Wat nodig om te beginnen?.

Gestart door n/a, 21 november 2006, 00:35:39 AM

ERVIN

Ja onze Tom heeft zijn huiswerk goed gemaakt.[;)]

Greg

Idd Tom heeft zijn best gedaan.
maar het is wel heel belangrijk.
3-rail is eigenlijk het makkelijkste om te starten (volgens mij) maar bij digitaal zijn de verschillen zeer klein.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Tom

Dank u voor de complementjes.

De ene vind wisselstroom gemakelijk de andere gelijkstroom, nog iemand anders wil alleen analoog rijden, een discusie hierover zou hier zinloos zijn en onze kerscerse nieuweing alleen maar aafschriken.
Belangrijk is dat JuVkE de voor een nadelen wikt een weegt en zelf tot een conclusie komt voor wat voor hem het beste is.
Tom

Havoc

Kijk de kat nog wat uit de boom en loop beurzen en open duer dagen af en praat daar wat met de mensen die de banen bedienen. Dan krijg je al een idee of je een baan wil om te rijden, eentje om te rangeren, of eentje om scenery te maken (waar treinen bijzaak zijn). Je krijgt ook een overzicht van de tijdperken (stoom/diesel/electrisch), verschillende landen en hun charmes.

Volgens mij kan het ook geen kwaad om al eens de ruimte die je hebt op te meten en op papier te zetten. Je kan dan al beginnen plannen maken en zo bezig zijn met je baan zonder ook maar iets te kopen waar je later spijt van hebt.

Eenmaal als je je ruimte ken is het tijd om aan de schaal te denken. Dat is dan weer een samenspel van hoeveel ruimte je hebt, wat je interesse is etc.

Eens naar de bibliotheek gaan en al de boeken over modelspoor uitlenen kan ook een optie zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Neem ook eens de tijd om rond te snuffelen op dit forum. Veel van je vragen zijn al gesteld en beantwoord.
Tracht eens binnen te wippen bij een club in de buurt.
Ga zeker niet overhaast iets kopen.

Welkom trouwens in de wondere wereld van de modelspoorbouw. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dancer

Inderdaad: veel geduld ; hetgeen neit altijd simpel is..
Ik ben nog maar sinds augustus begonnen met deze hobby..en ehb het virus dik te pakken..... End ik moet hierbij zeggen, dat VIRUS zit er 100% in..met als gevolg dat ik al redelijk veel materiaal heb..waaronder een fantastische ICE..allemaal 3 rail.. Wel had ik al sporen en 2 locs van vroeger...
Dus als je spullen koopt: best 2dehands
Probeer ook rond te vragen bij de kennissenkring of er iemand is die zich er ook mee bezighoudt..
En lees dit forum veel...erzijn ook zovele andere sites en forums..
Belangrijk is ook om goed rond te kijken in de realiteit (stations, sporen, huizen, bruggen, musea......)
Aangezien ik op mijn job achter de computer zit heb ik op heel korte tijd super veel info kunnen vergaren...maar natuurlijk men kan niet alles onthouden....(voral die elektronica..pff, ik voel me nog steeds een dikke nul daarvoor)
Probeer iemand te motiveren om er ook mee te beginnen..dan ben je niet alleen, en heb je aan elkaar steun en hulp en meer kennis... Ikzelf ga voor mijn baan de hulp gebruiken van mijn vrouw (voor bouwen van huisjes, bomen, en bergen) : dan is het gezelliger en dan leren we beiden iets bij, plus dat ik ook ga vragen aan mijn vader om me te helpen voor de opbouw en de bergen (die is heel artistiek begaafd en heeft vroeger ook gespeeld met treintjes van MArklin)
Wat je kan proberen indien je weinig geld hebt: richt uw eigen prive clubje op met een paar andere maten, en zorg ervoor dat elke persoon een module maakt en 1 trein koopt na verloop van tijd... dan kun je low budget rijden...(ga ik zelf voorstellen aan vrienden..)




amest

Even ook mijn meningkje [:)]

Om te beginnen heb je nodig:
- Eerst en vooral weten waar je naartoe wil
- minstens 1 locomotief
- liefst een paar wagons
- sporen liefst zo veel mogelijk want een klein ovaaltje ben je snel beu
- een besturing digitaal of analoog, dus om de treintjes naar voor en achter te laten rijden.

Al de rest kan je later bijkopen.

Ik ben zelf net begonnen en heb bijna alles tweedehands gekocht wat al veel kan schelen tov nieuw.

Mijn belangrijkste eerste vraag was welke schaal en voor mij was de keuze H0 (1:87) of N (1:160).
Ben uiteindelijk voor N gegaan ifv de relatief beperkte ruimte die ik heb. Dat is heel persoonlijk hoor maar toch wel erg belangrijk om te weten voor je iets koopt natuurlijk.

Nog veel succes in ieder geval
Arvid
groeten,

Arvid

SuSke

welkom bij de club JuVkE

Ook ik ben een herbeginner want met hetgene dat er overbleef van de jeugdjaren viel niet veel meer aan te vangen.

Volg de raad van Tom op, en lees, vraag, zoek, denk na over wat en hoe je baan kan worden.
De feitelijke uitwerking kan je rustig even laten rusten nadat je een deel van je materiaal 2de hands hebt aangeschaft.

succes ermee en tot hoors of ziens
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

- Lezen: op dit forum staat intussen v??l informatie. De zoekfunctie helpt, maar per onderwerp nalezen geeft je ook idee?n.
- Lezen(2): bibliotheek, MSM, andere boeken en tijdschriften, ...
- Bezoeken: een club, een expo, een forumlid in je buurt, ...

Samengevat: neem je tijd om op diverse plaatsen informatie te vergaren, probeer eens iets uit (diorama's), schets plannen, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

mini-bs

Wat ik jou zou adviseren is om eerst op zoek te gaan naar een onderwerp dat je aanspreekt. Als je je beperkt tot een specifiek onderwerp, streek, tijdperk...dan lossen vele andere vragen zich al deels op; Als je een bepaald onderwerp veel bij een bepaalde fabrikant aantreft is de keuze snel gemaakt.

In de laatste MSM staat bvb een Belgisch stationnetje besproken. Een zeer goed voorbeeld van wat ik bedoel. Je weet op voorhand wat je op termijn bij elkaar moet verzamelen, je kan ter plekke gaan kijken, fotograferen en opmeten, je kan al schoorvoetend kleine details die je sowieso toch nodig zal hebben proberen te bouwen, je weet welke rails je nodig hebt, enz...


Als je op deze manier de hobby instapt zal je veel voldoening ervaren ook al heb je de eerste tijd nog geen baan, en op lange termijn veel besparen op tijd, geld en moeite. Er is zo veel te zoeken en onderzoeken dat het altijd fun is.
Koop je echter eerst efkes een treintje in de winkel dan zal de fun maar voor heel even zijn.