Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Wat moet een loc kosten ?

Gestart door Alberke, 05 oktober 2022, 16:17:52 PM

Jurgen

Citaat van: Klaas Zondervan op 07 oktober 2022, 17:27:50 PM
Citaat van: Jurgen op 07 oktober 2022, 17:03:07 PM
Alles van Märklin past perfect op de rails van Märklin, alles van Roco op de rails van Roco. Maar ga je mixen, dan kan je problemen verwachten en heb je geen enkele reden om te klagen bij de fabrikant. Op hun eigen railsystemen past alles perfect, dus zij hebben hun ding gedaan.
De maatvoering van wielen en wissels verschilt bij Märklin zo zeer van die bij het 2-rail systeem dat het per definitie niet compatibel is. En je moet echt niet verwachten dat Märklin zich gaat aanpassen.

Ik heb ook niet gezegd dat Märklin zich gaat aanpassen hé. Mijn punt was net dat ze het niet doen, net als de andere fabrikanten zich niet zullen aanpassen.
Maar de inspanningen die alle fabrikanten doen, die gaan wel al héél ver.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

rgp

Jurgen,

Marklin en bij uitbreiding alle 3 rail fabrikaten hebben andere afmetingen dan 2R. Kijk de desbetreffende NEM die al 40 jaar bestaat .

Het is dus logisch dat een lok of wagon met 2R afmetingen niet probleemloos zal rijden op een 3R baan.

Roland

rgp

Gerrit,

Idd, maar wel niet beschikbaar ! En daarenboven stel ik mij de vraag hoeveel er van verkocht worden aan MODELtreinliefhebbers.

Roland

rgp

Johan,

Als er ene in de vaart springt, springen ze allemaal ?

Als je pertinent weet dat het nie5 waar is, geef dan cijfers, maar toen werd het stil.

Roland

Jurgen

Citaat van: rgp op 08 oktober 2022, 12:03:09 PM
Jurgen,

Marklin en bij uitbreiding alle 3 rail fabrikaten hebben andere afmetingen dan 2R. Kijk de desbetreffende NEM die al 40 jaar bestaat .

Het is dus logisch dat een lok of wagon met 2R afmetingen niet probleemloos zal rijden op een 3R baan.

Roland

Roland, heb ik nu ergens gezegd dat het probleemloos zal zijn? Ik denk het niet hé. Ik zeg dat ze hun best doen om het zo compatibel mogelijk te maken, maar dat je nadien niet moet klagen als het toch niet lukt.
Ik heb geen idee hoe ik het nog anders moet verwoorden hoor.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Klaas Zondervan

Citaat van: Jurgen op 08 oktober 2022, 12:11:46 PM
Ik zeg dat ze hun best doen om het zo compatibel mogelijk te maken,
Dat doen ze juist niet. Tenminste, als het gaan om het Märklin systeem tegenover 2-rail. Dat is niet compatibel en zal het ook nooit worden. De maatverschillen zijn te groot om een tussenweg te vinden.

raf

Ik rij de twee op Marklin K rails zonder problemen .
Roco ,Lima ,Marklin,Fleischemann ,Piko noem maar op het rijd allemaal .
Roco loc's met een sleper er onder geklikt  "zelfs de oude met dikke motor" op DCC esu decoder V5 en rije rudie rije .
Piko brengt zelfs loc's uit die fabriek af voorzien zijn om een sleper onder te monteren .

De wiel afstanden zijn op de K rails geen enkel probleem .
Het enige wat wel een probleem is dat is de flens hoogte .Ik heb hier een mehano reeks 51 met wel heel kleine flensjes en die wil in de bochten er wel eens uit wippen .
Maar hij doet dit ook op de 2 rail baan dus ????
Maar we wijken af van het topic dus als ik een loc mooi vind dan koop ik hem maar als hij boven een bepaalde prijs zit dan blijft hij mooi in de winkel staan tot iemand anders hem koopt.

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rochevalien

Roland , Is het niet de bedoeling om een goedkoper /simpeler model aan te bieden aan de instappers in de hobby? Dit moesten meer merken doen ,er zouden meer mensen aangetrokken worden tot de hobby . Daarbij , er zijn zeker modelspoorders die deze modellen ook kopen .

Floris

Citaat van: rgp op 08 oktober 2022, 12:04:14 PM
Gerrit,

Idd, maar wel niet beschikbaar ! En daarenboven stel ik mij de vraag hoeveel er van verkocht worden aan MODELtreinliefhebbers.

Roland
aan mij zijn er toch wel heel wat hobbysegment-locs verkocht, vooral van roco trouwens. Twee keurig lopende draaistelletjes vol tandwielen die op elkaar passen, mooi motortje, cardans etc... Weinig kans dat je dat spul los gaat vinden voor dat geld.  8)

Metpetergaathetbeter

zo'n loc's wil ik meer dan 40 jaar niet meer, ziet er uit als speelgoed

Floris

tja, rauwe aardappels zijn ook niet te vreten, t gaat erom wat je ermee doet...  :P

stoomlokje

rangeerlocs maken voor de staalfabriek ;)

janieburton

#72
Vroeger was het simpler men had goedkope merken, duurdere merken, dure merken en zeer dure merken.

Als men goedkope modellen wou dan kocht je Lima, het reed maar het reed wel te snel, afweking zeer rudimentair.

Iets duurder maar niet veel duurder dat was Jouef, het reed maar ook te snel, soms slechte overbrenging, afwerking minimalistisch maar Jouef had wel huisjes en een elektronisch bloksysteem en een seinbrug en een seinpaal.

Wou je meer afwerking dan kon je kiezen uit Roco, Liliput, Fleischmann en Rivarossi vernoemde merken waren duurder dan de 2 boven staande merken.

Liliput redelijke rijkwaliteit en redelijke afwerking met veel details; als er naar keek dan vielen de details bijwijzen van spreken eraf( sarcastisch bedoeld)
Roco ook redelijke rijkwaliteit maar de details moest je en nu nog opplakken, en het valt er ook af na verloop van tijd.
Fleischman degelijke rijeigenschappen afwerking minimalistisch maar redelijk robuust mooie stoomlocs
Rivarossi redelijke rijkwaliteit maar ook te snel en redelijk details

Dan het buitenbeentje Märklin, 3RAC en robust, weinig detail, redegelijke rijeigenschappen duurder dan de anderen maar was wel het merk met een begindoos onder de 1000Bef nl. 999Bef.

Nog een buitenbeetje Trix, 3RDC degelijk en hadden ook modellen in 2RDC onder de naam Trix international zat in het prijssegment van Fleischmann.

Dan was er ook Hag, zeer goede rijeigenschap, zeer robuust en minimalistische afwerking, enkel Zwitserse modellen, elk model was beschikbaar in 2RDC en 3RAC; redelijk duurder dan Roco, Fleischman, Liliput, Rivarossi, Trix en Märklin.

Men had toen het Oost-Duitse Piko, redelijk goedkoop, rudimentaire afwerking, rijkwaliteit tussen Jouef en Fleischmann.

De vreemde eend in de bijt was Kleinbahn, rudimentaire afwerking, rijeigenschap redelijk maar als men de trafo naar rechts opendraaide dan reed Kleinbahn naar links  ::).

Al die bovengenoemde merken waren toen niet op schaal 1/87, als ik me niet vergis was Fleischmann 1/90, Roco was 1/100 voor lange rijtuigen(later waren er ook op schaal).

Als men veel geld had dan kocht men Metropolitan, Fulgurex en Lemaco of dat reed weet ik niet, was te duur voor mij  :o

Als ik me niet vergis had men ook nog Ade.

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 08 oktober 2022, 20:57:15 PM
zo'n loc's wil ik meer dan 40 jaar niet meer, ziet er uit als speelgoed

Iedereen moet naar zijn beurs kijken en wat die beurs aankan, als jij een lok van Piko aan 100€ speelgoed vindt is dat je goed recht.

Maar feitelijk of een loc 100€ kost of 700€ of 1000€ kost het blijft steeds speelgoed.

Citaat van: rgp op 08 oktober 2022, 12:03:09 PM
Jurgen,

Marklin en bij uitbreiding alle 3 rail fabrikaten hebben andere afmetingen dan 2R. Kijk de desbetreffende NEM die al 40 jaar bestaat .

Het is dus logisch dat een lok of wagon met 2R afmetingen niet probleemloos zal rijden op een 3R baan.

Roland

Waarom kan het wel bij Hag? een 2RDC van Hag is identiek aan een 3RAC van Hag.


 

Floris

Blijf die verhalen van eraf vallende details in modelspoorcontext altijd wel mooi vinden. Als je je daar zo aan stoort, heb je dan niet stiekem liever een brio-trein maar koop je dure modeltreinen omdat je bang bent dat de andere jongetjes je anders kinderachtig vinden?

Verder heb ik nogal mn twijfels bij dat Hag doet t op twee- en drierail goed-verhaal. Het zou kunnen dat je met drierail-maat wielen redelijk uit de voeten kunt op allerlei oudere railsystemen (lima, jouef, fleischmann) omdat al dat spul min of meer naar marklinmaten gemaakt is maar bij modernere rails geloof ik er niet echt in.

rgp

Janie, Floris,

Het verhaal van HAG zoals Janie vermeld, klopt niet.  De afstand tussen de wielen is verschillend (zie NEM 313 -340).
NEM 313 voor DC: minimale afstand binnenkant wielflensen: 14,3 mm - maximale flenshoogte: 1,20 mm
NEM 340 voor AC: minimale afstand binnenkant wielflensen: 14,0 mm - maximale flenshoogte: 1,35 mm

Gevolg: rijtuigen/wagons met afstanden en hoogtes "DC" wielen zullen op een AC-baan kunnen rijden, omgekeerd niet.

Roland