Auteur Topic: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.  (gelezen 7971 keer)

Offline eve

  • Forumlid
  • Berichten: 4.827
  • Voornaam: Erik
Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
« Reactie #60 Gepost op: 21 oktober 2022, 14:01:28 pm »
Vandaag zijn we gaan testen bij de buren van Mol-Cargo. In een aangepast kader dus. Met dank aan de directie aldaar.


by Erik Verleysen on Flickr

Er zijn een drietal problemen aan het licht gekomen die absoluut moeten opgelost worden vooraleer het stel definitief groen licht krijgt.
Motorisatie, trekkracht en rijeigenschappen zijn zeer goed. Dat is toch al iets.

We melden ons weer met oplossingen.

Mvg, Erik.

Offline Jurgen

  • Forumlid
  • Berichten: 7.057
    • Fietssporen
  • Voornaam: Jurgen
Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
« Reactie #61 Gepost op: 21 oktober 2022, 14:53:53 pm »
Nu ben ik wel héél nieuwsgierig welke problemen dat dan waren?

Ik heb het stel zelf niet en ik ga er ook niet beter van worden als ik dit weet, maar ik ben gewoon nieuwsgierig.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Offline Metpetergaathetbeter

  • Forumlid
  • Berichten: 15.433
  • Voornaam: Peter
Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
« Reactie #62 Gepost op: 21 oktober 2022, 15:14:52 pm »
maar ik ben gewoon nieuwsgierig.
Awel we gaan het U ne keer niet zeggen  ;D ;)
MSM ab.nr  3002 (maart) abonnee van “OP DE BAAN”(lidnr.2954)1417
Ik had graag gehad dat U las wat ik WEL schreef - U hoeft helemaal niet te lezen wat ik NIET schreef, het bespaart U heel veel moeite !  www.amsac.be
https://www.facebook.com/amsac

Offline eve

  • Forumlid
  • Berichten: 4.827
  • Voornaam: Erik
Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
« Reactie #63 Gepost op: 21 oktober 2022, 15:51:26 pm »
Nu ben ik wel héél nieuwsgierig welke problemen dat dan waren?

Ik heb het stel zelf niet en ik ga er ook niet beter van worden als ik dit weet, maar ik ben gewoon nieuwsgierig.

Geduld is dan een mooie aanvullende deugd...

Mvg, Erik.

Offline Jurgen

  • Forumlid
  • Berichten: 7.057
    • Fietssporen
  • Voornaam: Jurgen
Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
« Reactie #64 Gepost op: 24 oktober 2022, 12:47:46 pm »
Hahaha! Slechterikken.  :P ;D

Ik wacht dan wel geduldig af.  :)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Offline eve

  • Forumlid
  • Berichten: 4.827
  • Voornaam: Erik
Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
« Reactie #65 Gepost op: 25 oktober 2022, 19:44:35 pm »
Vandaag even tijd gevonden om al 1 probleem op te lossen.

De oude gele LEDs werden vervangen door nieuwe LEDs die veel meer licht produceren.
Steeds stoot ik op hetzelfde euvel bij de leveranciers : zij geven niet op hoeveel graden Kelvin de "warm-witte" kleur heeft.
Zo ook hier : veel te geel. Storend !

Opgelost door een likje blauw : Talens 500 blauw glass deco.
Geen foto's : het menselijke oog reageert anders de (digitale) camera.

Nog 2 problemen te gaan.

Mvg, Erik.

Offline raf

  • Forumlid
  • Berichten: 6.144
  • Voornaam: raf
Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
« Reactie #66 Gepost op: 26 oktober 2022, 07:49:51 am »
https://www.reichelt.com/de/en/led-smd-1608-0603-warm-white-200-mcd-3000k-130--led-ll-0603-ww-p156361.html


hangt er vanaf waar je ze koopt want reichelt geeft wel die info

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Offline eve

  • Forumlid
  • Berichten: 4.827
  • Voornaam: Erik
Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
« Reactie #67 Gepost op: 26 oktober 2022, 07:56:04 am »

Offline eve

  • Forumlid
  • Berichten: 4.827
  • Voornaam: Erik
Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
« Reactie #68 Gepost op: 26 oktober 2022, 14:51:53 pm »
De koppeling tussen motorstel en volger bij dit Jocadis AM66 is gemaakt op basis van een starre verbinding tussen Symoba KKK's.
Het vermoeden bestaat dat het motorstel bij oneffenheden in de baan het eerste draaistel van de volger uit de baan kan lichten.
Om dit uit te sluiten hebben we de verbinding voorzien van een dubbele geleding. Hoogteverschillen tussen de twee bakken worden zo opgevangen.


by Erik Verleysen on Flickr

Daarmee is een tweede probleem van de baan...
Hop, naar het derde en vermoedelijk (hopelijk) laatste.

Mvg, Erik.

Offline Michael

  • Forumlid
  • Berichten: 3.678
  • Voornaam: Michaël
Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
« Reactie #69 Gepost op: 26 oktober 2022, 17:11:57 pm »
Erik de dubbele geleding ziet er grof uit, of komt dit door de foto?
Tof dat je dit allemaal uitzoekt.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Offline eve

  • Forumlid
  • Berichten: 4.827
  • Voornaam: Erik
Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
« Reactie #70 Gepost op: 26 oktober 2022, 19:40:05 pm »
Erik de dubbele geleding ziet er grof uit, of komt dit door de foto?
Tof dat je dit allemaal uitzoekt.

Het ligt aan uw scherm... ;D

Mvg, Erik.

Offline raf

  • Forumlid
  • Berichten: 6.144
  • Voornaam: raf
Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
« Reactie #71 Gepost op: 27 oktober 2022, 07:47:52 am »
Volgens ik kan zien is het de originele die aangepast is
Het tussen stukje is er tussen uit geslepen .
Mooie oplossing .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Offline Floris

  • Forumlid
  • Berichten: 2.724
    • Le Bassin blog
  • Voornaam: Floris
Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
« Reactie #72 Gepost op: 27 oktober 2022, 09:09:57 am »
De koppeling tussen motorstel en volger bij dit Jocadis AM66 is gemaakt op basis van een starre verbinding tussen Symoba KKK's.
Het vermoeden bestaat dat het motorstel bij oneffenheden in de baan het eerste draaistel van de volger uit de baan kan lichten.
Om dit uit te sluiten hebben we de verbinding voorzien van een dubbele geleding. Hoogteverschillen tussen de twee bakken worden zo opgevangen.


by Erik Verleysen on Flickr

Daarmee is een tweede probleem van de baan...
Hop, naar het derde en vermoedelijk (hopelijk) laatste.

Mvg, Erik.
hm, als er niet 1 koppelschacht op een totaal verkeerde hoogte stond is die starre verbinding niet anders dan bij een marklin kortkoppeling of roco universeelkoppeling tussen 2 wagens, dat gaat over t algemeen toch goed... Bij deze flexibelere verbinding zie ik nog wel een puntje bij geduwd rijden, als de ene schacht omhoog komt en de ander omlaag wordt ie wat korter en heb je misschien net de balgen tegen elkaar.

Offline eve

  • Forumlid
  • Berichten: 4.827
  • Voornaam: Erik
Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
« Reactie #73 Gepost op: 27 oktober 2022, 10:20:52 am »
Dergelijke constructie heb ik JAREN gebruikt bij een combinatie KATO ETA150 + ESA150. Zonder problemen.
Vermits de koppelingshouder star zit op de verticale staaf van de Symoba kan het door u beschreven fenomeen, bij een geduwd stel met aanhanger van 187 g, zelfs niet voorkomen in normale omstandigheden.

Mvg, Erik.

Offline Metpetergaathetbeter

  • Forumlid
  • Berichten: 15.433
  • Voornaam: Peter
Re: Werken aan een Jocadis AM66 : het motorstel.
« Reactie #74 Gepost op: 27 oktober 2022, 12:23:42 pm »
kan  het fenomeen ook niet teniet(verminderd) gedaan worden met een eventuele plaatselijke verzwaardering
MSM ab.nr  3002 (maart) abonnee van “OP DE BAAN”(lidnr.2954)1417
Ik had graag gehad dat U las wat ik WEL schreef - U hoeft helemaal niet te lezen wat ik NIET schreef, het bespaart U heel veel moeite !  www.amsac.be
https://www.facebook.com/amsac