Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

per post bestellen

Gestart door dancer, 16 november 2006, 07:32:16 AM

dancer

Wie heeft er positieve en-of slechte ervaringen betr. materiaal bestellen per post/ebay???
Persoonlijk  denk ik dat men moet vermijden om te bestellen per postorder, aangezien er pakjes verdwijnen....
Bovendien als men iets besteld van een niet-EG land, moet men dan nog die stomme douanetaxen betalen..hetgeen hoog kan oplopen..Plus dan is het ook mogelijk dat men bij bestelling van niet Eg land nog extra taxen moet betalen betr. aankoop in buitenland...
Meestal geldt 9,90 euro douanetax.... (Als je geluk hebt moet je niks betalen, dat is omdat er zoveel pakjes op de band zijn en de douaniers kunnen niet elk pakje taxeren....)
Soms gebeurt het dat een pakje verloren gaat, echt rot, maar wat wil je met zovele pakjes... Dan kan het zijn dat na verloop van tijd het pakje terecht komt..

Dhl, UPS, Chronopost, Taxipost... enz... geen enkele van deze firma's is perfekt voor de levering van pakjes.. pakjes kunnen overal verdwijnen..

dus beter met de auto 150 km rijdne dan wachten op het pakje dat misschien nooit aankomt (indien dit pakje en waarde heeft van meer dan 60 euros)

De groeten van de POst!  Dit bericht is ter info...en ook om te weten hoedat het zit bij de ander emensen bij bestelling van pakjes..

JoVer

Dancer,

ik heb al heel wat per post, via ebay en via Internet winkels gekocht, ook voor de treinbaan. Mijn ervaringen tot nu toe zijn positief voor wat leveringen betreft. Die zijn (over het algmeen) zeeer snel.

Wat kosten betreft: daar is het geen positief verhaal over de hele lijn. De transportkosten vallen over het algemeen nog wel mee maar als je uit een niet-EG land ontvangt dan komt daar invoertaks bij en BTW. Tevens betaal je dan BTW op de transportkosten, althans dat heb ik de laatste keer toch voor gehad.

Wat verlies betreft: tot nu toe nog nooit een verloren zending gehad, zelfs geen beschadigde. Dat laatste hangt natuurlijk ook af van hoe ??n en ander is ingepakt.

wisselstromer

nog nooit problemen gehad met ebay
altijd loks of wagons die waren zoals ze beschreven waren
ik kijk ook altijd eerst naar de feedback vd verkoper
laat deze te wensen over dan kan hij zijn spul houden

wim
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

eric

Tot op heden nog geen enkel probleem gehad met kopen in het buiten- of binnenland. Steeds alles netjes binnen een aanvaardbare tijd aangekomen. De handelaars met ebay-winkels steken er zelfs een voldane factuur bij voor eventuele garantie te kunnen rechtvaardigen.

dancer

Nog een extra verwittiging:
het materiaal moet altijd super goed verpakt worden..want die pakjes maken veel mee..er wordt mee gesmeten en dergelijke...
Dank voor de reacties...altijd goed om te zien wat ervaringen van andere mensen zijn...

factageklerk

Ik heb nog geen problemen gehad tot nu toe met leveringen van materiaal via de post,GLS,DPD. Het was steeds verzorgd verpakt en nooit beschadigd. Bij van biervliet verzenden ze ook bestellingen via de post en die  verpakken ze zeer goed , want ook hier heb ik nog nooit problemen gehad.[:)]
 

ysbeer

citaat:
Geplaatst door dancer

Nog een extra verwittiging:
het materiaal moet altijd super goed verpakt worden..want die pakjes maken veel mee..er wordt mee gesmeten en dergelijke...
Dank voor de reacties...altijd goed om te zien wat ervaringen van andere mensen zijn...



Overdrijven is ook een kunst.
In de praktijk valt het allemaal best mee,en wie verzekerd stuurt heeft niets te vrezen.
En ja het is niet goedkoop maar 150 km autoriden is ook niet gratis.

wim ysbeer

Kedeng Kedeng

Ik bestel ook al 1 & een half jaar per post & alles is toch perfect hier geraakt.

dancer

ik heb zelf bij o.a. Chronopost gewerkt en ik weet heel goed dat overal waar pakjes worden gestuurd er altijd pakjes verdwijnen...
Ik heb zelf nogal vele pakjes gezien die heel slecht ingepakt waren, zoals flessen wijn (gebroken dan) en zelfs vis en planten worden opgestuurd...
Ik had eens een antiek mesje opgestuurd naar de usa, dat is nooit aangekomen.. die stomme Amerikaanse douane heeft dat waarschijnlijk in beslag genomen omdat het waarschijnlijk verboden is om "wapens "op te sturen?  en het was ocharme een bot keukenmesje...
Ook heb ik ooit enkele foto's opgestuurd naar Polen, en daar is dat nooit aangekomen...
150 km rijden is wel ver, maar als je een firmawagen hebt dan moet je ervan profiteren... voordeel is dat je dan de waar kan bekijken met je eigen ogen en snel je waar hebt..bovendien kun je op gezellige plekken belanden of toffe mensen (nl de verkopers) ontmoeten..

tufken

" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


amest

Ik bestel al jaaaaaaren verschillende zaken via internet en nog nooit echt problemen gehad.
1 keer was het pakje 'zoek' geraakt, maar met een tracking nummer was het snel opgespoord. Bleek dat de koerier (chauffeur) geen goesting had om een klein doodlopend straatje te zoeken[:(!]

Het grote voordeel van in het buitenland is soms de beschikbaarheid (onlangs nog in Duitsland ROCO multimaus gekocht omdat ie hier niet te verkrijgen was op dit moment), soms de prijs (eigenlijk meestal :) )

En met een beetje gezond verstand heb je niets te vrezen van sjoemelaars.

En inderdaad met de auto naartoe rijden kost je veel geld (niet iedereen heeft een firmawagen) en trouwens ook heel veel tijd, die ik liever besteed aan iets anders. Dus de extra kost van het versturen vind ik niet echt een probleem
groeten,

Arvid

Havoc

Bestel ook al jaren met internet, en nog nooit problemen met de verkopers gehad. Cd's, boeken, pc onderdelen, microfoons, dat recorders, strijkijzers, electronica onderdelen, brons en messing etc. Nieuw en tweedehands.

Enkel en alleen problemen met TAXIPOST, die vermijd ik. Ongeveer 3 zendingen op 4 die in hun handen belanden zijn probleemgevallen geweest. Pak teruggestuurd want adres bestaat niet (euh?), reeds betaalde pakjes gewoon op de stoep achtergelaten, beschadigde pakjes, gewoon stoppen voor een briefje in de bus te steken van "u was niet thuis" terwijl je aan het venster staat te wachten etc. Dan nog maar zwijgen van 5 dagen nodig te hebben waar anderen het op 24h doen. Nog liever 12 euro meer betalen voor DHL of UPS, steeds correcte service.

Trouwens, 150km rijden is ook niet zonder gevaren. Als je een ongeluk hebt onderweg zijn verzendkosten er snel uitgehaald. En dan moet je het nog kunnen gaan halen. Als de shop niet open is op zaterdag kan je nog eens een dag verlof nemen ook.

Een keer iets iegenaardig met de douane met een boek uit Nieuw-Zeeland. Daar moest ik douanekosten betalen (wat niet moest want het was minder 50 euro) en dan nog een portkosten om het van de douane in Brussel naar mij te sturen aangetekend! Volgens mij had ik dat aangevochten was dat terug betaald, maar ik was al blij dat ik het boek had.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

MARKLINRIJDER

Ik koop ook al vele jaren via het net.
Niet enkel hobbygeralteerde zaken maar ook zaken voor proffesioneel gebruik.  Treinen en dergelijke zijn nog nooit beschadigd of niet toegekomen.  Maar ooit heb ik meegemaakt dat er een rail van 3,5M voor een schuifdeursysteem bij me toekwam dubbel gevouwen.  Ze hadden geen vrachtwagen ter beschikking die dat wel recht kon vervoeren.  De leverancier heeft sindsdien niets meer via de post naar me gestuurd en brengt dat via eigen koerier.  Het was zeker geen alleenstaand geval.

David

Peter

Ook ik heb reeds veel ontvangen en de laatste tijd ook verstuurd via de post, en met versturen bedoel ik dan via Kilopost.
Ik heb nog nooit klachten gehad, niet van leveringen die ik ontving, niet van dingen die ik verzonden heb. Het enige dat ik zou kunnen aanmerken is dat er blijkbaar verschil bestaat in hoelang het onderweg is.(zelfs naar hetzelfde adres) de ene keer 2 dagen de andere keer 5 (werk) dagen. Ra ra??
Met vriendelijke groeten
Peter

dancer

Hey Havoc, dat van Taxipost : ik heb er gewerkt en zat aan de klachtendienst..inderdaad... er waren nogal gevallen bij... en sommige chauffeurs deden echt niet goed hun werk vind ik... en ik moest dan die klachten oplossen..
Het probleem is dat ze tegenwoordig met veel zelfstandige chauffeurs werken, en die nemen te veel pakjes mee op een dag, dus die hebben heel weinig tijd om hun pakjes op een deftige manier te brengen (althans voor sommigen ervan)
Ook waren er bepaalde pakjes die kwijt waren, die moest ik dan opzoeken...
Wat douane betreft: je moet er geluk mee hebben als dat uit een niet EG land komt.. Tijdens de kerstperiode worden meer pakjes gestuurd en is er denk ik minder kans dat je douanekosten betaalt, maar wel meer kans dat je extra lang moet wachten...
Soms duurt het enkele maanden vooraleer je een pakje ontvangt uit bv de USA..
Je zou moeten weten wat sommige mensen met de post opsturen: soms zelfs vliegtuigtickets, en dan moeten ze ook direct ermee op reis, dus het probleem is dat dat veel te gevaarlijk is.....als het pakje met vliegtuigticket te laat aankomt.....
Je moet ook weten dat als chauffeur (zeker in het Brusselse) er soms serieuze vertragingen kunnen zijn, maw door al die stomme files en accidenten op de baan.. Het zou beter zijn als er in sommige regio's mensen de pakjes met een fiets (zoals bv in Antwerpen) of met een bromfiets zouden leveren... als je ziet hoe traag het verkeer in Brussel is....

Wat ook gebeurt is dat de afzender een verkeerd adres opschrijft.. bv gewoon met het nummer van de straat dat er heel slecht op staat in "doktersgeschrift" het beste is het adres er 3 keer opschrijven, in duidelijke letters....

De pakjes die worden aan de hand van het borderel ingescant, en de gegevens komen dan ook mee in de computer... daarna kun je het tracen..
Soms gebeurt het dat het pakje naar een verkeerde depot komt, hetgeen zorgt voor vertragingen.....


Dan zijn er nog de pakjes die heel slecht ingepakt zijn en dan open gaan...

De pakjes die vanuit buitenland komen die komen na het passeren langs de douane in een enorm sorteercentrum: in Brucargo.. Daar zitten misschien 20000 pakjes.....
Als een pakje van het buitenland komt, en er is geen reactie na een bep. tijd, dan gaat het pakje terug naar het buitenland (dus eerst naar sorteercentrum, dan via de douane en dan in het vliegtuig..enzovoorts...)  HEt is verschillende keren gebeurt dat we een pakje hebben meoten blokkeren (pakje ging terug naar afzender in buitenland)..dat is dan soms nog een 2 a 3 weken extra wachten voor het pakje....