Reeks 27

Gestart door Jurgen, 16 november 2006, 21:00:30 PM

Jurgen

Volgens Spoorwegjournaal (vandaag ontvangen ipv het verwachte MSM :(!) zouden de 2742 tot 2760 langs 1 kant uitgerust worden met een automatische koppeling.
Er staat een foto van in het magazine. Maar zie ik nu goed of niet, is die loc zonder buffers op weg, of wat?
Een foto kan ik spijtig genoeg niet plaatsen, ik heb geen scanner. xx(
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Tom

Wat staat er nog in deze SJ?
Tom

Kedeng Kedeng

citaat:
Geplaatst door Jurgen

foto kan ik spijtig genoeg niet plaatsen

Maar ik wel [;)],


wimmeke

De T27 die voorzien worden van autom-koppeling zijn voorzien voor HKV's . Het is ooit de bedoeling van gekoppelde samenstelingen eigenlijk 2 treinen tegeneen te laten vertrekken (HL's tegeneen ) en ze dan in een bepaald station te spliten zodat ieder stuk zijn eigen weg kan gaan (zoals bij motorstellen )
Dit is wat ons voorlopig is verteld (als zij ons wat wijs gemaakt hebben doe ik dat vervolgens nu ook )

materiaal met een autom-koppeling heeft nooit buffers

Bert Ossevoort

Beste Wimmeke,

Al eens in nederland geweest ,aldaar rijden ze al enige jaren met een HLE met buffers en automatischekoppeling [lok serie 1701 t/m 1730] welke dan 4 dubbeldeks rijtuigen [waarvan 1 met stuurstand en ook buffers en autmatischekoppeling] een stam vormen welke behandeld wordt als treinstel.

Dit is ook de bedoeling met de reeks 27 en de M6 in belgie.

Dus niet te snel een conclusie trekken met dat kan niet /is niet .
En als ik het goed begrepen heb is de norm [europees] met lightrail voertuigen dat uitgerust is met automatische koppeling dat die ook twee buffers krijgen [in beperkte uitvoering] voor bij evt. aanrijdingen met buffer materieel de lightrain niet te laten verdwijnen onder een regulier trein met buffers,die veel zwaarder is .
Bert.

ERVIN

Ik begrijp het niet zo goed denk ik [:I]
Is het zo dat ze dan een 27 voor een stam M6en hangen, daarachter terug een 27 met opnieuw een stam M6en???
Of zit ik er volledig naast?[:I]

Bert Ossevoort

Ervin ,dat heb je dus wel helemaal begrepen ,de lok 27 wordt vast gekoppeld [daarom krijgen ze maar aan 1 kant een automatische koppeling] aan een x aantal M6 rijtuigen ,wat dus een vaste stam wordt welke dan gekoppeld en ontkoppeld kan worden zonder rangeerder.
Bijvoorbeeld op brugge ,gedeelte voor oostende en deel voor blankenberge,maar op welke lijn ze ingezet gaan worden is mijn nog niet bekend.
Bert.

wimmeke

Bert
als je goed gelezen had kommen we tot de zelfde conclutie alleen worden de dingen in nederland anders genoemd als in belgie zeker wat betreft spoorweg

stopsein = stop tonend sein
noodremming = snelremming
overwegen = aki/ahob
verwittigingssein = voorsein
verenvoudigd stopsein = dwergsein
onderstationchef / perronopzichter(bestaat al niet meer in Nederland  denk ? )


dat men voor autom-koppelingen kiest : men heeft minder personeel nodig voor koppelen/ontkoppelen en het gaat een stuk vlugger (rangeerders schouwers enz zouden met de tijd allemaal verdwijnen )


nmbs

Bedoeling is de volgende:
Er zullen stammen van vijf M6 (waarvan normaal 1 stuurrijtuig) gemaakt worden met aan ieder uiteinde van deze stammen een automatische koppeling.  Treinen zullen gevormd worden met 2741 tot 2760.  Twee stammen kunnen gekoppeld worden zodanig dat de locomotieven zich aan de uiteinden bevinden. Voorbeeld: trein komt toe in Brugge en wordt gesplitst.  Het eerste deel met de loc op kop vertrekt naar Knokke en het tweede deel vertrekt naar Blankenberge met het stuurrijtuig op kop.  
De buffers zijn weggelaten om het chassis te verstevigen voor de koppeling.  Er werd een stalen balk bijgeplaatst en deze werd in de gaten van de buffers vastgemaakt.
De tijdswinst met een automatische koppeling is een feit (als alles werkt tenminste).  Dat de locs minder inzetbaar zijn is ook een feit, want wat zal er gebeuren als de loc 's morgens toekomt bij zijn stam met de gewone koppeling gericht naar de rijtuigen?  [:o)]

trainfreak

Volgende samenstellingen zijn dus mogelijk:

Loc, rijtuigen, stuurstand + loc, rijtuigen, stuurstand
Loc, rijtuigen, stuurstand + stuurstand, rijtuigen, loc
Stuurstand, rijtuigen, loc + loc, stuurstand, rijtuigen
Stuurstand, rijtuigen, loc + stuurstand, rijtuigen, loc
Spoorse groeten
Dimitri

Bert Ossevoort

even voor wimmeke ,
Bedoelde alleen dat jij schrijft ;
materieel met automatische koppelling heeft nooit buffers,

dat wilde ik even aangeven dat die conclusie onjuist was wat de rest betreft prima ,en inderdaad de perron opzichter hebben we niet meer wel een service medewerker en plp [proces leider perron] samen een onderstationschef denk ik.

Vraagje aan nmbs denk jij dat de loks los komen van de rijtuig stammen om iets anders te doen ?
in nederland doen ze dat dus niet ,alleen in de werkplaats ,en ja inderdaad er moet wel eens een lok ge drie hoekt worden om de koppeling aan de juiste kant te krijgen.

Bert.

wimmeke

deze HLe's zullen voor niets anders meer gebruikt worden daar ze steeds met de zelfde kant tegen HK moeten
dat men met automa-koppeling geen buffers (NMBS)heeft, heeft te maken dat men steeds met een vaste afstand zit tussen onderlingen voertuigen en hebben buffers geen enkele zin meer


nmbs

@Trainfreak:Enkel volgende samenstelling
loc - stam m6 - stam m6 - loc
Later misschien stam m6- loc - loc - stam m6
De samenstelling Stuurrijtuig -loc kan niet vermits de loc aan deze kant een gewone koppeling heeft en het stuurrijtuig vooraan een automatische.

mvg Stephane

nmbs

@bert ossevoort: in Belgie kan alles ;-)

trainfreak

citaat:
Geplaatst door nmbs

@Trainfreak:Enkel volgende samenstelling
loc - stam m6 - stam m6 - loc
Later misschien stam m6- loc - loc - stam m6
De samenstelling Stuurrijtuig -loc kan niet vermits de loc aan deze kant een gewone koppeling heeft en het stuurrijtuig vooraan een automatische.

mvg Stephane


De loc zou kant rijtuigen een gewone schroefkoppeling krijgen toch?
Dus krijg je: loc - M6 - stuurrijtuig...
Spoorse groeten
Dimitri