Sluiting Verschooten februari 2023

Gestart door Bart12, 25 september 2022, 09:41:11 AM

Bart12

Ik passeerde gisteren bij modelbouw verschooten in Antwerpen, en het viel mij op de winkel niet echt meer bijgevuld werd (vooral de plastic model kits dan). Toen ik de verkoper hierop aansprak bleek dat ze besloten hebben er mee te stoppen. Voornaamste aanleiding is dat in februari het huurcontract verloopt en dat de huur hard omhoog getrokken wordt.

Spijtig nieuws, want ik heb wel leuke herinneringen aan de winkel uit de tijd dat ik modelbouw kits deed en meer recent met technische ondersteuning voor m'n modeltreinen. Ik kocht er wel kleinere zaken, maar voor de modeltreinen waren ze vaak toch veel te duur, ik ben wel bereid wat meer te betalen voor service en het plezier van een fysieke winkel in de buurt, maar meer dan 50 euro extra betalen is me toch wat te veel.

Lopende bestellingen die na februari nog niet geleverd zijn kunnen geannuleerd worden of alsnog afgehaald worden bij de hobbywinkel in de buurt die wel open blijft.

henry

Toch jammer weer een modelspoor winkel die gaat sluiten.

Peter

#2
Dat is wel heel spijtig want de winkel van Verschooten ken ik al vanaf dat Herman met zijn echtgenote die kleine winkel
in de Kammenstraat hadden.
Dit wil dus zeggen dat er niets meer is voor modelspoor in Antwerpen.
De enige echt modelbouw (geen modelspoor) winkel blijft dan nog Ballien in Borgerhout die gelukkig veel materiaal
voor modelbouw (verf, gereedschappen, en onderdelen)  verkoopt

PS: Verhaegen verkoopt wel modelspoor maar is niet echt een winkel waar je in kan rondlopen (spijtig genoeg)
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

Ja, blijft echt niet veel meer over. Niet alleen in Antwerpen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

Ja zeker spijtig. Ik ken die winkel al sinds ze in de Kammenstraat waren. Ik kocht er mijn eerste locomotiefke met mijn zuurverdiende centjes: een Duitse stomer voor 3000 frank! Het was hun technieker "Franske" die me introduceerde aan de Belgische modellen, hoe je de Duitse kon aanpassen en de bestaande kon "superen". Ik heb er veel geleerd.
Dat hij sluit is uw schuld, je gaat liever op het internet zoeken naar dingen die misschien goedkoper zijn, en dan bij hen om raad als er iets niet goed gaat.
Het verwonderd me dat ze nog zo lang zijn opengebleven, respect! Die andere die van 50€ goedkoper zijn ook gesloten.
Ik zal mijn aangename babbel missen, want dat hadden ze ook over voor hun klanten: tijd!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Citaat van: Alberke op 25 september 2022, 12:09:41 PM
Ja zeker spijtig. Ik ken die winkel al sinds ze in de Kammenstraat waren. Ik kocht er mijn eerste locomotiefke met mijn zuurverdiende centjes: een Duitse stomer voor 3000 frank! Het was hun technieker "Franske" die me introduceerde aan de Belgische modellen, hoe je de Duitse kon aanpassen en de bestaande kon "superen". Ik heb er veel geleerd.
Dat hij sluit is uw schuld, je gaat liever op het internet zoeken naar dingen die misschien goedkoper zijn, en dan bij hen om raad als er iets niet goed gaat.
Het verwonderd me dat ze nog zo lang zijn opengebleven, respect! Die andere die van 50€ goedkoper zijn ook gesloten.
Ik zal mijn aangename babbel missen, want dat hadden ze ook over voor hun klanten: tijd!
En met "uw" bedoel ik niemand in het bijzonder, maar iedereen, laat dat duidelijk zijn!  :)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

59erke

Citaat van: Alberke op 25 september 2022, 12:09:41 PM
Ja zeker spijtig. Ik ken die winkel al sinds ze in de Kammenstraat waren. Ik kocht er mijn eerste locomotiefke met mijn zuurverdiende centjes: een Duitse stomer voor 3000 frank! Het was hun technieker "Franske" die me introduceerde aan de Belgische modellen, hoe je de Duitse kon aanpassen en de bestaande kon "superen". Ik heb er veel geleerd.
Dat hij sluit is uw schuld, je gaat liever op het internet zoeken naar dingen die misschien goedkoper zijn, en dan bij hen om raad als er iets niet goed gaat.
Het verwonderd me dat ze nog zo lang zijn opengebleven, respect! Die andere die van 50€ goedkoper zijn ook gesloten.
Ik zal mijn aangename babbel missen, want dat hadden ze ook over voor hun klanten: tijd!

Online shoppen is niet enkel van toepassing op modelspoorwinkels maar is een algemeen feit voor alle soorten winkels. Feit is dat winkeliers mee op de kar van het online shoppen moeten springen. Sommige doen dit en blijven verder bestaan (sommige hebben dan ook de stap gezet om enkel online verder te bestaan en een fysieke winkel te sluiten) anderen gaan niet mee en zien hun omzet dalen.

In het geval van Verschooten had deze wel een webshop dus ik vermoed dat het niet enkel aan het online shoppen zal liggen maar eerder aan de stijgende prijzen voor zowel energie,huur,...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Bart12

De webshop is er pas in 2020 gekomen, en is niet de meest de handige om in te zoeken, en ook het aanbod is er beperkt, net zoals in de winkel zelf, al is de presentatie daar wel erg professioneel (ze moeten niet onderdoen voor een juwelier).

Ludwig

Inderdaad zeer spijtig!
Ik kwam er altijd graag terug.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Herwig

#9
Citaat van: Alberke op 25 september 2022, 12:09:41 PM
Ja zeker spijtig. Ik ken die winkel al sinds ze in de Kammenstraat waren. .....Het was hun technieker "Franske" die me introduceerde aan de Belgische modellen./quote]  (Alberke)
----------------------------------

>   Toen 'k nog in m'n Kleinbahn-ÖBB-periode zat, ging 'k op de hoek van de Ijzeren Waag/Kammenstraat reeds toebehoren zoeken.
      ( mijn bomma & bompa woonden op de volgende hoek, dat was een interessante combinatie )
      De H0-diesels Roco reeks 59, Roco type 212, Märklin type 204 (omgebouwd als een Hamo, door Frans  ...) , dat was voor mij het begin
      met NMBS-materieel.
      De latere Verschooten-vestigingen aan de Schoenmarkt en de Sudermansstraat ('Rita & cie') waren, tijdens de middagpauze, ook erg geschikt.
      (want 'k werkte in de buurt).                        Afgesloten historie.     
     

janieburton

#10
Citaat van: Alberke op 25 september 2022, 12:09:41 PM

Dat hij sluit is uw schuld, je gaat liever op het internet zoeken naar dingen die misschien goedkoper zijn, en dan bij hen om raad als er iets niet goed gaat.
Het verwonderd me dat ze nog zo lang zijn opengebleven, respect! Die andere die van 50€ goedkoper zijn ook gesloten.
Ik zal mijn aangename babbel missen, want dat hadden ze ook over voor hun klanten: tijd!

Alberke,

Het is een spijtige zaak dat de winkel sluit, ik kwam daar regelmatig en heb er ook wat redelijk aangekocht.

Men moet ook de vraag stellen of durven stellen: "hoe komt het dat winkel XYZ  goedkoper is dan winkel ABC" en ik spreek niet over een online winkel".

De reden zal ook ergens liggen aan de kostprijs berekening dat elke winkel maakt of zou moeten maken zodat het zelfde product bij winkel ABC duurder is dan bij XYZ.

Waarom kost een loc bij een Duitse winkel (vb: MSL) goedkoper dan bij een Belgische winkel? In eerste instantie denk ik aan het BTW tarief, in tweede instantie denk ik aan de invoerder die er ook moet aan verdienen, misschien zijn er nog zaken waar ik niet aan denk.

In de eerste posting wordt er gewag gemaakt van het fors verhogen van de huurprijs, langs één zijde kan ik het begrijpen want de plaats waar de winkel is gelegen is midden in het centrum; langs de andere zijde zal de eigenaar ook kosten en/of lasten hebben voor zijn pand(zoals kadastraal inkomen).

De laatste keer dat ik er kwam was dat voor de zomer en toen stonden er 3 verkopers in de winkel(1 voor de treinen en de 2 anderen voor de rest van de winkel) dit zal aan de familie Verschooten ook en grote kost zijn want ik veronderstel dat deze verkopers toch ook een normaal maandloon hebben; voor elke werknemer moet een werkgever ook RSZ betalen, een verzekering hebben voor personeel, enz....; ook zal de elektriciteitsrekening, kosten verwarming zelfs van voor de energiecrisis van 2022 een veelvoud zijn dan wat wij per jaar betalen, de corona crisis heeft ook geen goed gedaan en nu de energie crisis.

We kunnen de rekening van de winkel niet maken maar ik kan me inbeelden dat de winkel maandelijks een aanzienlijk bedrag aan kosten heeft zoals verwarming, verlichting, loonkosten, huur, belastingen en lasten, enz....   

Op het einde van het boekjaar moet voor een kleine zelfstandige de balans positief zijn. Maandelijks moeten de rekeningen en het personeel betaald zijn.

En misschien is nu de tijd rijp voor de familie Verschoten om van hun pensioen te genieten.

En Alberke voor mij is het ook crisis als ik iets goedkoper kan kopen dan ga ik ook soms in een Duitse winkel kopen, de laatste tijd koop ik mijn treinen 2de hands aan bij een bekende 2de hands winkel of in uitverkoop bij MSL zoals de NMBS M4(met dank aan Peter zijn posting).

Spijtig maar ik zal de winkel Verschooten missen.

 

Alberke

Noem me ouderwets, maar ik heb nu eenmaal liever een winkel met een "echt" persoon achter de toog! Maar aan het tempo dat het nu gaat zullen alleen de goedkope kledingwinkels open blijven denk ik.
Maar je hebt gelijk wat betreft huur en andere kosten, die zijn onhoudbaar (ik weet toevallig wat men moet betalen op een locatie als deze, het doet je haren ten berge reizen !)
Dat is eigenlijk oneerlijke concurrentie van een webwinkel.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

rgp

Er worden weer een paar ballonetjes opgelaten zonder controle.

Dat de huur in Duitsland voor een handelspand op dezelfde ligging goedkoper is dan in België, betwijfel ik ten zeerste: 40 jaar geleden was de huur, weliswaar voor een woning, het dubbele van deze in België; is trouwens één van de redenen waarom relatief minder Duitsers eigenaar zijn dan Belgen.
"Invoerders" bestaan al niet meer sinds 1993.
Maandelijkse kosten zullen wel even hoog zijn.
BTW is in Duitsland 19%, in België 20%, verschil is dus peanuts.

Wat dan wel ?
Ligging, ligging, ligging: Verschooten is gewoon niet zichtbaar, weggestoken in een armtierig straat je achter den boerentoren.
Ligging, ligging, ligging: in centrum in een LEZ en zonder gratis parking
Assortiment: te beperkt in hoeveelheid en diversiteit (toen ik in april voor het uitstalraam stond, had ik het gevoel dat er enkel beginsets van Märklin te krijgen waren.
Dat zijn feiten !

Gissen is het naar de kennis van de medewerkers.

In België heb ik één winkelier gekend, die ook modeltreinliefhebber was en zijn product kende: wijlen Andre Witmeur.
In Duitsland had ik dat gevoel bij Hunerbein, uren doorgebracht in de kelder van zijn oude locatie.
In zo n winkel betaal ik graag wat meer (gene hoop, he)

Anders is een webwinkel de oplossing: je koopt enkel een product en al wat er rond hangt (en wat een verkoper zou moeten kennen en dus aanbieden) moet je zelf voor zorgen.

Maar dat is maar mijn mening

Roland


Peter

Roland
Dan zal je toch eens naar de winkel van Modellbahnshop Lippe in Detmold moeten gaan
Daar zijn zeer vakkundige mensen die je bedienen en nee, niet al die mensen op de foto staan in de winkel,
maar ook on-line krijg je een uitstekende uitleg ook in het Nederlands enz.

Modellbahnshop-Lippe
Gildestraße, Ecke Marie-Curie-Straße
D-32760 Detmold

msl_team by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Alberke

"Ligging, ligging, ligging: in centrum in een LEZ en zonder gratis parking" :dat geldt voor iedere winkel in het centrum!

"Assortiment: te beperkt in hoeveelheid en diversiteit": dan had je moeten binnen gaan, en waarschijnlijk wisten ze al in april al van wanten en waren ze hun stock aan het beperken

Kennis van de medewerkers: de verantwoordelijke van de treintjes werkt er al 15 jaar...

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D