Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Een algemene email van van Piko

Gestart door janieburton, 22 augustus 2022, 22:18:40 PM

janieburton

Citaat van: ronaldk op 24 augustus 2022, 12:00:29 PM
ïnderdaad. De tijden dat modellen tig jaren in de catalogus staan zijn voorbij. Kijk ook maar eens bij autofabrikanten. Daar is het ook ieder twee jaar een aangepast model of een nieuw model.

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 24 augustus 2022, 08:22:42 AM
Ja de tijd van dezelfde modellen jaren in een catalogus staan/stonden zijn lang vervlogen en die zullen niet meer terugkomen.....dat is gewoon economisch en rendabel denken......

Das waar, maar er is ook een andere zijde doordat men een bepaald model maar "tijdelijk" beschikbaar is zijn er aantal mensen die uit de boot vallen omdat ze dat model niet kunnen kopen of willen kopen omdat men opdat moment dat het model uitkomt zijn of haar "centjes" aan andere belangere zaken moet spenderen. Hierdoor vallen sommige mensen uit de boot en worden modeltreinen voor sommigen een "super luxe product" en sommige geven hun hobby op na een paar jaren; zie maar naar wat een bekende 2de hands winkel wekelijks te koop aanbiedt.
Daardoor denk ik dat de modelspoorfabrikanten op een bepaalde manier "in hun eigen voet schieten".

Ik denk ook aan de jeugd die maar een beperkt weekbudget krijgt en die moeten sparen om een sound loc van 300€ te kopen.

ronaldk,

Auto's is een andere zaak en is volgens mij niet vergelijkbaar met modelspoor; in "zekere zin" zijn auto's nu een gebruiksvoorwerp dat men "bij wijze van spreken" elke dag nodig heeft  en geen luxe product zoals vroeger. (voor sommige mensen zal het steeds een luxe product blijven)

De laatste jaren is bijna alles "economisch" niet verantwoord, het moet vandaag niet verkocht zijn, ook niet gisteren maar het moet al verkocht zijn voordat het geproduceerd is bij wijze van spreken of men begint er niet aan; dit is zoals bij besparen: men kan besparen en men kan zich ook kapot besparen.

Ben benieuwd of andere fabrikanten ook zo'n mededeling gaan maken
 

ronaldk

Citaat van: janieburton op 24 augustus 2022, 12:59:07 PM
Das waar, maar er is ook een andere zijde doordat men een bepaald model maar "tijdelijk" beschikbaar is zijn er aantal mensen die uit de boot vallen omdat ze dat model niet kunnen kopen of willen kopen omdat men opdat moment dat het model uitkomt zijn of haar "centjes" aan andere belangere zaken moet spenderen. Hierdoor vallen sommige mensen uit de boot en worden modeltreinen voor sommigen een "super luxe product" en sommige geven hun hobby op na een paar jaren; zie maar naar wat een bekende 2de hands winkel wekelijks te koop aanbiedt.
Daardoor denk ik dat de modelspoorfabrikanten op een bepaalde manier "in hun eigen voet schieten". Ik denk ook aan de jeugd die maar een beperkt weekbudget krijgt en die moeten sparen om een sound loc van 300€ te kopen.

Tja... het is niet erg om ergens voor te sparen. Voor een (andere) auto moet ik ook sparen. En of het model na 5 of 10 jaar dan nog beschikbaar is moet ik maar afwachten. Dat is dus niets anders dan de jeugd die moet sparen. Mogelijk is over 5 jaar andere interesse. En om je weekbudget op te vijzelen is nog een andere manier: namelijk werken. Ik heb wat afgewerkt om het een en ander bij elkaar te krijgen.

Citaat van: janieburton op 24 augustus 2022, 12:59:07 PM
Auto's is een andere zaak en is volgens mij niet vergelijkbaar met modelspoor; in "zekere zin" zijn auto's nu een gebruiksvoorwerp dat men "bij wijze van spreken" elke dag nodig heeft  en geen luxe product zoals vroeger. (voor sommige mensen zal het steeds een luxe product blijven)

Nou. Niets een andere zaak. Iedere twee jaar komt een nieuw model of een variant. Als je het oude model om welke reden dan ook mooier vond dan heb je pech. Dat is namelijk het oude model en wordt niet meer geproduceerd. Wil je dat hebben dan mag je naar de tweedehands markt.

Citaat van: janieburton op 24 augustus 2022, 12:59:07 PM
De laatste jaren is bijna alles "economisch" niet verantwoord, het moet vandaag niet verkocht zijn, ook niet gisteren maar het moet al verkocht zijn voordat het geproduceerd is bij wijze van spreken of men begint er niet aan; dit is zoals bij besparen: men kan besparen en men kan zich ook kapot besparen.

Minste risico lopen. Aandeelhouders willen hoge omzetten met dito winsten zien. Rendement halen. Met de minste kosten. Waarom denk je dat bij de meeste speelgoedwinkels juist de treintjes eruit zijn gegaan? Veel kosten, lage omzetsnelheid en relatief weinig marge. Met andere spullen is meer te verdienen. Vroeger waren familiezaken meer voor het continueren van de onderneming. Voor de volgende generatie laten behouden. Dan maakt een redelijk rendement met dito winst meer dan voldoende.

Metpetergaathetbeter

#17
aan modelbouw verdient men een veelvoud van treinen....verder heb je nauwelijks problemen met garantie of het moet gemotoriseerd zijn, jammer en helaas waarschijnlijk hebben wij in uw denken de verkeerde hobby gekozen.

Of je gaat in thema's tijdperken/tijdperiodes werken hier nagenoeg alles dat tss 1985- 2015(laat dat nu het kleurlijkste tijdperiodie van de NMBS zijn) op de rails kwam met soms een klein klein uitsprongske naar vroeger of later......de rest deed ik van de hand

Geeft je meer ademruimte om iets meer uit het favoriete tijdperk te kopen, zo heb ik stikt genomen net iets meer M6'en en stuurstanden dan de gemiddelde verzamelaar en laat dat nu net het jaar zijn dat de M7'en werden besteld




Havoc

Citaat van: erwin9 op 23 augustus 2022, 10:14:00 AMDuidelijke open en eerlijke communicatie van PIKO.
Alle communicatie van een bedrijf is marketing. Nagelezen door de juridische dienst.
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 24 augustus 2022, 08:22:42 AM
Ja de tijd van dezelfde modellen jaren in een catalogus staan/stonden zijn lang vervlogen en die zullen niet meer terugkomen.....dat is gewoon economisch en rendabel denken......
Daar is weinig rendabel aan. De productiemiddelen (matrijzen vooral) kosten ongeacht of je er 10000 of 100000 van maakt evenveel. En in tegenstelling tot auto's nemen modelbouwlocs niet zoveel plaats in. Dit is gewoon manipulatie, schaarste creëren om zo snel mogelijk het geld uit de zak van de koper te halen. Men profiteert er van dat de huidige generaties alles NU willen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Metpetergaathetbeter

beperkte reeksen om er snel van af te komen heeft niks met manupulatie te maken

vanmiegroet

Allesbehalve manipulatie maar gewoon marktwerking.

Je hebt een mal/matrijs, en daarmee kan je modellen maken. Je kan er pakweg 10000 maken, terwijl er maar vraag is voor 5000 modellen. Je hebt dan een overstock, en dat kost een bedrijf geld.
Of je maakt 4000 modellen zodat je zeker bent dat je alles kunt verkopen en een winst kunt boeken op dat model. Later kan je het dan opnieuw uitbrengen.

Dit is de economische realiteit, we zijn niet meer de jaren '70/'80 waarin modellen werden geproduceerd alsof het geluk niet op kon, om dan in de jaren '90/2000 het ene failliesement na het andere te hebben.

Ik ben terug, maar ik meen het deze keer