Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Sluiting Verschooten februari 2023

Gestart door Bart12, 25 september 2022, 09:41:11 AM

Bart12

Mij lijkt de locatie zelf geen probleem te zijn:
- elke zaterdag lijkt half Vlaanderen in 't stad rond te lopen, de mensen geraken hier echt wel
- een modeltreinwinkel is geen klerenwinkel die het moet hebben van passanten, je leest er over online of in andere media, dat ze een beetje weggestoken zitten is geen probleem.
De locatie is eigenlijk ideaal, als vrouw- of dochterlief gaat shoppen kan jij naar de "mannencrèche" om een bestelling af te halen en te turen naar mooi gepresenteerde modellen...

Ik denk dat de promotie van producten wel ondermaats was bij Verschooten.
Als voorbeeld: toen LS models nieuwe modellen van de reeks 11 en 27 aankondigde, was de verkoper er niet eens van op de hoogte, laat staan dat ze er iets van op hun website hadden gezet...
En zoals eerder aangegeven, dan bleken ze nog eens meer dan 50 euro duurder te zijn dan andere Belgische winkels.

De service die ik heb gekregen was soms ook wel ondermaats, als voorbeeldje: ik zocht een vervangstukje voor een trein en vroeg of ik die bij hen kon bestellen:
- er werd mij verteld dat ik thuis de nummer moest opzoeken en dan het nummer doorsturen via mail
- ok zo gedaan
- na meer dan een maand geen reactie passeer ik nog eens, met de vraag wanneer ik het stuk mag verwachten
- onmiddellijk het antwoord: u zal wel een e-mail krijgen als het er is
- na 10 minuutjes naar de vitrines te kijken, krijg ik dan plots te horen: ik zie dat ze het stuk niet met leveren meneer...

Na dit soort ervaringen begon ik toch wel het gevoel te krijgen of ik niet beter ergens online bestel...




rgp

Peter, leer lezen: ik had het over winkels in BELGIE, lippe en hunerbein liggen in Duitsland.

Alberke, idd geldt voor iedere winkel. Ik was in april op de meir. Toch wat leegstand en zeer beperkt aanbod in veel winkels.

Ik ken er die toen ze met pensioen gingen nog steeds hun artikels niet kenden, dus ......

Roland

Bonaza

Wat jammer toch.  Ik kwam ook al in Herman Verschooten toen Franske nog achter de toog stond. Ik had toen een modelautobaan van Faller (AMS).
Maar tijden veranderen. Ondertussen verdween Baliën (die jaagde de klanten weg), HST Verhaegen (werd webshop), Van Biervliet (werd webshop) en nu ook Verschooten (en waarschijnlijk ook de webshop). Jammer genoeg kunnen die Belgische webshop niet tippen aan de grote buitenlandse webshops.
Wat te denken van modeltrein paradise  die maar twee dagen per week een paar uurtjes open is. Hoelang redt die het nog ?
Mogelijk doet CC rails een slimme zet met hun nieuwe winkel en het besluit van ook nieuw te gaan verkopen. Nu er zoveel winkels sluiten. Ik was daar vorige week zaterdag en daar was best wat volk.

Groeten

Marcel

stoomlokje

Mijn eerste loc's kwamen ook van bij hem in de Kammenstraat. Toen Herman er nog was, was de kennis wel in de winkel, Hij had een hart voor de hobby.
Het is sterk achteruitgegaan nadat hij overleden was.

Type 40

Ik ben daar altijd vriendelijk en vakkundig voortgeholpen geweest .

nmbssncb

LEZ...?  Low Emission Zone?
Geen gratis parking... ja, dat komt omdat iedereen zo nodig met de auto moet en dan loopt het verkeer vast, en staan alle parkeerplekken vol.  Dus denkt de overheid, daar is geld mee te verdienen: betaald parkeren (hier in het centrum van Amsterdam kost parkeren 7,50 Euro per uur).

In Amsterdam is er geen enkele treinenwinkel meer.  Mijn "winkeltje" is er tijdens Covid-19 mee gestopt (maar ook omdat de eigenaar oud en ziek was, en inmiddels overleden).


Willy (geen auto meer sinds 1983)
nmbs < Willy > sncb
===============

Havoc

Als ik dat hier zo lees...

Neem nu die historie van de BTW. Altijd komen ze af dat het verschil tussen BTW en MwSt maakt dat het in Duitsland goedkoper is. De BTW hier is 21%, MwSt in Duitsland is 19%. Dus een loc die 200 euro zonder taks kost, die kost dan hier 242 euro met BTW, in Duitsland 238 euro met MwSt. Wat een verschil zeg... Echt de moeite om tot daar te rijden of te laten opsturen.

Locatie... Ja, Verschooten ligt in het centrum tussen de Groenplaats en de Meir. Enig detail, je moet het weten te vinden. Ik kwam al véél langer in die buurt in Antwerpen voor ik die piepkleine vitrine aan de ingang van de parking gezien had. Dat is wel hun achterdeur. De "grote" ingang had ik nooit gevonden die ligt ergens verstopt in een achterstraatje. En ja, die vitrine is niet echt uitnodigend voor de hardcore treinliefhebben. Maar ja, ze moeten daar zo'n beetje vanalles zetten op te weinig plaats. Als dan de huur ze de das omdoet... Maar als je rondkijkt, dan klopt het wel. Alle steden hebben enkel nog dezelfde ketens. Die kunnen dat ophoesten. Hier en daar ene die zelf eigenaar is van het pand, die kan overleven. De rest?

De LEZ zal er ook wel mee te maken hebben. Als ik bvb naar Schleiper of Lucas moet dan ga ik ook niet naar Antwerpen, Gent of Leuven. Ik wacht wel tot ik eens in de buurt van Hasselt, Aartselaar, Mechelen of Sint-Niklaas kom. En eerlijk gezegd, je moet goesting hebben om in steden te willen rijden. En ja, er gaan er hier weer afkomen dat je met het openbaar vervoer moet komen of de P+R nemen. En ja, dat kan. Maar als ik eerst 55km moet rijden (reken 45 minuten naar Antwerpen met de Brusselse ring erbij), dan een half uur tram en dan nog eens terug dan is mijn goesting over.  Neem dan de trein... Ook lollig, dan is het helemaal een daguitstap om te horen dat je bestelling er toch niet is. En als je niet gepensioneerd bent is dat ook niet goedkoop. Neem eens met de familie de trein zonder kortingen. En dat 2 keer. Want er is geen enkele van die treinwinkels die iets in voorraad heeft. Je moet altijd bestellen.

Als je dan je verplaatsing en parkeerkosten rekent, dan kan je even goed in de webshop bestellen. Maar als je toch via het net bestelt dan maakt het echt niet meer uit of je hier, in Duitsland of in Timbuktu bestelt. Het is toch diezelfde postbode die het in je brievenbus steekt. Tja, dan kijk je naar de prijs.

Minder geïnteresseerden zal ook wel kloppen. Nu ja, iedereen wil ook het mooiste, meest completen meest exclusieve model. De prijs is er naar en er zijn er dan veel die afhaken. Ik kan ook geen 500-900 euro aan een loc geven. En de goedkopere alternatieven zijn er niet meer want op het net maakt iedereen elkaars kop zot.

Nu ik het toch over webwinkels heb, die van de treinwinkels zijn echt bedroevend. Wees eerlijk. Van Biervliet doet enkel nog webshop maar die heeft een andere naam dan de winkel. Goed gevonden. Enkel H0. Ok, er zijn 8 items Z zonder foto, 3 dingen N met een grijs vlakje als foto en 7 stukken spoor 1. Het Spoor? Een pagina met in de zijlijn links naar de websites van fabrikanten maar de meesten daarvan werken al lang niet meer. De webwinkel heeft ook een andere naam dan de winkel zelf. Mini model rails... in het frans met haar op et pour les flamands la même chose. Als je nederlands durft spreken zakt zijn gezicht nog 10cm extra. Vyncke in Oostende, 1 pagina met het adres en openingsuren. "De grootste aan de kust!". Niet moeilijk, hij is de enige. Een half lege, duistere winkel. CC Rails heeft niet eens een lijst met wat er is, enkel wat foto's van wat er ooit is binnengekomen. HST Verhaegen is nog de beste van de hoop. Maar toch ook rare dingen zoals van Fleischmann is er 1 rijtuig op de website. Heeft iemand dat ooit besteld en niet komen halen?

Ik blijft het jammer vinden dat die winkels dichtgaan. Maar echt verwonderen doet het mij niet.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Bart12

MCRonse kan ik wel aanbevelen, alles netjes in categorieën, goede zoekmotor.
Ik had snel gevonden wat ik nodig had, zondagavond besteld en deze namiddag (dinsdag) geleverd. Goed verpakt ook.

Modeltrain Paradise heeft ook een goede webshop.

De fysieke winkel van Olaerts is wel de moeite, heel groot assortiment, presentatie kan wel ietsje beter.
Ze hebben geen echte webshop maar wel duidelijke prijslijsten om te bestellen.

Thommy

en geef gewoon ook toe dat het allemaal een dure hobby geworden is, zowel voor ons als modelspoorder maar ook als verkoper.

Vroeger had je op stock 1 modeltype (mss wel andere nummers) maar 1 loc, in beste geval kon je die nog AC krijgen (roco had AC modellen)
Nu moet je van 1 loc soms 4 versies liggen hebben. Analoog, digitaal, digitaal sound en dan nog eens een AC model. In het geval van LSM heb je pech als je op voorhand er niet genoeg besteld hebt want nabestellen is meestal niet meer mogelijk.

Ge kunt zeggen wat meer analogge nemen en (laten) digitaliseren, we zien hier genoeg welke miserie het is om de correcte instellingen te krijgen als je dan geen voorgeprogrammeerde decoder koopt van het merk zelf. (lsm en ook piko). Iets wat dan meestal duurder is dan de loc direct digitaal aan te schaffen.

En wat ga je dan als resultaat krijgen, dat 1 van de 4 mogelijks niet gevraagd wordt en je die achteraf met korting moet verkopen. (zie je trouwens eigenlijk op websites regelmatig dat een bepaalde loc beduidend lagere prijs heeft als laatste stuk od)
Greetz

Thommy

Bart12

Thommy, is dat niet normaal voor een winkel? Je koopt aan wat je denkt te verkopen, soms kan je alles met een ruime winstmarge verkopen, soms kocht je te veel aan en geef je er een korting op.
Zo vaak wordt er gewerkt met een beperkte oplage, moet je voorbestellen, wat de winkel reduceert tot afhaallocatie...

Thommy

maar wat ik bedoel is dat je al een pak meer "dezelfde" modellen hebt dat je ineens moet kopen ipv zoals vroeger 1 of 2 uitvoeringen. de inleg dat je moet doen is dan direct een pak groter als van 1 model 5 versies bestaan (om dan nog te zwijgen over andere nummers)
Greetz

Thommy

Metpetergaathetbeter


janieburton

Citaat van: rgp op 26 september 2022, 17:34:48 PM
Er worden weer een paar ballonetjes opgelaten zonder controle.

Dat de huur in Duitsland voor een handelspand op dezelfde ligging goedkoper is dan in België, betwijfel ik ten zeerste: 40 jaar geleden was de huur, weliswaar voor een woning, het dubbele van deze in België; is trouwens één van de redenen waarom relatief minder Duitsers eigenaar zijn dan Belgen.
"Invoerders" bestaan al niet meer sinds 1993.
Maandelijkse kosten zullen wel even hoog zijn.
BTW is in Duitsland 19%, in België 20%, verschil is dus peanuts.

Wat dan wel ?
Ligging, ligging, ligging: Verschooten is gewoon niet zichtbaar, weggestoken in een armtierig straat je achter den boerentoren.
Ligging, ligging, ligging: in centrum in een LEZ en zonder gratis parking
Assortiment: te beperkt in hoeveelheid en diversiteit (toen ik in april voor het uitstalraam stond, had ik het gevoel dat er enkel beginsets van Märklin te krijgen waren.
Dat zijn feiten !

Gissen is het naar de kennis van de medewerkers.

In België heb ik één winkelier gekend, die ook modeltreinliefhebber was en zijn product kende: wijlen Andre Witmeur.
In Duitsland had ik dat gevoel bij Hunerbein, uren doorgebracht in de kelder van zijn oude locatie.
In zo n winkel betaal ik graag wat meer (gene hoop, he)

Anders is een webwinkel de oplossing: je koopt enkel een product en al wat er rond hangt (en wat een verkoper zou moeten kennen en dus aanbieden) moet je zelf voor zorgen.

Maar dat is maar mijn mening

Roland

Roland,

Zijn loonkost, lasten, brandverzekering, verzekering personeel, RSZ, energiekost, enz..; zijn dat ballonnetjes zonder controle?(zonder controle in die zin dat we niet weten wat ze moeten betalen maar het zal dan wel veel veel meer zijn dan een gewoon gezin)

Dat zijn toch de zaken die iedere zelfstandige en grote firma's ook moet betalen.

Ligging:

Verschooten heeft een betalende parking juist naast de winkel, ik gebruik die altijd als ik naar Antwerpen ga.
Verschooten is gemakkelijk te bereiken met het openbaar vervoer, pre metro en tram aan de Groenplaats 

En als de uitgaven groter zijn dan de inkomsten dan moet men stoppen met de zaak of men gaat in falling.

In elk geval ga ik er één van de volgende weken toch nog eens langs.
 

Boemeltrein

Lippe, Hunerbein, Hattons, Rails of Sheffield allemaal winkels die driekwart van hun omzet draaien via online verkoop. De meeste Belgische modelspoorwinkels hebben geen echte webshop maar iets dat er moet voor doorgaan.
In Zwitserland hetzelfde verhaal, de winkels met een goede website snoepen a volonté de klanten af van de andere "vandaag besteld morgen in uw brievenbus voor 9 CHF of bijna 9 € aan portkosten en diezelfde winkels liggen buiten de grote steden met parkeerplaats voor de deur en de koffie wacht.
Dus zoals menig lezer gemeld, de cavalerietocht om aan sommige winkels te geraken, zeker in Antwerpen-centrum.
Jammer dat een monument als Verschooten verdwijnt, ik koester de herinnering dat ik als kleine knaap vaak stond te kwijlen aan het raam in de Kammenstraat op weg naar of van school, men gespaarde centjes geschonken aan Frans voor een lokje :D

rgp

Gunter,

We hebben dezelfde mening en dezelfde ervaring; maar bij was het in Brussel.
Met gespaarde centen voor de winkel van Penez in de Veeweydestraat in Anderlecht gestaan, alsook voor de vitrines van Brand en Scientific in hartje Brussel.  Het was ook de tijd waarin in de grootwarenhuizen (Bon Marche, Innovation (de oude!), Bourse, Galeries Anspach) grote treinbanen stonden van Märklin en Fleischmann met winkels die er verkoopstand hadden.  Nostalgie van meer 55 jaar geleden. Allemaal weg.

Roland