Rocourt: een militaire spoorlijn

Gestart door RoDY, 24 augustus 2022, 19:22:04 PM

sdz1976

Worden fraaie dinges  8)  8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Alan On Track

Yes! Ik kijk al uit om het de 5e in het echt te gaan bezichtigen.
Modelbouw is een kunst

SirGresley

Het Nato of kaki groen was er altijd wel iets. Elke keer een andere tint.
Zelfs gewerkt met 2 componenten en dat was een soep om het juist te krijgen. En natuurlijk ook "kiekens" die maar met 1 component verfden! ::)
Eigenlijk mocht je alleen bij de oude(re) voertuigen alleen kleinere plekken ontroesten en bijschilderen. Vanaf de Unimog 1300 (ong vanaf 1999) moest ge er vanaf blijven alleen carrosserie techniekers. Meestal B3 in Rocourt of Grobbendonk.
In 2001/2002 had ik een MAN shelter te onderhouden en plots moest die naar Rocourt. Toen die naar een paar maand terug was bleek alleen het chassis niet veranderd.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

RoDY

Update November 2023

Rocourt zijn eerste expo zit er op. Desondanks de onafgewerkte scenery kon er al volop gerangeerd worden. Tot plezier van de vele bezoekers, maar ook mezelf  :P . Opmerkelijk, zijn de vele gesprekken over de bezoekers hun legerdienst en de bijhorende verhalen ;D. Er zijn ook enkele leerrijke zaken te boven gekomen inzake transport en opbouw. Hierop kunnen we verder bouwen naar het finale moment.

Ondertussen zijn de eerste gebouwtjes van Rocourt met behulp van de laser een realiteit. Een heel nieuw proces voor mij, waarmee ik nu al een half jaar aan het experimenteren ben. (foto's hiervan volgen binnenkort)

Bijkomend heb ik ook nog wat liggen verder prutsen aan een nog niet uitgebracht rupsvoertuig. De VBCL van het Belgische leger. Tevens gratis te downloaden op de volgende link : https://www.thingiverse.com/thing:6316790

M108_VBCL_ABL by RoDy Modelbouw, on Flickr
PAL_0084 by RoDy Modelbouw, on Flickr

SteamMike

Dit lijkt me een voertuig dat gebouwd is op een oud onderstel van een M106 of M109. Legerdienst is al een tijd achter de rug maar vermits ik in de artillerie zat, interesseert me die M106 & M109 nog steeds.

Waarvoor wordt dit nieuwe type dan gebruikt? Duidelijk niet om granaten mee af te vuren aangezien de loop werd verwijderd. Maar een punt 50 kan blijkbaar wel nog voorzien worden.

Michel
 

Peter

Volgens mij kan het ook een M108 zijn. Was zelf bij het 6A in Soest en zijn toen van de M7 naar de M108 overgeschakeld zijn in 1965
Met vriendelijke groeten
Peter

rgp

Hallo,

Was dat niet het voertuig van de voorwaartse waarnemer of de schootscommandopost ?

Roland

Peter

Dat is inderdaad de comandpost en die is bij mijn weten nog altijd op een M108 chassis
Met vriendelijke groeten
Peter

RoDY

Is inderdaad op basis van een M108 en dient inderdaad als commandopost. Achteraan de tank kan je op het frame van het voertuig een tent aansluiten.
VBCL staat voor "véhicule blindé de commandement et de liaison"

Op een militairtreintransport met M109's mag deze dus niet ontbreken.

DFS

Ik ben benieuwd naar die status foto's van de baan

RoDY

#85
Update December Deel 1 2023

Terwijl ik wacht op enkele laatste onderdelen voor het afwerken van de fries, ben ik begonnen met de eerste "landschaps"-bouw. Desondanks Rocourt vrij vlak is was er toch nood voor wat grondwerken. Hiermee bedoel ik dan vooral de straten en betonplaten laten overvloeien met de rest van de baan. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van Evan zijn nieuw product Mifoshape. Zoals Alan al vermelde: "Een soort van verbeterde versie van Sculptamold". Het grootste verschil is dat het wat fijner is en daardoor net iets prettiger werkt, bijkomend is de verwerkingstijd een pak langer dan zijn Amerikaanse tegenhanger. Zeker van toepassing als je er rotsen mee wilt sculpteren.

1701630772356 by RoDy Modelbouw, on Flickr

Het eerste gebouw is structureel bijna af en kan naar de afwerkingsfase overgaan. Ondertussen staan de twee huisjes op "Rue François-Lefèbvre" in de ruwbouw.

1701630772203 by RoDy Modelbouw, on Flickr
1701630772374 by RoDy Modelbouw, on Flickr

Zoals vermeld in het topic van Perk staan er al enkele bollenstampers klaar om zich op de baan te laten inbouwen. Echter ga ik hier mee wachten tot de grote werken afgerond zijn.
Een andere nieuwigheid is mijn nieuwe en eerste gras applicator. Dit betreft de Greenkeeper 55Kv van RTS. Hiermee ga ik de komende vakantieperiode wat gaan uittesten alvorens ik er mee op Rocourt ga zaaien.

1701630772391 by RoDy Modelbouw, on Flickr

En voor het laatste heb ik weer een mooi slag geslagen op de tweedehandsbeurs in Saint-Ghislain. Aldaar heb ik 34 platte wagons gevonden voor een leuk prijsje, Het gaat dan vooral om 4-assigers van Roco en 6-assigers van Liliput. De meeste zijn tevens voorzien van Kadee koppelingen. Dit spaart mij ook weer wat uit. De 6-assigers was ik al even naar opzoek voor mijn M109's op kwijt te geraken.

1701631938610 by RoDy Modelbouw, on Flickr

Cozzy

Erg mooi wat je hier allemaal laat zien Robbe!
Doe vooral zo verder 8)

Veel plezier met de verdere bouw!
Groet,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

DFS


Robrecht

Robbe, zeer mooi!
Die weg en stoep zijn ook met dat poeder gedaan? (Ah zie net dat het Renoband is, nvm)
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

RoDY

#89
Update December Deel 2  2023

Nog snel een laatste update voor het einde van dit jaar. De fries en voorzijde van de baan zijn afgewerkt met 3mm MDF en voorzien van een laagje RAL 7016. De panelen zijn gelaserd en nemen de contouren aan van de baan. Onderaan heb ik wat extra materiaal gelaten zodat de baan mooi aansluit op de kast (thuis modus) en dat er ruimte is om de velcroband aan de binnenzijde te verstoppen (expo modus).

IMG_20231228_172608683_HDR by RoDy Modelbouw, on Flickr

ps: De bakken zijn op deze foto niet aan elkaar verbonden, hierdoor is niet alles mooi uitgelijnd.

De onderdelen voor de verlichting blijven door de kerstdrukte jammer genoeg wat langer op zich wachten. Momenteel hangt er losse lange strip in. Voor de toekomst moeten er 3 verschillende strips inkomen die aan de bovenzijde van de fries een stekkersysteem krijgen om door te verbinden. Ik had het graag nog allemaal afgewerkt in 2023, al zal dat niet meer lukken.

De achtergronden in 3 mm MDF zijn ondertussen geschilderd en zullen begin volgend jaar geplaatst worden. Initieel had ik het plan om verschillende achtergronden te maken, zodat ik deze kon vervangen. Echter gaat dit te veel tijd vragen om hier weer een systeem voor te ontwerpen.

Voor 2024 zal de focus dus vooral gaan liggen aan de afwerking van de baan. Na een jaar van vooral constructief bouwen en verbouwen wordt het tijd om echt te gaan modelbouwen. Ik kijk er alvast naar uit.

Gelet ik de komende dagen moet werken met de nacht sluit ik hier af voor 2023.
Ik wens jullie allemaal alvast een gelukkig nieuwjaar en tot volgend jaar.