% aan mijn wensen voldoet. In dat laatste geval heb ik ook de keuze om mijn geld ergens anders aan te spenderen.
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Ludwigdc

Heel die ratamaklan hier over zelf een decoder aanpassen is naast de kwestie. Ik zou best tevreden zijn met een ls lok met een DCC decoder zonder sound door Ls geleverd. Ze kunnen wel de AC versie leveren met een gewone decoder zonder sound waarom doen ze dat niet voor de DCC versies? Is dat nu zoveel gevraagd.
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

Floris

Wat voor gekke streken haalt LS dan uit? Kwam bij een biervliet-treinstel wel wat tegen dat men F0 alleen gebruikt voor de richtingbepaling, dan aux 1 erbij frontlicht, aux 2 sluitlicht, aux 3 cabineverlichting (of t precies die uitgangen waren geen idee meer) etc. Kwestie van gewoon een decoder in je trein en als een aap met een roestig horloge knopjes drukken en je ziet vanzelf wel wat wat doet... Kwam ik zelfs met mijn totale desinteresse voor digitaal spul nog wel redelijk uit. (nouja toen ik er eenmaal een decoder in had zitten waarvan alle uitgangen het deden dan he  :-X)

patrick smout

De pragmatische aanpak ... +1  ;)

De wat vreemde functiemapping is het gevolg van de slimmigheden die ingebouwd moeten worden om mee te zijn in het opbod aan functies in een loc. In een ver verleden had je de decoder signalen front en rear die effectief de front en sluitverlichting aanstuurden. Beiden werden gemapt naar F0 en adhv de rijrichting omgeschakeld. Op een bepaald moment komt er iemand op de proppen met richtingafhankelijke cabineverlichting die apart schakelbaar moet zijn etc. Op een bepaald moment zijn de decoderuitgangen front en rear niet langer de front/ rear sluitlichten maar wel een signaal dat alle verbruikers voor een bepaalde richting activeert/deactiveert. F0 zit daar in de mapping zelfs niet meer in verknoopt. Het aan/uit schakelen van de diverse functies loopt dan via AUX..
Plaats in een dergelijke loc een decoder met standaard F0 mapping en die doet niet wat er verwacht wordt. Is dit de schuld van de fabrikant? Mij lijkt dat deze enkel een antwoord probeert te verzinnen op de onverzadigbare honger naar meer functionaliteit. Eenvoudigste oplossing is terug naar het tijdperk met slechts enkele functies. Iedereen tevreden toch?
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

ERVIN

Absoluut Patrick , ik ben dan ook niet veeleisend hoor , ik hoef geen noodverlichting , geen rangeerlichten enz... Ik ben al blij met schakelbaar sluitlicht en eventueel cabineverlichting.  ;)

Floris

och, vind die functies wel lollig, en snap inmiddels de manier van schakelen (en t voordeel dat je per nieuwe richtingafhankelijke functie steeds maar 1 uitgang nodig hebt) ook wel, dr is alleen een keer dat je m voor t eerst tegenkomt. Was wel benieuwd of LS ook nog wat leuks bedacht had.