Foto's van Spichtenberg tunnel (Louise-Marie tunnel)

Gestart door mahtoska1, 10 oktober 2022, 21:12:05 PM

mahtoska1

Ik ben op zoek naar foto's van Spichtenberg tunnel (Louise-Marie tunnel). Ik heb er al enkele op internet gevonden, maar veel zijn er dat niet.
Kan iemand helpen?

loco

Het is erg dat ik het moet zeggen, maar ik heb geen enkele foto. Ik ben sinds 1976 misschien wel 100 keer op de Spichtenberg geweest, al was het maar dat boven links op de weg een bankje staat waar je in de zomer rustig kunt genieten van de omgeving. Ook aan de ingang van de tunnel ben ik vaak geweest. Vroeger (en misschien nu nog) kon je er door wandelen naar Louise-Marie waar we dan de trein naar Oudenaarde namen. Er staat of stond aan de ingang van de tunnel een drukknop voor het licht in de tunnel. Een aantal jaar geleden is het spoor grondig vernieuwd en de bedding is serieus opgehoogd. Je kunt er nog steeds gemakkelijk bij. Voor de tunnel is er een pad door de struiken die je naar de tunnelingang leidt. Waarschijnlijk wordt dit pad nog steeds gebruikt door de spoormannen. Ik heb nooit foto's gemaakt. Als ik met vakantie ben maak ik nooit treinenfoto's. Jammer. Als je geen foto's meer vindt, raad ik aan om op een koude winterdag als het goed vriest naar Nukerke te trekken en een mooie wandeling te maken en langs de ingang van de tunnel te gaan. Het is er rustig en er valt niets te beleven zodat je ongestoord kunt genieten. En vergeet niet het bankje op te zoeken.

Klaas Zondervan

Ik heb daar ongeveer 10 jaar geleden foto's gemaakt. Kon ze aanvankelijk niet terugvinden, maar ze blijken nog op mijn oude computer te staan. Foto's van het noordelijke en het zuidelijke portaal. Nu bezig om ze over te hevelen naar mijn nieuwe pc. Daarna gaan ze op flickr. Tot later.

Klaas Zondervan



Metpetergaathetbeter

Google afbeeldingen  Spichtenberg tunnel en je hebt er nog een hele hoop meer als ook filmpjes( en eigenlijk nog veel interessantere dan de eerdere)

rixke rail

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN


Klaas Zondervan

Er is op het internet heel wat informatie te vinden over deze tunnel. Maar wat ik nog niet heb gevonden is de manier waarop de tunnel is gebouwd. In google maps is op de luchtfoto's tussen de Ommegangstraat en de Keizerrei een mooie recht afgebakende strook land te zien, recht boven de tunnel. Daarom denk ik dat de tunnel in open bouw tot stand is gekomen. Ze hebben dus een sleuf door de heuvel gegraven, daarin de tunnel gebouwd en toen de sleuf weer dichtgegooid. Zie ik dat goed, of is het anders gegaan?

mahtoska1

Bedank allemaal. Sommige van deze links had ik reeds zelf gevonden.

guyedgard

Citaat van: Klaas Zondervan op 11 oktober 2022, 21:22:33 PM
Er is op het internet heel wat informatie te vinden over deze tunnel. Maar wat ik nog niet heb gevonden is de manier waarop de tunnel is gebouwd. In google maps is op de luchtfoto's tussen de Ommegangstraat en de Keizerrei een mooie recht afgebakende strook land te zien, recht boven de tunnel. Daarom denk ik dat de tunnel in open bouw tot stand is gekomen. Ze hebben dus een sleuf door de heuvel gegraven, daarin de tunnel gebouwd en toen de sleuf weer dichtgegooid. Zie ik dat goed, of is het anders gegaan?

volgens mijn logica, neem eens contact op met de gemeentediensten van de betrokken gemeente Maarkedal
 

Waterman

In de uitgebreide fotocollectie van deze man zijn wel enige foto's van de tunnel Louise-Marie en omgeving te vinden: https://www.flickr.com/photos/eparanoia

Je zal wel even bezig zijn met al zijn foto's te doorzoeken. Niet dat dit erg is.

chef garde

Heeft Hitler er eigenlijk in overnacht met zijn trein??

loco

De meeste foto's tonen de tunnel aan de kant van Louise-Marie (Ronse). Op de achtergrond zie je dan wel de Spichtenberg, maar aan de andere kant heb je de tunnelingang aan de Spichtenberg en de gelijknamige straatnaam. Ik dacht dat hiervan foto's werden gezocht zoals bezorgd door Klaas Z.
Er is (of was) wel een heemkundige kring in Maarkedal, maar die is eerder gevestigd in Etikhove en niet in Nukerke. Misschien vind je daar de gewenste info over de bouw van de tunnel. 

Metpetergaathetbeter

#14
Citaat van: chef garde op 13 oktober 2022, 10:46:46 AM
Heeft Hitler er eigenlijk in overnacht met zijn trein??
https://www.wandeleninvlaamseardennen.be/nl/routes/hemelberg-spichtenberg/108/pdf/  wordt toch op meerdere plaatsen zo omschreven, daar niemand hier oud genoeg is het hier te bevestigen of erbij te zijn kunnen we dat als een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid beschouwen. Ook las ik dat Goering(of was dat op dezelfde trein) https://www.routeyou.com/nl-be/location/view/47450084/tunnel-spichtenberg er ook eens, wat ook wel een mogelijkheid zo kunnen zijn want ik zag ooit foto's van Goering die de serres in De Pinte bezocht(gelegen net voor het station op de linkerkant komende van Gent). Die serres behoorden toen nog niet aan de stad Gent(1952) waar zij bloemen ,e.d kweekten/nu nog dacht ik(ik woon er al meer dan 25 jaar niet meer)   

https://www.realo.be/nl/stationsstraat-1-9840-de-pinte/4211654blijkbaar pas na WOII in Gentse handen)